Sida 1 av 1

Motorkaraktär 2150

Postat: sön mar 07, 2021 12:22 pm
av Skerty
Ni som kan, hur tror ni motorkaraktären/effekten skulle bli på dessa recept på bottendelen på en 2150 rallycross motor?

Toppen
530
mirafräst
46/38 ventiler
Portad
Planat
Kamaxel agap 267-15.3
33mm ståltryckare
41mm keihinbrygga

Alternativ 1
Viktad och balanserad vevaxel
B21 block uppborrat 92,5mm
92,5mm kolvar
H-stakar
Lättat svänghjul och förstärkt tryckplatta

Alternativ 2

B230 block uppborrat 97mm
97mm kolvar
H stakar
72,8mm vev
Lättat svänghjul och förstärkt tryckplatta

Re: Motorkaraktär 2150

Postat: sön mar 07, 2021 1:20 pm
av Thunderbo1t
Större borr kan ge bättre flöde ur toppen tänker jag, mer effekt.

Re: Motorkaraktär 2150

Postat: sön mar 07, 2021 2:47 pm
av Skerty
Vilken tror du ger mest vrid?

Re: Motorkaraktär 2150

Postat: sön mar 07, 2021 7:34 pm
av Thunderbo1t
Tror på större borret där å.

Re: Motorkaraktär 2150

Postat: sön mar 07, 2021 10:34 pm
av whilliam
Teoretiskt sett ger den med längst slag högsta peakvridet, det beror på högre kolvhastighet vid ett lägre varvtal.
Skillnaden blir absolut minimal och det kan hända att det varvtal som det handlar om blir för lågt för att du ska ha glädje av det i verkligheten.

Högsta maxeffekt är dock det största borret som "vinner"

Re: Motorkaraktär 2150

Postat: tis mar 09, 2021 10:37 am
av
Du har ju 2 mellanting också som är vanliga 74x96 och 77,4x94 dom går göra på slipad b23 vevaxel så det blir mest troligt billigare.
Många här uppe i norr kör 77,4x94 tex umrab säljer kitt med vev kolvar och stakar för det ändamålet.
Tror på att gå upp till minst 94mm borr för att få lite öppnare runt ventilerna och ett kortare slag och mindre vevtappar ger ju lägre kolvhastighet och friktion som ger nån hästkraft.
Men alla modeller kan med ett bra konsept ge vinster och tex kamaxel insugslängd och grenrör sätter ju registret mer än slaget.

Re: Motorkaraktär 2150

Postat: tis mar 23, 2021 5:49 pm
av Jens Gustavsson
beror lite på vilken kolv man kör med också en B21E kolv är inte direkt nån F1 kolv men är ok vid enklare trim. Kl racing har en fin wösner B20 92.5 kolv också med modärna ringar och den skulle jag vilja testa nån dag också. utan att skriva en hel avhandlig så skulle jag från erfarenhet säga att det blir väldigt likt faktiskt. ligger mer i detaljerna hur man tunar in effekt kurvan med grenrör, insug, förgasare mm i dynon.

jag har UMR kittet i min test motor det är grejor som fungerar mycket bra och är lite mitt i mellan.

Re: Motorkaraktär 2150

Postat: ons mar 24, 2021 12:04 am
av whilliam
Här har Jens helt rätt, skillnaderna blir små mellan varianterna och andra saker gör mera på körbarheten än vad motorns slag-geometri gör.
Smartast är nog att välja det som är billigast och lägga överblivna pengar på en riktigt bra kam. (att testa några olika, kommer att kosta)

Re: Motorkaraktär 2150

Postat: ons mar 24, 2021 9:52 am
av Jens Gustavsson
kul att vi tycker lika ibland haha . lite varför det är så på en 2150RC tror jag är att "cfm demand"i toppen som man behöver för den effekt och register men vill ha går att få med alla borr från 90mm till 97mm.

tar man sen en volvo 531 i en 2.540cc "2.4RC" som ett annat exempel där måste man ha 96mm för att rymma stora ventiler som inte är allt för avskärmade för få skaplig effekt och de cfm man behöver. är mycket svårt i en sån ändå att komma över ca 265 riktiga hk men vilket fint register det blir om allt är rätt gjort!

jag ska lägga upp info om en enkel men grymt fin motor Holmbergarn byggt och dynat med min RC2.4 kam här i vår om han ger mig ok? (men får inte lägga till matreal i den motor klassen heller som i 2150RC)

och ja man kan oftast spara lite pengar på att gå på lite enklare bottendelar och lägga lite mer på att bromsa hos nån som har mycket erfarenhet och en hel vägg med grenrör och lådor fulla med insug, munstycken och trattar för där hittar man oftast massor med effekt, körbarhet och hållbarhet.

Re: Motorkaraktär 2150

Postat: tor mar 25, 2021 11:41 am
av whilliam
Ja, jag tänkte att det borde finnas flöde till effekten när motorn har mindre volym men även att skillnaden i "vridmomentsfördelar" med längre slaglängd är så små så att kamaxel m.m. är bättre ställen att "lägga krutet på"

Med en obegränsad budget så vill man kanske satsa på längsta möjliga slaglängd, rent teoretiskt så att ventilstorleken stryper maxeffekt till ett par hästar mindre än vad konkurrenterna har men istället ett brett körbart register :thumbright:
(det mest roliga med detta är att här är jag även ense med Erland, han verkar resonera lika)

Fast det är alltid smart att tänka "max prestanda för pengar och arbetsinsats"

Re: Motorkaraktär 2150

Postat: lör apr 10, 2021 10:46 am
av Jens Gustavsson
nej tror inte man ska satsa på maximal slaglängd heller. 92.5 är minsta helst 94mm borr för att en volvo ohc topp ska fungera med dess ventil placering skulle jag säga.

Re: Motorkaraktär 2150

Postat: lör apr 10, 2021 1:53 pm
av whilliam
Felpost

Re: Motorkaraktär 2150

Postat: lör apr 10, 2021 1:55 pm
av whilliam
Jo, du har rätt! Jag "cyklade iväg" i teorins värld och det blir ju offtopic. (väldigt extrema motorbyggen, där man måste flytta ventiler m.m.)

Re: Motorkaraktär 2150

Postat: mån apr 12, 2021 7:59 am
av Jens Gustavsson
sånt är förbjudet i denna klass. ska vara förgasare och inga tillsatser av metall i toppen och ingen digital tändning.