Vw mk1 diesel :) större turbo

En plats för olje-brännare!
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Vw mk1 diesel :) större turbo

Inlägg av Vr6_mannen »

Hej tänkte kolla lite :) har en Vw mk1 med en mk3 aaz motor :) jag ska slänga ditt en lite större turbo på den.. vad ska man satsa på ? lite inne på en t3t4 turbo .. eller blir kanske för stort ?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Vw mk1 diesel :) större turbo

Inlägg av whilliam »

Du vinner inget eller näst intill (i vart fall försumbart) om du inte först kontaktar någon som kan justera in dieselmängden.
Anledningen är ruskigt enkel att förstå om du funderar en liten sekund - På ottomotorer (bensinare, tändstiftsmotorer) så gasar man med ett spjäll (det är alltså luftmängden/massan som bestämmer hästkrafterna)

På Diesel är det HELT tvärtom - man "gasar" med bränslemängden så det ger inget (nästintill) att öka luftmängden (trycket)

Vill du verkligen höja effekten ordentligt så BÖR du också sänka kompet på motorn, detta gör det enklare för pumpen att "skvätta in" bränsle vid den rätta tidpunkten (om du inte sänker kompet så kommer det mesta av dieseln att bli injekterat då kolven är på väg neråt och i princip eldar du bara rätt ut i turbons turbin)

Ett alternativ är tillskottssprut (vanligast metanol, men funkar med E-85 också) då kan du tillgodose bränsletillförsel på högre varvtal och effekten kommer som ett brev på posten (inte Postnord :lol: )
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: Vw mk1 diesel :) större turbo

Inlägg av vebotrimmarn »

hitta en turbo som är snäppet större än original. dieselpumpen levererar diesel tills turbon är bottnad ändå. bästa vore om du behöll original turbon och monterade en större efter den i serie (med större pumpelement så klart) :)
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Vw mk1 diesel :) större turbo

Inlägg av Vr6_mannen »

Ja jag tänker lite så att än att plocka mer effekt så har jag ett grenrör som nog flödar lite bättre . Sen kan man om man vill i framtiden slänga på en bättre pump . Tycker tyvärr lite mycket pengar typ 10 papp ju 🤣🤣
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Vw mk1 diesel :) större turbo

Inlägg av Vr6_mannen »

Turbo som sitter där idag läcker igenom olja så måste ju byta ändå . Sen kan jag lika bra slänga ditt lite större . Men lite hur en sån turbo kommer att funka om blir för stort 🤷 eller man ska köra på en typ gt25

whilliam skrev: ons jan 20, 2021 11:51 pm Du vinner inget eller näst intill (i vart fall försumbart) om du inte först kontaktar någon som kan justera in dieselmängden.
Anledningen är ruskigt enkel att förstå om du funderar en liten sekund - På ottomotorer (bensinare, tändstiftsmotorer) så gasar man med ett spjäll (det är alltså luftmängden/massan som bestämmer hästkrafterna)

På Diesel är det HELT tvärtom - man "gasar" med bränslemängden så det ger inget (nästintill) att öka luftmängden (trycket)

Vill du verkligen höja effekten ordentligt så BÖR du också sänka kompet på motorn, detta gör det enklare för pumpen att "skvätta in" bränsle vid den rätta tidpunkten (om du inte sänker kompet så kommer det mesta av dieseln att bli injekterat då kolven är på väg neråt och i princip eldar du bara rätt ut i turbons turbin)

Ett alternativ är tillskottssprut (vanligast metanol, men funkar med E-85 också) då kan du tillgodose bränsletillförsel på högre varvtal och effekten kommer som ett brev på posten (inte Postnord :lol: )
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Vw mk1 diesel :) större turbo

Inlägg av whilliam »

Det jag skriver baserar sig på 25+ års erfarenhet av turbos, tractorpulling med +1000Hp i bagaget......
Nu är du inne på lite bättre tankar, vill du inte löpa linan ut och sätta dit bra grejer på bränslesidan så är det ok att sätta dit en turbo som är bara en aning större än originalet (modda dit en från en liknande motor med högre effektuttag)
Anledningen är att annars försvinner körbarheten och prestandan på låga varvtal och det är ingen "vinst" (speciellt om du inte lägger energi/pengar på pumpen)

