Stift TPI

Allt inom Usa bilar samt hot rods
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Stift TPI

Inlägg av ROD02b »

Till min TPI 305 rek AcDelco R43TS, men i min sitter det AcDelco R45TS.
Vad skiljer? Jag får det till att R45TS är varmare. Lättare kallstart?
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Stift TPI

Inlägg av Thunderbo1t »

45 är varmare, ger bättre gång, håller sig rena lättare, jag tycker 43:orna är för kalla för "svensk trafik", de verkar inte bli tillräckligt varma och koksar igen. Kollar du ofta hur fort bilen går så välj 43:or :hihi:
Personligen använder jag inte längre AC Delco tändstift, jag har sett så många feltillverkade att jag inte törs använda dem längre. Det gäller stiften för "äldre bilar", ungefär fram till 1990-2000 ungefär. Nyare AC Delco stift ser iaf ok ut. Använder mest NGK nu.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Stift TPI

Inlägg av ROD02b »

För det mesta petar jag bara på gasen :-( . Först trycks fotsulan ihop, sen ger skon med sig lite. Och till sist rör sig pedalen nån mm, sen har jag laglig snigelfart. Sällan över 2500RPM vid växling, och ändå försvinner bilarna bakom i trafiken. Undantag finns så klart, men de är få. Och de hinner jag oftast ikapp efter cirkulationsplatser :-). Med planering tidigt och bra ratt...

AcDelco R45TS passar nog min körstil.

Kör du på NGK bpr4fs?
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Stift TPI

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag använder mest NGK med värmetal 4 och 5, är det nån form av hårdare belastning/trim så 6-7.
Till 305 TPI skulle jag använda NGK UR4 (det är nog samma som BPR4FS), eller ev. UR45 med extra stort elektrodavstånd, dessa är även rekommenderade av NGK.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Stift TPI

Inlägg av ROD02b »

Eter lite meckande testade jag en annan tändkabel så nu funkar det igen.
Skriv svar