mek pump på vw 1,9 tdi motor

En plats för olje-brännare!
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

mek pump på vw 1,9 tdi motor

Inlägg av vebotrimmarn »

hej. jag har monterat en mek pump på en tdi motor ja fick för flera år sen, motorn saknade allt, var bara block och topp typ. den startade utan större problem på golvet i vebon men när jag stoppade in den i en bil och skulle provköra så var den riktigt slö. är de att pumpen inte orkar öppna spridarna ordentligt eller? har ställt in pumpen rätt mot insprutningstid med indikator klocka, ser ut att vara rattat en hel del på bränsle skruven däremot :hey: är de mtdi konvertering som gäller eller att ja kanske byter hela toppen så jag får dit spridare från en mekanisk?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: mek pump på vw 1,9 tdi motor

Inlägg av The »

Ställ upp bränslet till den sotar
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: mek pump på vw 1,9 tdi motor

Inlägg av vebotrimmarn »

Så mek pumpen kan öppna tdi spridarna utan problem?
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: mek pump på vw 1,9 tdi motor

Inlägg av Bassek »

Det är inget problem med att pumpen inte skulle orka öppna spridarna. Dock kan det vara ett litet bränslehuvud på din mekpump. det bästa är att ta både kamskiva och bränslehuvud från en tdi-pump och sätta i mek-pumpen. Då får den tillräckligt med diesel. Eller ännu hellre, ett 12mm bränslehuvud från någon större motor med mek-pump...
MVH Basse
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: mek pump på vw 1,9 tdi motor

Inlägg av vebotrimmarn »

Får testa någon annan pump då kanske, har ett gäng liggandes så. Skulle ju kunna va så simpelt som att de bara är att byta filter då de suttit där ganska många mil. 9mm huvuden ska väl ändå räcka till cirka 120 hk? Den effekten duger ju i en jetta 1a.
Misse
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
Ort: Skällinge, Wheremountain

Re: mek pump på vw 1,9 tdi motor

Inlägg av Misse »

Inga problem med mekanisk pump skulle orka öppna tdi spridarna, har haft så själv utan problem. Originalmek-pumpen räcker till 130-135 hästar ungefär så i en brukis så duger det.
Men som Basse skriver, det blir ju roligare med annat huvud ☺
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: mek pump på vw 1,9 tdi motor

Inlägg av vebotrimmarn »

pumpen var ställd på max redan, bytte pump till en likadan som också var ställd på max och då gick den betydligt bättre. men känns ändå som de saknas en del effekt, bytte även diesel filter men de blev ingen skillnad. kanske skall nämna att jag har en turbo från någon 2,5 liters diesel som är cirka 15 år nyare och 4 mm större inlopp än turbon som sitter där original men de borde inte spela någon roll. blir nog att leta större bränsle huvud och bygga ihop nått.
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: mek pump på vw 1,9 tdi motor

Inlägg av Bassek »

Jag har precis låtit den lokala dieselverkstan bygga ihop en ny pump, mek-pump med specialinnehåll, 11mm pumpelement från 1.9 TDI, samt kamskiva med högre lyft. den ger 90cc max, en original 1,6 pump ger 38cc...kanske 50cc max, Det roliga med den pump som byggts ihop är regleringen, från max mängd till 0cc på 200 motorvarv... ska bli spännande att prova, är troligen inget för en bil, men pojkens a-traktor blir nog nöjd.
MVH Basse
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: mek pump på vw 1,9 tdi motor

Inlägg av Vr6_mannen »

Vad för roliga delar i den? Eftermarknads eller vw original saker ?
Bassek skrev: lör jan 23, 2021 12:12 pm Jag har precis låtit den lokala dieselverkstan bygga ihop en ny pump, mek-pump med specialinnehåll, 11mm pumpelement från 1.9 TDI, samt kamskiva med högre lyft. den ger 90cc max, en original 1,6 pump ger 38cc...kanske 50cc max, Det roliga med den pump som byggts ihop är regleringen, från max mängd till 0cc på 200 motorvarv... ska bli spännande att prova, är troligen inget för en bil, men pojkens a-traktor blir nog nöjd.
MVH Basse
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: mek pump på vw 1,9 tdi motor

Inlägg av Bassek »

