LSx, LM7 / L59 trim, hjälp

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Robin86
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: sön jan 16, 2011 10:18 pm

LSx, LM7 / L59 trim, hjälp

Inlägg av Robin86 »

Hej! Har en pickup på väg hem från staterna med en lm7/l59 motor i med tillhörande 4l60e. 8,8 axel med 3.55 i utväxling. Motor och låda är från en 2003 tahoe. Söker lite hjälp med hur man lättast går tillväga för att få mer kraft. Har läst en del på amerikanska forum men tänker att vi svenskar kan väl också :mrgreen:

Det vanligaste "där borta" verkar vara kam, headers, insug, topp och en tune.

Är totalt ny på motorer så räkna med dumma frågor :doh:
Motorn kommer få lämnas iväg när allt ska på så behöver därför hålla nere kostnaderna vid inköp av delar hehe.
All hjälp uppskattas =)

Tack! Mvh Robin
Senast redigerad av Robin86 den tis mar 05, 2019 8:09 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: LSX trim, hjälp

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag skulle utan tvekan välja turbo till en sån motor istället, billigare och mer effekt, men ibland vill man ju inte ha turbo å det får man ju respektera.
Robin86
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: sön jan 16, 2011 10:18 pm

Re: LSX trim, hjälp

Inlägg av Robin86 »

Är väl igentligen inte alls emot turbo. Men springer inte det iväg mer? Vad skulle du gissa på i runda slängar?

Tänker mer att går man över låt säga ca 400hk så får man ju börja uppgradera lådan mm också?

Som sagt, total nybörjare. Behöver bolla ideer och frågor haha
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: LSX trim, hjälp

Inlägg av Steve »

Elgin 1840p kamaxel(sloppy stage 2 kallas den), PAC1218 ventilfjädrar, en riktigt turbin och en mappning så har du en bra och billig början som du kan bygga turbo på sen

Lyftarna är säkert dåliga också(har haft isär två motorer och båda har haft nötta lyftare) så ta loss topparna och byt dom och byt till 12498544 topplockspackningar från Chevrolet Performance så har du en ännu bättre grund.

4l60e-lådan är inget man ska ha om man ska trimma med turbo
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Robin86
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: sön jan 16, 2011 10:18 pm

Re: LSX trim, hjälp

Inlägg av Robin86 »

ok tackar för info =) Efter mer läsning och funderingar blir det inte turbo. Att byta låda mm är inte aktuellt. Ska trimmas så den blir en rolig "daily" sen är jag nöjd. Ska även sfro besiktigas och få motorn inskrivet (bland annat) och kan då kännas skönt att köra helt lagligt med tanke på hur den ska användas.
Planerna just nu är kam, long tube headers och en tune. Ev toppar och insug beroende på vad det andra kommer kosta hehe.
Vet dock inte om man ska köra på en truck kam eller ej då jag inte kommer köra överladdning?
magnaten
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre apr 06, 2007 7:57 am
Ort: jakan/stockholm

Re: LSX trim, hjälp

Inlägg av magnaten »

Är inte lm7 å lsx 2 helt olika motorer?
Har jag fattat fel om LSX är en racemaskin?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
kör 5-axligt
Robin86
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: sön jan 16, 2011 10:18 pm

Re: LSX trim, hjälp

Inlägg av Robin86 »

Efter lite googlande så får jag erkänna mitt misstag haha! Trodde lsx stod för dom olika ls motorerna. I staterna skriver dom tydligen LSx om det är en modifierad ls baserad motor haha! LSX är som du säger en racemaskin. Där lärde jag mig något nytt =)
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: LSx, LM7 / L59 trim, hjälp

Inlägg av Thunderbo1t »

I mitt tycke lika roligt/viktigt vid (sug)trimning av dessa motorer/fordon är en turbin med högre stallvarv, lägre bakaxelutväxling (numeriskt högre) helst med diffbroms och en preppad autlåda som skjuter fram bilen minst en billängd vid wot växlingar :lakrits:
Steves tips verkar bra :thumbright:
Robin86
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: sön jan 16, 2011 10:18 pm

