Tillägg sprut på diesel

En plats för olje-brännare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av whilliam »

Kadett4wd skrev: sön jan 31, 2021 12:27 pm kika lite på Gale banks, så tror jag du kommer på att jag inte är ute och cyklar om att spruta in bränsle för sent i arbetstakten.
När gale bromsade 1000+ ur v8an så hade han olika krav.
Han har 40 graders 'fönster' att spruta in bränsle och fönstret öppnade sig 23 grader före tdc.
Sprutar man in senare ökar det EGT enormt, vilket kan blåsa hål i kolvar.
Listigt att hänvisa till Gale Banks och sedan ha egna påhittade slutsatser (eller har han sagt det?) Man blåser hål i kolvar med TIDIG tändning inte sen.
Det effektivaste fenomenet som finns för att döda kolvar har ett eget namn - preignition.
Kadett4wd skrev: sön jan 31, 2021 12:27 pm att INTE uppgradera oem pump och istället låta metanolen sköta extra energitillskottet kan bli problem på en motor inte byggd för det.
Metanol har ett helt annat stökiometriskt förhållande och energi innehåll, att det kan snabbt bli mängder mer metanol man behöver än vad man först trodde.
Bensin har ca 90% kol och 10% väte
Metanol har ca 37,5kol och 12.5% väte (vad är det mer för ämnen här, det innehåller en minimal del syre men inte upp till 100%)
Hur du räknar procent och varför du gör det förstår jag inte alls (förmodligen tror du att det har betydelse men det har det inte)
Hur många extrahästar det går att få med metanolsprut på trådskaparens motor är förmodligen, helt oprövat men om du använder din tankeverksamhet på ett utvecklande/skapande sätt i stället så skulle du nog kunna bedöma att det åtminstone kan tillföra 10-15 Hp med ENBART en enkel insprutning (sån som jag länkade till innan) Gör man det mer seriöst så att man monterar dit ett mappningsbart sprut så kommer man säkert betydligt längre. Jag har aldrig sett nån som gjort det men det kanske börjar bli dags?
Du kan jämföra med hur man gjorde förr på K-jetronic (enkelt tillskott med tryckvakt) och hur bra det funkar med dagens sprut där man har i stort sett full kontroll - där finns en hel värld av skillnad på effekt och samtidigt tillförlitlighet.
Stökiometrin är inte applicerbar på en diesel på samma sätt som vi är vana vid - de är gjorda för att gå på luftöverskott, så allt extra bränsle blir effekt och det var lite här det började med trådskaparen då han ville tillföra mer luft med en större turbo.
Men när dieseltrimmarna kör med sina traditionella "knep" så tappar de fullständigt kontrollen på insprutningstidpunkten och pratar enbart "mängd" och detta har förts över på tillskottsanläggningarna - inte någon av dem jag sett är mappningsbar så till vida att man kan tillföra extra bränsle bara på de höga varvatalen (det kanske finns men jag har missat dem)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av whilliam »

Kadett4wd skrev: sön jan 31, 2021 12:27 pm kika lite på Gale banks,
Han har 40 graders 'fönster' att spruta in bränsle och fönstret öppnade sig 23 grader före tdc.
Jag vet inte vad han sagt eller om det du citerar är "ryckt ur sitt sammanhang" men du borde vara kritisk när du kollar på youtube för det där låter helt fel.

Du vet ju själv om att förbränningen inte följer kolvhastighet eller varvtal! Man kan inte ha ett fast "fönster" för förbränningsförloppet utan det är varierande med varvtalet :thumbright:

Ju högre varvtal desto tidigare kan man börja på förbränningen.
Ju lägre komp, desto tidigare kan man börja förbränningen.
Ju lägre temp (på insugen massa) desto tidigare kan man börja förbränningen.
Utöver detta så kommer förbränningsrummets utformning in i bilden, men både den och kompet lär inte ha ändrats i hans exempel (höll sig förmodligen på OEM-utförande)