Det är bara original BOSCH delar, men från flera pumpar. Inte den billigast vägen att gå, men troligen den bästa. Billigast blir att ta en beg TDI-pump samt en beg mek-pump och skicka till dieselverkstaden, samt att dom monterar en ny kamskiva med högre lyft, det passar nog bäst i en personbil med lite ekonomi också, men det var inte det jag var ute efter med denna pumpen, det var effekt samt att den håller varvet konstant. Det är dock inte alla dieselverkstäder som vill mickla ihop beg delar, jag använder mig av den lokala verkstaden Hallagårds MEK, har ett gott samarbete med dem.
MVH Basse
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: mek pump på vw 1,9 tdi motor

Inlägg av Vr6_mannen »

Men hur blir sån pump ? vad är delar från vilka pumpar då ? blev nyfiken ... har ett par pumpar mek över om man ska ta o se om kan bygga ihop något av dom .
Bassek skrev: lör jan 23, 2021 1:32 pm Det är bara original BOSCH delar, men från flera pumpar. Inte den billigast vägen att gå, men troligen den bästa. Billigast blir att ta en beg TDI-pump samt en beg mek-pump och skicka till dieselverkstaden, samt att dom monterar en ny kamskiva med högre lyft, det passar nog bäst i en personbil med lite ekonomi också, men det var inte det jag var ute efter med denna pumpen, det var effekt samt att den håller varvet konstant. Det är dock inte alla dieselverkstäder som vill mickla ihop beg delar, jag använder mig av den lokala verkstaden Hallagårds MEK, har ett gott samarbete med dem.
MVH Basse
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: mek pump på vw 1,9 tdi motor

Inlägg av Bassek »

Bästa delarna om man ska ha lite effekt är pump från golf gtd automat med AAZ samt pumphuvud från TDI 1Z, AHU, AFN. Det är ingen operation som jag rekommenderar en nybörjare på dieselpumpar, mycket kan gå fel, oftast med regleringen så motorn varvar ihjäl sig... Den pump som jag låtit bygga ihop är det delar från pumpar med konstantvarvsreglering (elverk mm) men det är inget för en bil... Jag har inte monterat pumpen än, den kanske blir för hysterisk i regleringen, på min traktorpullingtraktor har jag ännu vassare reglering, 0-800cc på 100 motorvarv, men den är helt okörbar utanför maxeffekt... Men det beror ju på användningsområdet.
Har du en kass pump kan du ju plocka isär den själv för att se innehållet, först skall locket bort, kolla och notera hur alla fjädrar etc är monterade, sedan skall pumpen monteras så pumpelementet är uppåt så kan du ta loss detta , var noga så du får med allt upp, sedan ser du kamskivan, mer ska du inte röra i själv...
MVH Basse
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: mek pump på vw 1,9 tdi motor

Inlägg av Vr6_mannen »

Varit inne på bara byt pump element från en med el pump hört ska ge mer soppa ... Typ taget från returbilen
Bassek skrev: sön jan 24, 2021 11:15 am Bästa delarna om man ska ha lite effekt är pump från golf gtd automat med AAZ samt pumphuvud från TDI 1Z, AHU, AFN. Det är ingen operation som jag rekommenderar en nybörjare på dieselpumpar, mycket kan gå fel, oftast med regleringen så motorn varvar ihjäl sig... Den pump som jag låtit bygga ihop är det delar från pumpar med konstantvarvsreglering (elverk mm) men det är inget för en bil... Jag har inte monterat pumpen än, den kanske blir för hysterisk i regleringen, på min traktorpullingtraktor har jag ännu vassare reglering, 0-800cc på 100 motorvarv, men den är helt okörbar utanför maxeffekt... Men det beror ju på användningsområdet.
Har du en kass pump kan du ju plocka isär den själv för att se innehållet, först skall locket bort, kolla och notera hur alla fjädrar etc är monterade, sedan skall pumpen monteras så pumpelementet är uppåt så kan du ta loss detta , var noga så du får med allt upp, sedan ser du kamskivan, mer ska du inte röra i själv...
MVH Basse
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: mek pump på vw 1,9 tdi motor

Inlägg av Bassek »

Ja, det ger mycket mer än original, 90cc med bästa kamskivan, tror det var 58cc det gick att få ur en 9mm originalpump.
MVH Basse
Skriv svar