Extra insprutning är inte fel och inte så dyrt/kostsamt heller om du får vettig hjälp eller klarar elen själv (och det ger verkligt effekttillskott)
Turbona räcker mycket längre än vad man kan tro (bara bränslet funkar) det mest extrema exemplet som finns att tillgå är en BMW 120D som plockades 282 Hp med originalturbon, faktiskt mer effekt än vad den borde räcka till på en bensinare (egentligen orättvis jämförelse eftersom det är commonrail, men visar att turbon är inte proppen på dieslar)
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Vw mk1 diesel :) större turbo

Inlägg av Vr6_mannen »

Okej vad hade du rekommendera för turbo ? Den jag har är som sagt dålig . Ja jag vill ju ändå ha kör bara bil .tänkte för typ en 940 turbo dom heter väl 13c . Okej vad då för extra sprut ? Förklara gärna ner om det 👍👍
whilliam skrev: tor jan 21, 2021 1:09 pm Det jag skriver baserar sig på 25+ års erfarenhet av turbos, tractorpulling med +1000Hp i bagaget......
Nu är du inne på lite bättre tankar, vill du inte löpa linan ut och sätta dit bra grejer på bränslesidan så är det ok att sätta dit en turbo som är bara en aning större än originalet (modda dit en från en liknande motor med högre effektuttag)
Anledningen är att annars försvinner körbarheten och prestandan på låga varvtal och det är ingen "vinst" (speciellt om du inte lägger energi/pengar på pumpen)

Extra insprutning är inte fel och inte så dyrt/kostsamt heller om du får vettig hjälp eller klarar elen själv (och det ger verkligt effekttillskott)
Turbona räcker mycket längre än vad man kan tro (bara bränslet funkar) det mest extrema exemplet som finns att tillgå är en BMW 120D som plockades 282 Hp med originalturbon, faktiskt mer effekt än vad den borde räcka till på en bensinare (egentligen orättvis jämförelse eftersom det är commonrail, men visar att turbon är inte proppen på dieslar)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Vw mk1 diesel :) större turbo

Inlägg av whilliam »

Verkar inte som att du orkar krångla med VNT turbo och dess styrning (såna som sitter på starkare/nyare Golfar) men det hade varit lämpligt för bra resultat.
Riktigt att 13C sitter i vissa 940 men den har för stort avgashus för att stämma till dig.
Svårt att rekommendera när man inte vet vad du grejar att fixa själv (eller enkelt kan få hjälp med) men en lite halvexotisk grej som skulle ge riktigt bra resultat är en Mitsubishi TD04 12T från en S/V 40. Till den behöver du då bygga grenrörsadapter (eller nytt grenrör) och för att det ska bli bra så skall det vara puls-split (cylinder ett och fyra in i turbons ena kanal och två+tre i den andra)

Kanske skulle bli än bättre med en ovanligare turbo som bl.a. sitter på Peugeot RCZ och 207 samt vissa mini cooper en liten K03 med twin entry och integrerad wastegate.

Tillskottssprut är det andra som kan mycket bättre än mig och det finns massor av sätt att lösa det på, enklast så låter man bara laddtrycket duscha in extra bränsle, men då kan man inte trycka in så mycket och allra mest avancerat så blir det fyra spridare och fullständig styrning till dem.
Det finns färdiga system att köpa med metanol/vatteninsprutning till pullingtraktorer bland annat....
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Vw mk1 diesel :) större turbo

Inlägg av Vr6_mannen »

Vnt turbo är dom med små vingar ? Ja men de är ju samma typ av styrning med wastgat klocka ju ? Alltså bygger o fixar det mesta ...har tyvärr redan börjat punkts upp ett nytt grenrör för t3 fläns 🤣🤣 vill ju hitta någon turbo som inte är svindyrt med... För det du skriver ovanlig turbo från sån bil bruka kosta där efter ... Jaså vem har ner koll på till skotts sprut ... Tänkte du hade koll med så många års erfarenhet 😉
whilliam skrev: tor jan 21, 2021 10:26 pm Verkar inte som att du orkar krångla med VNT turbo och dess styrning (såna som sitter på starkare/nyare Golfar) men det hade varit lämpligt för bra resultat.
Riktigt att 13C sitter i vissa 940 men den har för stort avgashus för att stämma till dig.
Svårt att rekommendera när man inte vet vad du grejar att fixa själv (eller enkelt kan få hjälp med) men en lite halvexotisk grej som skulle ge riktigt bra resultat är en Mitsubishi TD04 12T från en S/V 40. Till den behöver du då bygga grenrörsadapter (eller nytt grenrör) och för att det ska bli bra så skall det vara puls-split (cylinder ett och fyra in i turbons ena kanal och två+tre i den andra)

Kanske skulle bli än bättre med en ovanligare turbo som bl.a. sitter på Peugeot RCZ och 207 samt vissa mini cooper en liten K03 med twin entry och integrerad wastegate.