För att fortsätta på ditt resonemang (även om inte fönstret är "fast") så kan vi ta upp kompsänkningen här, när den är gjord så kan du påbörja insprutningen tidigare än de 23 grader som han satt som max - helt plötsligt blir "fönstret" förlängt och det betyder att mer bränsle hinner injekteras, faktiskt även om inte pumpens kamprofil ändras. Detta beror på att injekterad mängd påverkas av tryckskillnad över spridaren och kan man starta tidigare så är trycket lägre i förbränningsrummet. (en lite och kanske försumbar "hjälp" men "alla bäckar små")
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av Bassek »

whilliam skrev: sön jan 31, 2021 1:53 pm
Kadett4wd skrev: sön jan 31, 2021 12:27 pm kika lite på Gale banks, så tror jag du kommer på att jag inte är ute och cyklar om att spruta in bränsle för sent i arbetstakten.
När gale bromsade 1000+ ur v8an så hade han olika krav.
Han har 40 graders 'fönster' att spruta in bränsle och fönstret öppnade sig 23 grader före tdc.
Sprutar man in senare ökar det EGT enormt, vilket kan blåsa hål i kolvar.
Listigt att hänvisa till Gale Banks och sedan ha egna påhittade slutsatser (eller har han sagt det?) Man blåser hål i kolvar med TIDIG tändning inte sen.
Det effektivaste fenomenet som finns för att döda kolvar har ett eget namn - preignition.
Kadett4wd skrev: sön jan 31, 2021 12:27 pm att INTE uppgradera oem pump och istället låta metanolen sköta extra energitillskottet kan bli problem på en motor inte byggd för det.
Metanol har ett helt annat stökiometriskt förhållande och energi innehåll, att det kan snabbt bli mängder mer metanol man behöver än vad man först trodde.
Bensin har ca 90% kol och 10% väte
Metanol har ca 37,5kol och 12.5% väte (vad är det mer för ämnen här, det innehåller en minimal del syre men inte upp till 100%)
Hur du räknar procent och varför du gör det förstår jag inte alls (förmodligen tror du att det har betydelse men det har det inte)
Hur många extrahästar det går att få med metanolsprut på trådskaparens motor är förmodligen, helt oprövat men om du använder din tankeverksamhet på ett utvecklande/skapande sätt i stället så skulle du nog kunna bedöma att det åtminstone kan tillföra 10-15 Hp med ENBART en enkel insprutning (sån som jag länkade till innan) Gör man det mer seriöst så att man monterar dit ett mappningsbart sprut så kommer man säkert betydligt längre. Jag har aldrig sett nån som gjort det men det kanske börjar bli dags?
Du kan jämföra med hur man gjorde förr på K-jetronic (enkelt tillskott med tryckvakt) och hur bra det funkar med dagens sprut där man har i stort sett full kontroll - där finns en hel värld av skillnad på effekt och samtidigt tillförlitlighet.
Stökiometrin är inte applicerbar på en diesel på samma sätt som vi är vana vid - de är gjorda för att gå på luftöverskott, så allt extra bränsle blir effekt och det var lite här det började med trådskaparen då han ville tillföra mer luft med en större turbo.
Men när dieseltrimmarna kör med sina traditionella "knep" så tappar de fullständigt kontrollen på insprutningstidpunkten och pratar enbart "mängd" och detta har förts över på tillskottsanläggningarna - inte någon av dem jag sett är mappningsbar så till vida att man kan tillföra extra bränsle bara på de höga varvatalen (det kanske finns men jag har missat dem)
Nja, nu har du fel Whilliam, FÖR tidig insprutning ger spräckta ringland, pga oantänd diesel tränger ner mellan ringarna i kompressionsfasen och sedan antänds av värmen av den "riktiga" antändningen, det bildas också sot mellan ringarna, som ej "tvättas bort" av oljan och orsakar sotskärning. Ras kommer som ett brev på posten=det kommer troligtvis, men man vet aldrig när;-)
För lång och/eller sen insprutning ger oerhörd värme, med de problem som ges där.
Det är därför det inte funkar bra med tillsatssprut på en dieselmotor.

Och personligen tycker jag Gale Banks har ett vettigt tänk på sina motorbyggen, han har ju även egen utrustning för avgascertifiering mm, så jag tror han vet vad han talar om. Och "fönstret" han pratar om i videon, det ändras av varvtal, han byggde ju den motorn för toppeffekt, och det är ett ganska smalt område med mycket effekt, vid lägre varv är "fönstret" mycket smalare, jag skulle säga att tumregeln 1 grad per 100rpm är den jag bygger efter, själv på JD:n sprutar jag in ca 500cc på 22-24 vevaxelgrader, max rpm är 2700, jag kan inte öka dieselmängden för då tar det för lång tid...pumpen ger 800cc på ca 30 vevaxelgrader och är egentligen byggd för en motor som varvar 3200rpm.

