Tillägg sprut på diesel

En plats för olje-brännare!
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Tillägg sprut på diesel

Inlägg av Vr6_mannen »

Hej tänkte kolla om någon har kunskap om tillägg sprut på diesel motor 😊 googla men hitta inget bra . Har en vw mk3 motor aaz . Som åker skruvad pump på . Men skulle vilja ha mer soppa .är ju inte jätte sugen på lägga 10 papp på en ny pump . Eller om någon är duktig på bygga pump eller vet någon bättre pump 😃
Slackan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: tis jan 19, 2016 3:45 pm

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av Slackan »

blimportcentra.se säljer väl delar till dom där?
/ Robin

Ljusdal, Hälsingland
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av Vr6_mannen »

Har du handlat där ifrån ?
Lite om det går att bygga tilläggs sprut på något vis :)

Slackan skrev: sön jan 24, 2021 5:05 pm blimportcentra.se säljer väl delar till dom där?
Slackan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: tis jan 19, 2016 3:45 pm

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av Slackan »

Har en vän som handlat spridare och pumphuvud där
/ Robin

Ljusdal, Hälsingland
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av Vr6_mannen »

Okej :) bra företag ? lite hur mycket bara pump huvud ger ...
Sen fundera om går att köra tilläggs sprut på något vis
Slackan skrev: sön jan 24, 2021 9:39 pm Har en vän som handlat spridare och pumphuvud där
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av whilliam »

Här, ett par länkar. Den ena är på bensinare men det är samma principer. Vad som blir viktigt på en diesel är att man säkerställer att det slutar att spruta in när man släpper av (annars rusar motorn)
viewtopic.php?f=12&t=30610&p=224171&hil ... ut#p224171
viewtopic.php?f=11&t=91580&p=654151&hil ... ut#p654151
Sprutar man bara in en skvätt extra så är det inget problem (hamnar aldrig i ett läge där det rusar) men vill man ta ut massor av extra effekt så kan det säkert bli knas.... Det går att spruta in extra vatten/metanol, enbart metanol, E85, diesel. Har sett och diskuterat med folk genom åren som kör alla varianterna utom E85 men ingen har motsatt sig att det borde funka.

Problemet på dieslar, även om man försöker bygga om pumpen är att dieseln är svår att injektera när den verkligen behövs, en hårt trimmad diesel har gärna 150-200 bar peaktryck och det är precis när förbränningstrycket är så där superhögt som det BORDE komma in som mest diesel.

I verkliga livet gör det inte det utan det sprutas in antingen före (motorn tar mycket stryk om den inte är kompsänkt) eller efteråt och då eldar man rätt ut i turbon utan att det blir nån energi till vevaxeln.

På en bensinare är bränsle en helt egen karta som går att justera hur man vill och tändningen är en annan som man också kan justera hur man vill (mappa)
På dieslar sitter dessa ihop och all form av justering blir en jättekompromiss.
Det är framförallt på höga varvtal som man behöver spruta in extra bränsle och det beror på att ju mer man varvar desto kortare tid har ordinarie pump på sig att få in allt bränsle.
Det är också på höga varvtal som det blir bra resultat med effektökning (eftersom effekt är vridmoment x varvtal)
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av Vr6_mannen »

Alltså man har ju sett genom åren på förvisso bensin motor att folk bara sätter en spridare i tryck röret innan insuget o ger mer soppa där. För jag tänker går det göra så här med ? Alltså jag är ju inte efter massa effekt. Lite mer än vad jag har nu ..sen kan vara lite att min pump är sliten med ... Men tänker en spridare o en tryck givare som säger tex över 1 bar starta den ... Eller jag helt fel på det 🤣
whilliam skrev: sön jan 24, 2021 10:16 pm Här, ett par länkar. Den ena är på bensinare men det är samma principer. Vad som blir viktigt på en diesel är att man säkerställer att det slutar att spruta in när man släpper av (annars rusar motorn)
viewtopic.php?f=12&t=30610&p=224171&hil ... ut#p224171
viewtopic.php?f=11&t=91580&p=654151&hil ... ut#p654151
Sprutar man bara in en skvätt extra så är det inget problem (hamnar aldrig i ett läge där det rusar) men vill man ta ut massor av extra effekt så kan det säkert bli knas.... Det går att spruta in extra vatten/metanol, enbart metanol, E85, diesel. Har sett och diskuterat med folk genom åren som kör alla varianterna utom E85 men ingen har motsatt sig att det borde funka.