Re: LSx, LM7 / L59 trim, hjälp

Inlägg av Robin86 »

Tänkte införskaffa en yank med 3000 stall? Vad tror ni om det? Inte kört med hög converter innan och ska som sagt gå att köra dagligen i traffik. Utväxlingen är 3.55 nu , funderar på 3.73 men inte bestämt mig om det. Lamelldiff ska inhandlas =) blev tipsad om en kam från Texas speed lsom heter 224r som jag tror kan bli bra?

Någon som vågar sig på att gissa vad jag skulle vinna på att byta topp och insug?
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: LSx, LM7 / L59 trim, hjälp

Inlägg av Performance_seeker »

Jag skulle köra med bilen som den är en säsong och känna after hur den uppför sig, och sen bestämma om/vad som behöver modifieras. En ombyggd motor, som är kraftlös på låga varv, är inget roligt på en bil som skall användas för vanlig körning...jag minns med en rysning den V8an jag köpte med lågkompmotor och vass kam...fullständigt misslyckad motor. :hihi:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Robin86
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: sön jan 16, 2011 10:18 pm

Re: LSx, LM7 / L59 trim, hjälp

Inlägg av Robin86 »

Det är absolut tanken , bara kul att bolla idéer och räkna på olika vägar att gå =) kraftlös på låga varv håller jag med dig om att det låter inge kul haha. Va lite därför jag från början funderade på en truck kam istället som låt säga denna https://www.texas-speed.com/p-5004-texa ... shaft.aspx

Motorn kommer inte bli aktuell att bygga förens tidigast till vintern så vet man bara vilka delar man vill ha har man ju lite tid på sig att leta =)
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: LSx, LM7 / L59 trim, hjälp

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag har två bilar med ca 3000 i stall, men väldigt olika karaktär på turbinerna, den ena är "lös" och behöver lite varv för att rulla iväg (alltså lite över tomgång) och går upp emot 3000 med ganska lite gaspådrag, den andra driver nästan som en original från tomgång och behöver i princip full gas för att nå 3000 varv stallvarv. Ingen är lockup.
Den som är lös ger brutalare starter och i mitt tycke lite roligare att köra/busa med.

Beroende på hjulstorlek skulle jag nog säga att nedåt 4 i bakaxelutväxlning är mer värt pengarna, om det är en pickup med stora hjul, kanske 4,56, jag har 33 tum höga hjul och åker med 3:91 utväxling och kunde gärna åka 4,56 även som bruksbil, med överväxel givetvis.
Robin86
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: sön jan 16, 2011 10:18 pm

Re: LSx, LM7 / L59 trim, hjälp

Inlägg av Robin86 »

Ok, men vet man om det är en "lös" eller ej?
Denna har jag funderat på : https://www.texas-speed.com/p-4482-texa ... erter.aspx

Är som sagt färsk på detta så vet inte riktigt vad lock up funktionen gör även om jag tror jag har en gissning
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: LSx, LM7 / L59 trim, hjälp

Inlägg av Thunderbo1t »

Ofta står det inget om hur turbinen är på de "billigare", jag visste inget om de jag köpte, blev en överraskning.
Det går nog bra att fråga de som säljer turbinen om den är tight eller loose.

Lock up låser ihop turbinen som en koppling på en manuell låda, så inget slir i turbinen finns eller känns.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: LSx, LM7 / L59 trim, hjälp

Inlägg av fugazi »

"Some of these devices are also equipped with a "lockup" mechanism which rigidly binds the engine to the transmission when their speeds are nearly equal, to avoid slippage and a resulting loss of efficiency."
https://en.wikipedia.org/wiki/Torque_converter
Kolla även här, det kan va intressant:
https://en.wikipedia.org/wiki/Transmiss ... #Automatic

Edit:puck2a!
Skriv svar