MVH Basse
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av whilliam »

Jag vet inte vad du menar med fel, jag säger ju att man kan inte ha ett fast fönster utan det är beroende av varvtal och du säger ju samma sak.
Säger också att man blåser hål i kolvar med för tidig tändning och du säger samma sak (fast du anger ringlanden, lite mer specifikt än "hål" vilket bara är ett slanguttryck för mig då det gäller sönderkörda kolvar)
Jag säger också att man kan påbörja förbränningen tidigare på höga varvtal och där verkar du vara på samma linje med din tumregel om 1grad/100rpm
kvar är då tidigare antändning/insprutning vid kallare insugen luft - är detta detta som är fel?

Jag tror nog att vi är förbannat ense på det mesta och det här beror på att du tycker att jag gjorde fel som började rekommendera "konstiga saker" till en som inte ville kosta på sin maskin ett par extra tusenlappar, jag tyckte mig märka hans "snålhet" när han tyckte vettiga turbos för 3000 var för dyrt och hellre skulle köpa en med sämre förutsättningar för 1800 spänn.

Ska man lyckas trimma, utöver att lura pumpen att ge "kallstarts tillskott" (tempgivartrick) så blir man tvungen till annorlunda grejer om man inte vill lägga minst 10 000 på en pump o turbo. (det är här lite "nytänkande" kan platsa jäkligt bra)

just det, jag skriver också att man kan spruta in tidigare när man har lägre komp, är det detta du inte håller med om?
Sist vill jag påminna om att vi tjänar inget på att överdriva saker i vårt resonemang, exempelvis att häller man i en "hink" metanol så stannar motorn i bästa fall och i värsta fall hydrar den så att det sprutar grejer.

ALLT skall vara LAGOM för att funka och det gäller all trimning.

Har du kört med trycksampling i förbränningsrummet nån gång? (mycket intressant att kolla på)
När du säger sönderkörda ringland så har jag aldrig kollat den typen av dieselkolvar, de jag sett har haft stål där och går inte sönder så lätt. Blir det spikningsmärken (ser ut som en blästrad yta) liknande som på ottomotorer eller ser det bara helt schysst ut på metallytan och sen är balken knäckt?
Lägg gärna ut bilder på forumet så folk kan se, det vore intressant i en diskussion för att få klarhet i om det är spikningsrelaterat eller om det bara beror på överdrivet cylindertryck (bägge kan ju knäcka ringlanden)
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av JoBy »

Det är naturligtvis intressant att testa nya hypoterer och driva kunskapen framåt. Vissa vägar fungerar och andra är återvändsgränder, vissa kostsammare än andra. Jag är ingen expert på diesel så jag har ingen åsikt om huruvida metanolinblandning i olika mängder fungerar. Min reflektion är snarare att om man inte vill riskera motorn och samtidigt tycker att det är för dyrt med 3000:- för en bra turbo kanske man bör hålla sig till mer beprövade lösningar. Är det en motor som man kan skicka på skroten utan att det gör något kan man naturligtvis våga testa med mer risker.
Jonas Bylund
Bild
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av whilliam »

Det fungerar med metanolinblandning eftersom det har använts sedan urminnes tider :thumbright: Orkar man googla utanför detta forum så finns det massor av exempel och jag har lagt in en länk i näst sista posten på sid. ett i denna tråd, den beskriver på ett lättfattligt sätt hur det hänger ihop och det finns färdiga kit att köpa.
Det jag lägger in tankar kring i denna tråd rör FÖRBÄTTRINGAR av dessa relativt enkla kit, exempelvis att man, via att modifiera en ottomotorinsprutning, kan ta större kontroll över parametrar för insprutning av extra bränsle.