Problemet på dieslar, även om man försöker bygga om pumpen är att dieseln är svår att injektera när den verkligen behövs, en hårt trimmad diesel har gärna 150-200 bar peaktryck och det är precis när förbränningstrycket är så där superhögt som det BORDE komma in som mest diesel.

I verkliga livet gör det inte det utan det sprutas in antingen före (motorn tar mycket stryk om den inte är kompsänkt) eller efteråt och då eldar man rätt ut i turbon utan att det blir nån energi till vevaxeln.

På en bensinare är bränsle en helt egen karta som går att justera hur man vill och tändningen är en annan som man också kan justera hur man vill (mappa)
På dieslar sitter dessa ihop och all form av justering blir en jättekompromiss.
Det är framförallt på höga varvtal som man behöver spruta in extra bränsle och det beror på att ju mer man varvar desto kortare tid har ordinarie pump på sig att få in allt bränsle.
Det är också på höga varvtal som det blir bra resultat med effektökning (eftersom effekt är vridmoment x varvtal)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av whilliam »

Det går att göra så, men jag svarar ju enbart teoretiskt så du kanske skulle ta o googla lite hur andra gör och hur det fungerar för dem. Vanligast är nog inom pullingen och då vatten/metanol, det görs dels för att kyla (vanligast) men vissa utnyttjar energitillskottet från metanolen också.

I sin allra mest extrema form kan man tänka sig att montera dit ett spjäll och en full insprutning för ottomotordrift och därefter bara använda dieselpumpen som "tändsystem"- alltså med sprutet avslaget så åker man de normala 80 hästarna och med sprutet igång, valfritt ladd och kanske 600 mettishästar :lol: (har hört om dragracingbilar som använder diesel för att tända, i stället för tändstift)

Rent teoretiskt är det nog bäst att ha tillskottet både laddtrycks och VARVTALSSTYRT, det är ju då som du kan få ett rejält effekttillskott på högre varvtal utan att äventyra körbarheten eller funktionen på de lägre
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av Vr6_mannen »

Ja som sagt har försökt googla men hittar inget direkt .
Ja traktorpulling är nog dom som håller på med det . Men dom åker sjuka effekter . Jaså du menar insprut för att styra det?
whilliam skrev: mån jan 25, 2021 12:20 pm Det går att göra så, men jag svarar ju enbart teoretiskt så du kanske skulle ta o googla lite hur andra gör och hur det fungerar för dem. Vanligast är nog inom pullingen och då vatten/metanol, det görs dels för att kyla (vanligast) men vissa utnyttjar energitillskottet från metanolen också.

I sin allra mest extrema form kan man tänka sig att montera dit ett spjäll och en full insprutning för ottomotordrift och därefter bara använda dieselpumpen som "tändsystem"- alltså med sprutet avslaget så åker man de normala 80 hästarna och med sprutet igång, valfritt ladd och kanske 600 mettishästar :lol: (har hört om dragracingbilar som använder diesel för att tända, i stället för tändstift)

