Turbo till d5252t

En plats för olje-brännare!
v_racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 426
Blev medlem: fre mar 16, 2012 10:54 pm

Turbo till d5252t

Inlägg av v_racing »

Tjena. Köpte nyss en 740 D5252T och har nu kommit fram till att original turbon är påtok för liten för min smak.
Verkar inte finnas just nå info om någon som monterat last agg på dessa motorer.
Har tittat på t3/t4 och även en kina hx35.
Dessa skiljer sig knappt i pris men hur blir spoolen med en hx35 med dessa mått?
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/hx35.html
Kommer använda org grenrör.

Mvh
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Turbo till d5252t

Inlägg av The »

Hur styr du bränslet?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
v_racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 426
Blev medlem: fre mar 16, 2012 10:54 pm

Re: Turbo till d5252t

Inlägg av v_racing »

Every mod
v_racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 426
Blev medlem: fre mar 16, 2012 10:54 pm

Re: Turbo till d5252t

Inlägg av v_racing »

En kompis har en äkta hx35 dock med #16 hus, blir den segspoolad tro?
breisladd
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: lör nov 14, 2009 8:58 pm

Re: Turbo till d5252t

Inlägg av breisladd »

Ja avgashuset är för stort!! Men du kan ju köpa
Turbon och byta till 12ans avgashus.
Bättre vore nog en Holset Hx30 med avgashus 10 med tanke på att du inte har uppgraderat pumpen något.

Mvh
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: Turbo till d5252t

Inlägg av Smuggler »

När det gäller turbo så gäller tyvärr inte det gamla mottot "större är bättre"....
Vad siktar du på för effekt? Egenskaper? Bra spool, Max effekt körbarheten?
Den turbon du länkar till blir nog lagom till ca 300 - 350 diesel hk och det kräver nog mer en Every mod för att nå dit.
Skulle kolla på en TD04-15t istället lagom för 175 diesel hk, skulle gissa att det är där du hamnar med Evert mod ungefär.
v_racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 426
Blev medlem: fre mar 16, 2012 10:54 pm

Re: Turbo till d5252t

Inlägg av v_racing »

Skrotade mina funderingar på ett holset agg och köpte mig ett T3/T4 kina istället.
I hopp om att få skapligt tidig spool så portade jag org grenrör så mycket som jag vågade.. Men tyckte själv att det inte vart nå vidare.
Hade ca 0.1bar vid 2500rpm
Monterade tillbaka original igen och får helt enkelt bygga ett simpelt extraktor i vinter.
Tanken är bara att få en lite roligare bruksbil.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Turbo till d5252t

Inlägg av Pacman »

Ska man få snabbare spool så är det ju VNT/VTG som gäller.
Man kan även uppgradera original KKK K14 turbon med kompressordelen ifrån K24 som satt i t.ex Audi S2 eller K26 ifrån nån Porsche. Då svarar den ungefär som original men klarar av att flöda för lite mer luft, t.ex om man portat toppen, har större ventiler och fräckare kamaxel. De topparna svarar riktigt bra på portning för övrigt.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo till d5252t

Inlägg av whilliam »

Låter som en vettig turbouppgradering, dieslar är väldigt okänsliga för dåliga/små turbiner och detta beror på dels kamaxeltider och dels de relativt låga varvtalen. Ett tips är att kolla/bedöma plenumets fördelningsmöjligheter av luften, skall vara så likvärdigt som möjligt mellan cylindrarna.
Jag vet inte hur det är på Volvon men BMW med gamla 2.5 liters motorn ökar 20 Km/h i toppfart med en tillsnyggning av plenum.
v_racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 426
Blev medlem: fre mar 16, 2012 10:54 pm

Re: Turbo till d5252t

Inlägg av v_racing »

Tackar för svar!
Ska ta ner insuget och kika om det går att fila till lite.
Någon som vet hur man ska kunna få lite mer laddtryck?
Utan Everymoden på så får jag ca 0.9bar
och med ca 1.4bar
Tycker det är lite för snålt:P
Läst att många åker med runt 2kg ladd med org turbon
Har gjort allt som jag hittat på google för att få upp laddet lite.
Pluggat egr, pluggat wg. Något mer man kan göra?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo till d5252t

Inlägg av whilliam »

Har missat denna tråd ett tag nu....... Få upp laddtrycket är svårt när man inte styr upp bränslet ordentligt och blir ännu knepigare när turbon är för stor. Har du inte fixat ett riktigt grovt avgassystem så kan det vara värt att göra nu. Grovt system hjälper både spool och att få mer energi ur turbinen uppe på varv (läs högre laddtryck)

På dieslar är bränslekontroll A & O, det ger i stort sett inget med turbomixtrande om man inte kan följa med ordentligt med bränslet, detta tvärtom mot en ottomotor (bensinare) där vinner man en hel del även om man inte kan ändra bränslet (men det är risk för motorras om man överdriver)
Skriv svar