Sådana experiment behöver inte alls bli kostsamma i fall man är klurig och det kan ju faktiskt hända att trådskaparen (eller nån annan) är eller kan bli i framtiden, av den "kluriga typ" som behövs för att utveckla en sån här grej. För övrigt dräller det av sådana personligheter på forumet :thumbright:

Motorn som trådskaparen utnyttjar är inte ovanlig, det går säkert att få sådana motorer helt gratis om man lägger ner lite energi.
Tillvägagångssättet för detta torde vara att man annonsera köpes på gamla skrot-diesel VW och då kan det dyka upp objekt som man kan hämta helt gratis om man bara låter säljaren behålla hjulen för att använda själv eller sälja vidare. Helt nyligt var det en bilverkstad i närheten som behövde en sådan motor, de hittade en som var villig att köra dit sin avställda gamla rostiga Skoda och priset blev 1000 kronor.....

Som vanligt, är dina synpunkter sunda och skapar inget tjafs.

Jag tror definitivt att du är en av dem som förstår mina tankegångar 8)
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av Bassek »

Nja, alltså på stora dieselmotorer av äldre slag (4 upp till ca 15l) pre~95 någonting så är det nästan alltid förstärkta ringland, typ ingjutet stål runt toppringen, detta håller fint, men de andra ringarna sitter i aluminiumen, och det är där det brister, sedan blir det dålig oljekontroll och ras. små motorer är det ofta ren alu-kolv på, av kostnadsskäl, även bilmotorer. På lite nyare motorer är det inte ovanligt med hela kolvtoppen i stål, typ scania 12-16l motorerna där skirten och toppen lever skilda liv ledade på kolvbulten, jag har dock inte sett denna typ på småmotorer. Den stora skillnaden däremot är "grytan" i kolven som på äldre motorer är ganska liten i diameter och ganska djup, på nyare motorer är den stor och grund, och spridarvinkeln skiljer stort, på äldre motorer är den ofta runt 145grader, på nyare 155-175 grader, och om man tittar på en beg nyare kolv ser man hur nära kanten på kolven dom sprutar in, för tidig insprutning på en sådan motor "tvättar" cylinderväggen samt att man får ner bränsle mellan kolv och cylinder, vilket medför skärning. Scanias 470hp 12l 6:a har detta problem bla. De äldre motorerna lider mindre av detta problem.

Trådstartarens förkammardiesel lider minst av detta då den sprutar in bränslet i förkammaren, och endast het gas tränger ut i kolvkammaren. Problemet på dessa vid tillskottsbränsle i insuget är att glödstiftet, som sitter i förkammaren för att antända dieseln vid kallstart är fortsatt otroligt varmt vid körning, och kommer att antända ett insugstillsatt bränsle för tidigt, med spikning etc som följd. Samma problem lider ex vw TDI av, då de också har glödstift i förbränningsrummet, för att de har för lågt kompressionsförhållande, vilket nästan alla motorer till lätta dieselfordon har. Det är därför dessa inte är bra till tillskottssprut i insuget.

Vattenblandad metanol fungerar dock, om man kan utnyttja den kylande effekten samt behöver de extra avgaserna, annars tillför de inget. På mycket trimmade motorer har det en mycket positiv effekt dock, för att kyla insugsluften och hålla nere förbränningstemperaturen, samt förse en (för)stor turbo med mycket avgaser (vatten expanderar ungefär 1000ggr vid förångning) men på en "påställd" std motor har det en negativ effekt, då det kyler för mycket och orsakar för låg förbränningstemperatur alt ingen förbränning alls.

En dieselmotor startar förbränningen med temperatur, ca 700C, sänker man kompressionen sjunker temperaturen och man får tillsätta glödstift för att få en lättstartad motor, som går fint även på låga varv, för låg kompression ger dock en ganska slö motor, som förvisso går fint på högre varv och adderar man på laddtryck blir det som "högre" kompressionsförhållande, men man vill ju komma dit också, därför strävas det idag åt hög komp, även på hårt trimmade dieselar, för att det helt enkelt ger högre effekt.

