Motorkaraktär 2150

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Skerty
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: ons jul 02, 2014 10:39 am

Motorkaraktär 2150

Inlägg av Skerty »

Ni som kan, hur tror ni motorkaraktären/effekten skulle bli på dessa recept på bottendelen på en 2150 rallycross motor?

Toppen
530
mirafräst
46/38 ventiler
Portad
Planat
Kamaxel agap 267-15.3
33mm ståltryckare
41mm keihinbrygga

Alternativ 1
Viktad och balanserad vevaxel
B21 block uppborrat 92,5mm
92,5mm kolvar
H-stakar
Lättat svänghjul och förstärkt tryckplatta

Alternativ 2

B230 block uppborrat 97mm
97mm kolvar
H stakar
72,8mm vev
Lättat svänghjul och förstärkt tryckplatta
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1035
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Motorkaraktär 2150

Inlägg av Thunderbo1t »

Större borr kan ge bättre flöde ur toppen tänker jag, mer effekt.
Skerty
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: ons jul 02, 2014 10:39 am

Re: Motorkaraktär 2150

Inlägg av Skerty »

Vilken tror du ger mest vrid?
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1035
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Motorkaraktär 2150

Inlägg av Thunderbo1t »

Tror på större borret där å.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Motorkaraktär 2150

Inlägg av whilliam »

Teoretiskt sett ger den med längst slag högsta peakvridet, det beror på högre kolvhastighet vid ett lägre varvtal.
Skillnaden blir absolut minimal och det kan hända att det varvtal som det handlar om blir för lågt för att du ska ha glädje av det i verkligheten.

Högsta maxeffekt är dock det största borret som "vinner"
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Motorkaraktär 2150

Inlägg av »

Du har ju 2 mellanting också som är vanliga 74x96 och 77,4x94 dom går göra på slipad b23 vevaxel så det blir mest troligt billigare.
Många här uppe i norr kör 77,4x94 tex umrab säljer kitt med vev kolvar och stakar för det ändamålet.
Tror på att gå upp till minst 94mm borr för att få lite öppnare runt ventilerna och ett kortare slag och mindre vevtappar ger ju lägre kolvhastighet och friktion som ger nån hästkraft.
Men alla modeller kan med ett bra konsept ge vinster och tex kamaxel insugslängd och grenrör sätter ju registret mer än slaget.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Motorkaraktär 2150

Inlägg av Jens Gustavsson »

beror lite på vilken kolv man kör med också en B21E kolv är inte direkt nån F1 kolv men är ok vid enklare trim. Kl racing har en fin wösner B20 92.5 kolv också med modärna ringar och den skulle jag vilja testa nån dag också. utan att skriva en hel avhandlig så skulle jag från erfarenhet säga att det blir väldigt likt faktiskt. ligger mer i detaljerna hur man tunar in effekt kurvan med grenrör, insug, förgasare mm i dynon.

jag har UMR kittet i min test motor det är grejor som fungerar mycket bra och är lite mitt i mellan.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Motorkaraktär 2150

Inlägg av whilliam »

Här har Jens helt rätt, skillnaderna blir små mellan varianterna och andra saker gör mera på körbarheten än vad motorns slag-geometri gör.
Smartast är nog att välja det som är billigast och lägga överblivna pengar på en riktigt bra kam. (att testa några olika, kommer att kosta)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Motorkaraktär 2150

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul att vi tycker lika ibland haha . lite varför det är så på en 2150RC tror jag är att "cfm demand"i toppen som man behöver för den effekt och register men vill ha går att få med alla borr från 90mm till 97mm.

tar man sen en volvo 531 i en 2.540cc "2.4RC" som ett annat exempel där måste man ha 96mm för att rymma stora ventiler som inte är allt för avskärmade för få skaplig effekt och de cfm man behöver. är mycket svårt i en sån ändå att komma över ca 265 riktiga hk men vilket fint register det blir om allt är rätt gjort!

jag ska lägga upp info om en enkel men grymt fin motor Holmbergarn byggt och dynat med min RC2.4 kam här i vår om han ger mig ok? (men får inte lägga till matreal i den motor klassen heller som i 2150RC)

och ja man kan oftast spara lite pengar på att gå på lite enklare bottendelar och lägga lite mer på att bromsa hos nån som har mycket erfarenhet och en hel vägg med grenrör och lådor fulla med insug, munstycken och trattar för där hittar man oftast massor med effekt, körbarhet och hållbarhet.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Motorkaraktär 2150

Inlägg av whilliam »

Ja, jag tänkte att det borde finnas flöde till effekten när motorn har mindre volym men även att skillnaden i "vridmomentsfördelar" med längre slaglängd är så små så att kamaxel m.m. är bättre ställen att "lägga krutet på"

Med en obegränsad budget så vill man kanske satsa på längsta möjliga slaglängd, rent teoretiskt så att ventilstorleken stryper maxeffekt till ett par hästar mindre än vad konkurrenterna har men istället ett brett körbart register :thumbright:
(det mest roliga med detta är att här är jag även ense med Erland, han verkar resonera lika)

Fast det är alltid smart att tänka "max prestanda för pengar och arbetsinsats"
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Motorkaraktär 2150

Inlägg av Jens Gustavsson »

nej tror inte man ska satsa på maximal slaglängd heller. 92.5 är minsta helst 94mm borr för att en volvo ohc topp ska fungera med dess ventil placering skulle jag säga.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Motorkaraktär 2150

Inlägg av whilliam »

Felpost
Senast redigerad av whilliam den lör apr 10, 2021 1:56 pm, redigerad totalt 1 gånger.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Motorkaraktär 2150

Inlägg av whilliam »

Jo, du har rätt! Jag "cyklade iväg" i teorins värld och det blir ju offtopic. (väldigt extrema motorbyggen, där man måste flytta ventiler m.m.)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Motorkaraktär 2150

Inlägg av Jens Gustavsson »

sånt är förbjudet i denna klass. ska vara förgasare och inga tillsatser av metall i toppen och ingen digital tändning.
Skriv svar