Singel turbo till Ford 302 v8

Allt inom Usa bilar samt hot rods
ghost
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: ons sep 01, 2021 12:58 pm
Ort: Kramfors Skog

Singel turbo till Ford 302 v8

Inlägg av ghost »

Hejsan ny på forumet.
Har lite funderingar på att överladda min Mustang -66 och skulle gärna få lite info på vilket aggregat som ev kan passa.
Bilen har T5 man låda 9" bakaxel 3.25:1 utvx + diffbroms. Motor: 302 smidda kolvar ca 9.25:1 komp går ju ev att sänka portade toppar rostfriaventiler1.94"in 1.60"ut rullvippor, kamaxel inte så turbo vänlig kan jag tänka tot 292gr 230gr vid 0.05" .512" lyft ev om ngn har förslag på annan kam tider mm. Grenrör tänkte jag ev använda org gjutjärn från en 351W dom har större kanaler. Som rubriken så är det singel montage, tänkt laddtryck 7-10 psi vill hamna runt 400-450hk. Tacksam för all input jag kan få.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Singel turbo till Ford 302 v8

Inlägg av whilliam »

Om det är "trångt" så är Schwitzer S-200 med A/R 1.00 (T3 fläns) största turbinhjulet med 64mm exducer (65.2mm hål i huset) samt kompressor med inlopp 51 eller 54mm, det bästa valet att få "rakt över disk" sitter på vissa Volvo Penta och stationära motorer, typ Deutz elverk/industri.

En funktions/prestandamässigt bättre turbo är Holset H1E med 67mm exducer på turbinhjul (68.2mm hål i huset) samt 54-58mm inducer på kompressor, skillnaden blir väldigt liten på prestandan mellan dessa så det är nog viktigast med om de får plats och vilken du lyckas få tag på.
ghost
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: ons sep 01, 2021 12:58 pm
Ort: Kramfors Skog

Re: Singel turbo till Ford 302 v8

Inlägg av ghost »

Tack för ditt svar Whilliam
Ska kolla runt lite och se vart jag ev kan hitta nån av dessa
Glömde att nämna att max varv har jag satt till 6000 rpm.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Singel turbo till Ford 302 v8

Inlägg av whilliam »

De förslag jag gett har ganska stort turbinhjul (i förhållande till den effekt du siktar på) Det finns de som plockar uppåt 800 hästar med såna turbinhjul (större kompressor, naturligtvis) Fördelen med stort turbinhjul är att motorn får lov att andas ut ganska fritt och du kan styra vridmomentskurvan med laddtrycket (lågt laddtryck vid vridmax och rampat till högre ladd när varvtalet stiger)
ghost
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: ons sep 01, 2021 12:58 pm
Ort: Kramfors Skog

Re: Singel turbo till Ford 302 v8

Inlägg av ghost »

Bilen kommer huvudsakligen gå som gatbil ev lite bankörning ej dragracing om det påverkar valet.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Singel turbo till Ford 302 v8

Inlägg av whilliam »

Med manuell låda är det inte så stor skillnad på stripp eller street, det tenderar att fungera rätt hyffsat bara man har vettig launch och bra chassie.
Bästa 60ft får man dock med turbos som även är roliga och "pigga" i vardagstrafik - de ger föraren större möjligheter att starta på låga varvtal och då får man lättare en kontakt mellan gummi/asfalt som är lite som kugghjul mot kuggstång.

De turbos jag föreslagit är för körglädje på gatan och samtidigt med en effektiv turbin som inte stänger in onödig värme i motorn.
bulten
För mycket laddtryck
Inlägg: 368
Blev medlem: tis jun 13, 2006 6:28 pm
Ort: Mölndal

Re: Singel turbo till Ford 302 v8

Inlägg av bulten »

Hej! Vet du lob separationen på kammen? åker själv med en vass kam dock med "rätt" lob, en 351w.
mvhMikael
Mikael Bengtsson
ghost
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: ons sep 01, 2021 12:58 pm
Ort: Kramfors Skog

Re: Singel turbo till Ford 302 v8

Inlägg av ghost »

Hej!
Kamaxeln har lob sep 109, insugscenter 105 grader vet ej om denna är lämplig för överladdning.
bulten
För mycket laddtryck
Inlägg: 368
Blev medlem: tis jun 13, 2006 6:28 pm
Ort: Mölndal

Re: Singel turbo till Ford 302 v8

Inlägg av bulten »

Hej! Dom som kan säger 112-115 är bra, jag åker 112.
Mikael Bengtsson
Skriv svar