Så på en kompsänkt diesel kan man inte spruta in dieseln tidigare, pga att det inte är varmt nog (om man nu inte vill ha en motor som bara går på laddtryck) samt att det kan sprutas diesel på cyl-väggarna, samt att den diesel som sprutas in och inte antänds direkt kyler ner förbränningsrummet vilket försämrar förbränningen ytterligare =svart rök utan effekt... Och det var väl effekt det hela handlade om...
MVH Basse
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av whilliam »

Bassek skrev: ons feb 03, 2021 7:08 pm
Så på en kompsänkt diesel kan man inte spruta in dieseln tidigare, pga att det inte är varmt nog (om man nu inte vill ha en motor som bara går på laddtryck) samt att det kan sprutas diesel på cyl-väggarna, samt att den diesel som sprutas in och inte antänds direkt kyler ner förbränningsrummet vilket försämrar förbränningen ytterligare =svart rök utan effekt... Och det var väl effekt det hela handlade om...
MVH Basse
Det blir oerhört långa poster om jag ska gå in på allt du tar upp men det "hoppas" hit o dit med stora motorer och mindre motorer och exempel från både "när o fjärran"
Försök ta "en sak i taget"...
Jag börjar med det du tar upp här ovanför.

Ok, man kan inte spruta in tidigare när den är kompsänkt, säger du (kommer du ihåg att jag skrev ordet "lagom") Menar du på fullt allvar att om man sänker kompet från 20:1 till 19:1 så blir det inte tillräckligt varmt? Precis allt som rör trimning handlar om en förståelse för vad man pysslar med och vad som måste kompenseras för att man ska kunna komma längre. (lagom "justeringar" INTE allt på en gång och testa ytterlighetsgränserna)

Ofta så tänker sig "grabbarna med kepsmössan" att de ska höja laddet så du måste räkna in den extra luften du får in i motorn och då har du helt plötsligt fått det VARMARE fastän kompet sänktes från 20:1 ner till 19:1.

Det förhåller sig också på det viset att när en förbränning startar så sker INTE detta ögonblickligen, det är alltid en viss fördröjning och denna påverkar knappt alls på låga varvtal men påverkar enormt mycket om man vill ligga på höga varvtal.
En del av den injekterade dieseln antänds först, medan en del av den sprutar ut ur det varmaste området för att antändas en liten stund senare, detta har med atomisering att göra (typ och skick på spridaren) temperaturen på inkommande diesel har också väldigt mycket med detta att göra. precis som cetantalet och dieselns kemiska sammansättning. Slutsatsen blir att på höga varv är det rätt ok att ha lite "extradiesel" som ännu inte antänts (vi pratar korta ögonblick här) som när kolven närmar sig TDC kan antändas i en snabbare takt än vi är vana vid (och detta funkar utan ras eftersom vi sänkt kompet) :thumbright:
Svartrök blir det inte förrän man överdrivit någon av parametrarna, håller man sig till kriteriet "lagom" - då blir det ingen svartrök.

På BMW:s treliterssexor har de sänkt kompet på de nyare modellerna (i takt med att effekten trappas upp) man kan ju undra varför de väljer att göra så när det på motsvarande ottomotorer HÖJS kompression på nyare motorer.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av whilliam »

Bassek skrev: ons feb 03, 2021 7:08 pm
Vattenblandad metanol fungerar dock, om man kan utnyttja den kylande effekten samt behöver de extra avgaserna, annars tillför de inget. På mycket trimmade motorer har det en mycket positiv effekt dock, för att kyla insugsluften och hålla nere förbränningstemperaturen, samt förse en (för)stor turbo med mycket avgaser (vatten expanderar ungefär 1000ggr vid förångning) men på en "påställd" std motor har det en negativ effekt, då det kyler för mycket och orsakar för låg förbränningstemperatur alt ingen förbränning alls.
MVH Basse
Jag tror jag kommit på ett enkelt sätt för att visa var du inte "hänger med" i resonemanget.
Vi börjar med grunderna:
Dieselmotorn kan inte ge mer effekt trots att vi ger den mer luft (extremt marginell effektökning vid byte av turbo).
Detta är den grundläggande missuppfattningen hos dem som vill trimma, därför att ottomotorn svarar direkt på en ökning av luftmängd ("fri" tillgång till bränsle) och det är då lätt att tro att även dieseln reagerar liknande.
Här blir du tvungen att hålla med, vi måste öka mängden brännbart stoff för att kunna få nån vettig effektökning men vad jag tror att du fastnar på är att du FÖRUTSÄTTER att vi har fixat pumpen (bränsletillförseln) medan jag försöker visa "omvägar"/alternativ till att jobba med pumpen.

