Olja

Allt inom Usa bilar samt hot rods
489
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: fre nov 06, 2020 2:23 pm

Olja

Inlägg av 489 »

Ska köra in två raggar 454or, vad för olja tycker ni är ok att köra in dem med och använda första sommaren byter sedan till helsyntet(har kört 5w40 syntet i liknande motorer en i lite över 15 år efter inkörning utan problem, så det häller jag i sedan).
Startar dem i bänk kör varma o kollar så allt ser bra ut sedan byter jag olja o filter sedan får de gå en sommar med samma mineral olja innan jag byter till helsyntet.

Båda är snarlika.
Nr 1 strax under 600hk hoppas jag.
Allt nytt utom lätt Beg kamaxel ja o blocket då förstås med det är ju borrat deckat etc
454+030
2 bult med arp studs
Srp kolvar 22cc dome
Total seal moly ringar
Gjuten scat vev
Clevite 77 P lager
Scat stakar
Moroso 20416 oljetråg
Melling select oljepump
Brodix race rite oval 270 cc CNC
Bullet hyd roller 236 248@050 .646 .624 107 ls
Comp short travel hyd roller lifters
Comp stötstänger
Comp 1820xd rull lyftare
Edelbrock rpm air gap oval
Holley 950 street hp(kanske startar den med en Holley 3310) då Boleyns är ny och jag inte vetter bra den går ifrån fabrik.
Msd 8361 fördelare


Nr2 förhoppningsvis 500+hk med en hel del Beg delar från min 489a samt en del Beg jag köpt
tänkte budget 454a 500+hk under 50 000kr fast bra grejer den har ju nya smidda kolvar, ny SFI damper o flex, nytt bra tråg, nya stakar så stabil botten med portade orginallock o beg ventil mekanism.
Just nu är den halvfärdig pris ännu så länge 38 610kr ser just nu ut som jag landar några tior under budget beroende på bla fördelaren. Hade jag valt icke sfi, hyper kolvar, oportade toppar, kines ventiler, orginal tråg och en del annat billigare så dra av 10-15 000. Men kam, lyftare, fjädrar, Retainers och en del småsaker är ifrån 489an så de har ju varit gratis och hjälpt till att hålla nere pris.

Kommer måla den orange köra orange orginal Ventilkåpor med spacer för vipporna på ena bilden så nr2 kommer se ut som en sleeper. :mrgreen:
454+030 nyborrat deckat
2 bult
Icon smidda Flat top Pistons nya
Mahle moly ringar
Smidd orginal vev Beg
Nya Clevite 77 P lager
Eagle 6.135” stakar nya
Champ 207 oljetråg nytt
Melling m77 oljepump blå fjäder Beg
Portade orginal 206 ovalportstoppar med Std 2.06/1.72 ventiler hel renoverade. Ny Ferrea ventiler. Beg fjädrar Retainers etc med allt ser bra ut o fjädrarna testade ok med min lsm fjäderprovare.
Comp cams 242 248@050 .621 .616 112 ls beg
morel 4603 hyd rull lyftare Beg
Stötstänger Comp cams beg
1320-16 Comp cams rullvippor Beg
Edelbrock rpm ovalport beg
Holley 3310 beg
Troligen Msd fördelare om jag springer på nån Beg


Min tanke just nu är att köra in dem på mobil 1000 15/40 mineral. Samt första oljebytet o använda K&N 3002 silver oljefilter. Sedan slår jag i 5w40 syntet och byter varje höst.

Har tidigare mest kört en Classic 15/40 olja som inte finns längre då jag byggt ihop nått nytt, en gång kendall, en gång Joe gibbs och några ggr tom biltema mineral(2tror jag). Alla motorer hade hyd rulle och alla lever och går bra.
Är jag dum o snål som tänkte köra Mobil 1000? Har jag bara haft tur de 10 ggr tidigare jag använt billig 15w/40 mineral?
Rullkam behöver ju inte köras in så inte orolig där. Båda är ju dessutom begagnade fast fina(som nya), den i motor nr 2 har iaf gått 10 000 mil.
Bilagor
189624CC-22FA-4ACC-83A3-EC38A6235590.jpeg
7E0EF8ED-B07F-4E3F-A1CE-A462767B907B.jpeg
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 801
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Olja

Inlägg av Thunderbo1t »

Det är inte så kritiskt med olja (zddp) när det är rullkamm.
Jag hade valt det största oljefilter som finns vid uppstart/inkörning så att så lite olja som möjligt bypassas, det finns väl "truckfilter" som nästan rymmer 2L har jag för mig. Kanske också valt en 10w30 olja så det flödar runt mer i motorn när den startas upp i bänk utan belastning (låg oljetemp). Alla har olika åsikter om oljor och uppstart/inkörning.
489
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: fre nov 06, 2020 2:23 pm

Re: Olja

Inlägg av 489 »

Thunderbo1t skrev: lör mar 27, 2021 2:10 pm Det är inte så kritiskt med olja (zddp) när det är rullkamm.
Jag hade valt det största oljefilter som finns vid uppstart/inkörning så att så lite olja som möjligt bypassas, det finns väl "truckfilter" som nästan rymmer 2L har jag för mig. Kanske också valt en 10w30 olja så det flödar runt mer i motorn när den startas upp i bänk utan belastning (låg oljetemp). Alla har olika åsikter om oljor och uppstart/inkörning.
Ingen plats för så långt filter med headers o kickouttråg på den ena.
Bypass är pluggad på båda.
Tips på en ok 10/30 mineral?
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 801
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Olja

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag vet inte om det är rätt, men jag hade valt en olja som uppfyller CI-4, ev. CH-4, valfritt fabrikat, runt 10w30.
489
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: fre nov 06, 2020 2:23 pm

Re: Olja

Inlägg av 489 »

Thunderbo1t skrev: lör mar 27, 2021 4:47 pm Jag vet inte om det är rätt, men jag hade valt en olja som uppfyller CI-4, ev. CH-4, valfritt fabrikat, runt 10w30.
Det är en dieselklassning, borde inte bensin klass sl el smfunka lika bra med?
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 801
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Olja

Inlägg av Thunderbo1t »

Kanske, men det är lite av en genväg att välja CI-4 så man inte ska behöva jämföra innehåll i oljorna.
489
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: fre nov 06, 2020 2:23 pm

Re: Olja

Inlägg av 489 »

Thunderbo1t skrev: mån mar 29, 2021 12:59 pm Kanske, men det är lite av en genväg att välja CI-4 så man inte ska behöva jämföra innehåll i oljorna.
Aha ok då hänger jag med lite
Den här tex fungerar då den är ju högre klass?
https://www.granngarden.se/motorolja-gr ... 10w-30-4-l
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 801
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Olja

Inlägg av Thunderbo1t »

Njae högre klass är inte bättre i detta fall.
489
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: fre nov 06, 2020 2:23 pm

Re: Olja

Inlägg av 489 »

Thunderbo1t skrev: mån mar 29, 2021 4:56 pm Njae högre klass är inte bättre i detta fall.
Då känner jag mig lost igen hittar ingen ren mineral 10w30 just men den här 10w40 då?
https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... ineral|Typ
Vad gör högre klass sämre här?
489
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: fre nov 06, 2020 2:23 pm

Re: Olja

Inlägg av 489 »

Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 801
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Olja

Inlägg av Thunderbo1t »

Hm det var som f*n, det är inte lätt att hitta en 10w30 mineral CI-4, jag har faktiskt bara köpt 10w40 (möjligen åxå 15w40-50) i det tidigare, från Texaco, Q8, Lucas Oil, mfl.
Högre klass har bla mindre zddp för att skydda katalysatorer och möjligen annat i avgasreningsväg, det sägs att de "nyare" motorerna då är konstruerade för att klara sig med "sämre" smörjmedel, vad vet man? det är så många olika åsikter om detta så ta inte mitt ord för lag, det är bara vad jag själv tror (och en del andra källor på nätet) efter att försökt läsa på :wink:

Jag skulle välja den med CI-4.
489
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: fre nov 06, 2020 2:23 pm

Re: Olja

Inlägg av 489 »

Ok den 15w40 jag kört förut är CI-4 så fortsätter väll med den.
https://www.granngarden.se/motorolja-gr ... gKaKfD_BwE
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1055
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: Olja

Inlägg av T-27 »

Mineral 10W/30 är knepigt att hitta numera
Jag har kört på Amalie-imperial-turbo-formula-10w-30
Bild
Skriv svar