Tillskottssprut är det andra som kan mycket bättre än mig och det finns massor av sätt att lösa det på, enklast så låter man bara laddtrycket duscha in extra bränsle, men då kan man inte trycka in så mycket och allra mest avancerat så blir det fyra spridare och fullständig styrning till dem.
Det finns färdiga system att köpa med metanol/vatteninsprutning till pullingtraktorer bland annat....
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Vw mk1 diesel :) större turbo

Inlägg av Vr6_mannen »

Typ sån turbo ? Tror folket om det ?
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Saab/ ... any_id=159
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Vw mk1 diesel :) större turbo

Inlägg av whilliam »

Njaaa, styrningen skiljer en hel del även om klockan ser snarlik ut (klockan jobbar åt motsatta hållet också)
En turbo behöver inte bli dyr bara för att den inte är så vanlig, man får bara lägga mer tid på att leta.

Den du länkar till har ju ingen T3 fläns heller, den har nån 3-bultad rund historia har jag för mig och hur den passar till ditt bygge beror på hur du gör med dieselstyrningen (den är bättre än 13C i vart fall)

Här har du en länk till en Peugeot turbo som jag nämnde ovan, du får själv leta vidare efter nån billigare, det borde gå att hitta (kanske de kan sänka priset om du köper den utan grenrör, för de har lagt ut den med grenrör kvar)
https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=42799079

Visst har man sett flera tillskottssprut men håller nästan bara på med turbos till dieslar (har ingen dieselbil själv ens) har däremot aldrig sålt/valt eller installerat såna.
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Vw mk1 diesel :) större turbo

Inlägg av Vr6_mannen »

Ja så är det den går på vacum istället för tryck . Men vad tror du om den jag länkade från sab motorn ? Ja Jo precis jag var ju inne på en Kina snurra så där av blev kollektorn gjord för t3 fläns . Men jag är lite i mot Kina turbos för vet ju inte kvalitén . Sen ta från en original bil så kan hitta på skroten i framtiden med om den rasar . Men grenröret är bara upp punktat så bara till att göra om för den runda flänsen .

Ja det är ju hur man kan lösa det med mer soppa . Går det att göra med en spridare i tryck röret ? För vet så har man ju kört på bensin motor o kört med vatten . Försökte googla på extra sprut på diesel men hittar inget direkt 🤷
whilliam skrev: fre jan 22, 2021 10:46 am Njaaa, styrningen skiljer en hel del även om klockan ser snarlik ut (klockan jobbar åt motsatta hållet också)
En turbo behöver inte bli dyr bara för att den inte är så vanlig, man får bara lägga mer tid på att leta.

Den du länkar till har ju ingen T3 fläns heller, den har nån 3-bultad rund historia har jag för mig och hur den passar till ditt bygge beror på hur du gör med dieselstyrningen (den är bättre än 13C i vart fall)

Här har du en länk till en Peugeot turbo som jag nämnde ovan, du får själv leta vidare efter nån billigare, det borde gå att hitta (kanske de kan sänka priset om du köper den utan grenrör, för de har lagt ut den med grenrör kvar)
https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=42799079

Visst har man sett flera tillskottssprut men håller nästan bara på med turbos till dieslar (har ingen dieselbil själv ens) har däremot aldrig sålt/valt eller installerat såna.
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: Vw mk1 diesel :) större turbo

Inlägg av Cedric »

Är det VP37 på en sådan motor? Isåfall borde Baldurs styrsystem kunna fungera: https://controls.is/shop/ecu/dsl1
Porsche 924 turbo
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Vw mk1 diesel :) större turbo

Inlägg av Vr6_mannen »

Sitter mek pump på denna .men sån box kostar ju typ lika mycket som kostar få en pump byggd ju

Cedric skrev: fre jan 22, 2021 3:58 pm Är det VP37 på en sådan motor? Isåfall borde Baldurs styrsystem kunna fungera: https://controls.is/shop/ecu/dsl1
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Vw mk1 diesel :) större turbo

Inlägg av Vr6_mannen »

Gick en runda på returbilen där stod en audi med v6 diesel ... likadan turbo som denna... den känns inte så stor ...
https://www.bildelsbasen.se/?index=defa ... d=45499757
Skriv svar