Som jag skrivit tidigare så gäller devisen: "lagom" i all trimning, exempelvis kan man inte ta för givet att om en tändningsökning med 2 grader ger en trevlig effekt så kommer en ökning med 3 grader ge en ännu bättre. Har vi då redan skruvat med pumpen så kan vi inte fortsätta och "plussa på" effekt från ett tillskott. Medan om vi AVSTÅR från pumpen så ger tillskottet en ökning.

Det jag skrivit nu bemöter, huvudsakligen, det rödmarkerade i citatet och har man redan fixat pumpen fullt ut så kan jag "nästan" hålla med.
Tänk också på att både metanol och diesel utvidgar sig på samma sätt som vatten men med den fördelen att det förbränns och ger därmed än mer energi till turbon. Vatten kan dock utvidga sig utan att ha något syre att förena sig med fast det gör ju att det blir lämpligare till ottomotorer än till dieslar :wink:
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av whilliam »

Om ni tittar här: viewtopic.php?f=39&t=97900&p=704440#p704440
så förstår ni en av anledningarna varför jag "lurar" trådskaparen till att tänka tillskottssprut.
Eftersom andra rekommenderar honom att köpa VNT så, åtminstone med mitt sätt att se på det, kan det vara enklare att trixa med tillskott än att få igång en VNT-styrning.
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av Bassek »

HMM...
Jag tänker nog mest på trådstartaren när jag skriver, jag tror han vill ha en bil som fungerar, men med lite mer klös, inte ras...
Och jo, jag vet hur motorer fungerar, och inte fungerar också. Men men...för all del, prova gärna, det är ju kul, bara det inte är bruksholken, kan ju bli sura miner när det rasar på väg till jobbet.
MVH Basse
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av Bassek »

Ok, man kan inte spruta in tidigare när den är kompsänkt, säger du (kommer du ihåg att jag skrev ordet "lagom") Menar du på fullt allvar att om man sänker kompet från 20:1 till 19:1 så blir det inte tillräckligt varmt? Precis allt som rör trimning handlar om en förståelse för vad man pysslar med och vad som måste kompenseras för att man ska kunna komma längre. (lagom "justeringar" INTE allt på en gång och testa ytterlighetsgränserna)

Ofta så tänker sig "grabbarna med kepsmössan" att de ska höja laddet så du måste räkna in den extra luften du får in i motorn och då har du helt plötsligt fått det VARMARE fastän kompet sänktes från 20:1 ner till 19:1.


Precis som du skriver så ska man hålla allt lagom, problemet är att moderna bildieselmotorer redan är kompsänkta, så mycket det går med bibehållen körbarhet, en dieselmotor kräver ca 17:1 i kompressionsförhållande för att starta själv vid köld, vid + 20C kanske det räcker med 14:1, en modern diesel till en bil har inte mycket mer än 14:1, pga vibrationer, slitage mm. Trådstartarens motor har kanske 13:1 som ny, eftersom det är en förkammardiesel, där man ville åt en mjuk gång och mindre vibrationer, dessa är svårstartade även vid + 20 om inte glödningen fungerar, att kompsänka denna motor gör snart den ostartbar även med glödning.

Själv på JD:n har jag ca 12:1 i kompressionsförhållande, den går ju ganska bra när laddtrycket går över 5bar, men inte alls under, men det är ju inte det som TS vill åt, tror jag, det blir svårkört då.
MVH Basse
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av whilliam »

Alltså, jag tror du behöver skärpa dig lite. detta skriver jag inte för att vara en "messerschmidt" men skall detta vara en seriös diskussion så kan du ju kolla upp kompförhållandet innan du gissar, enligt vad jag får fram så har en AAZ 22.5:1.

Vi kommer ju aldrig till vägs ände om det hålls på så här :thumbdown:
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av Bassek »

Till vägs ände hoppas jag att vi aldrig kommer, då är ju allt kul slut...
MEN, det ser ut som jag har stort fel ang kompressionsförhållandet på vw dieselarna, det här måste undersökas, det går ju stick i stäv med idèn om förkammardieselns fördelar...
Får forska i detta.
MVH Basse
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar