Vw mk1 diesel :) större turbo

En plats för olje-brännare!
StefanSundberg
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tor maj 20, 2021 5:54 pm

Re: Vw mk1 diesel :) större turbo

Inlägg av StefanSundberg »

whilliam skrev: ons jan 20, 2021 11:51 pm Du vinner inget eller näst intill (i vart fall försumbart) om du inte först kontaktar någon som kan justera in dieselmängden.
Anledningen är ruskigt enkel att förstå om du funderar en liten sekund - På ottomotorer (bensinare, tändstiftsmotorer) så gasar man med ett spjäll (det är alltså luftmängden/massan som bestämmer hästkrafterna)

På Diesel är det HELT tvärtom - man "gasar" med bränslemängden så det ger inget (nästintill) att öka luftmängden (trycket)

Vill du verkligen höja effekten ordentligt så BÖR du också sänka kompet på motorn, detta gör det enklare för pumpen att "skvätta in" bränsle vid den rätta tidpunkten (om du inte sänker kompet så kommer det mesta av dieseln att bli injekterat då kolven är på väg neråt och i princip eldar du bara rätt ut i turbons turbin)

Ett alternativ är tillskottssprut (vanligast metanol, men funkar med E-85 också) då kan du tillgodose bränsletillförsel på högre varvtal och effekten kommer som ett brev på posten (inte Postnord :lol: )
Jag håller helt med dig. För tillfället vill jag se över min frus bil och köpa en ny familjebil. Detta kräver mycket pengar, så jag gick till webbplatsen https://paydaysverige.com/klara-lan/ där jag läste information om företaget Klara Lån Sverige AB - detta är en jämförelsetjänst för dem som letar efter ett snabbt lån. Genom denna portal får du lånerbjudanden från många olika banker och långivare för belopp som sträcker sig från 2000 till 150 000 SEK. Jag menar allvar med att ta ett lån.
Senast redigerad av StefanSundberg den sön maj 30, 2021 3:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Vw mk1 diesel :) större turbo

Inlägg av Steve »

StefanSundberg skrev: tor maj 20, 2021 5:59 pm
whilliam skrev: ons jan 20, 2021 11:51 pmblablabla
Jag håller helt med dig.
Är Stefan en bot? Inte bara för att han håller med whilliam :hihi: :hihi: utan även för att IP:n är från Ukraina och e-postadressen är kayleeann6@*xn*p*ths.com. Högst suspekt av alla tre anledningar iaf :D
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Vw mk1 diesel :) större turbo

Inlägg av whilliam »

He-he.. Verkar helsjukt :D
Nu är ju det som jag skrivit helt riktigt men vem Stefan Sundberg är har jag ingen aning om! Är han släkt med den här snubben så går det nog inte så bra för honom i trimningsvärlden heller.

Bild
Skriv svar