Rent teoretiskt är det nog bäst att ha tillskottet både laddtrycks och VARVTALSSTYRT, det är ju då som du kan få ett rejält effekttillskott på högre varvtal utan att äventyra körbarheten eller funktionen på de lägre
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av dsimila »

whilliam skrev: mån jan 25, 2021 12:20 pm I sin allra mest extrema form kan man tänka sig att montera dit ett spjäll och en full insprutning för ottomotordrift och därefter bara använda dieselpumpen som "tändsystem"- alltså med sprutet avslaget så åker man de normala 80 hästarna och med sprutet igång, valfritt ladd och
Det där är ungefär förfarandet vid gengasdrift på diesel. Man låser helt enkelt pumpen vid "tomgångsmängd" och gasar med gasspjäll..
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av Bassek »

Ett toppenrecept på en sprängd motor.
Du WHILLIAM, sluta fabulera diesel nu för f%n, håll dig till något annat bränsle som du behärskar, och insup inga nybörjare med massa fabler.
Tilläggssprut på en dieselmotor innehåller ENDAST Vatten/metanol, bara vatten eller lustgas, utom vid gengasdrift, som daniel beskriver ovan. Tilläggssprut med bränsle ger en mycket kort livslängd på en dieselmotor, tråkig gång den lilla tiden den fortfarande går...
Vatteninsprutning används för att hålla nere avgastemperaturen vid hård trimmning, inget du behöver på din bil, tractorpullers använder det för att spara på turbon och vid höga varvtal hålla temperaturen nere, då det inte går att spruta in dieseln tidigt nog, då pumpen har liten/ingen förställningsreglering (inte kul att försöka starta en diesel med 55graders förtändning, den går fint vid 5000varv, inte vid 1000..)
Dieselmotorer SKA ha sitt bränsle genom spridaren, punkt slut, annars är det ju ingen diesel:-)
MVH Basse
ps ni får gärna hälsa på mig och se/höra mina dieselar och få lite förklaringar, här finns det mesta från 11 till 700hp...ds
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av whilliam »

Bassek skrev: tis jan 26, 2021 6:19 pm Ett toppenrecept på en sprängd motor.
Du WHILLIAM, sluta fabulera diesel nu för f%n, håll dig till något annat bränsle som du behärskar, och insup inga nybörjare med massa fabler.
Dieselmotorer SKA ha sitt bränsle genom spridaren, punkt slut, annars är det ju ingen diesel:-)
MVH Basse
Det är ju du som fabulerar och har konstiga föreställnigar/inställningar, varför SKA bränslet komma genom spridaren när det ändå kommer vid fel tidpunkt? Ta den diskussionen i stället! Du pratar ju bara om MÄNGDEN bränsle men har du verkligen koll på NÄR bränslet kommer in i motorn?

Berätta, exempelvis varför effekten OCH effektiviteten stiger med common rail.......

Det finns en fråga som "skiljer agnarna från vetet" när man vill kolla hur kunskapen kring dieselförbränning ligger till hos den som "mappar" (försöker höja effekten) på dieslar med konventionell pump - den frågan är: Tjänar man något på att sänka kompet och isf. varför?

Anser du att jag har fel när jag skriver att bränslet inte injekteras vid den tidpunkt det borde med "traditionell" teknik? (du kanske läste det jag skrev att när trimningsgraden är hög så är också peak-förbränningstrycket högt, hur ska man kunna spruta in bränsle i nån större mängd när peaktrycket är 200 bar och pumptrycket är 250 bar, än värre blir det av att ledningarna flexar så att trycket i dem inte kan komma upp tillräckligt)

Kanske har din inställning en grund i att du är rädd för nytänkande och att någon skulle, på ett enkelt och billigt sätt ,få ut rejäl effekt ur en gammal VW?
Har du märkt att trådskaparen tycks vilja SPARA pengar, han vill inte investera i sånt som du föreslår och därför försöker jag peka på andra vägar att gå. Alltså en lösning som inte bygger på traditionellt trimmande utan en genväg (som blir mycket billigare) huruvida det resulterar i sprängd motor beror på hur man gör - inte på principen- hur många motorer har du sprängt?

Det jag skriver är inte enbart till honom, finns fler som läser och funderar, kan vara nån som blir sugen på att jobba vidare med tillskott så att det INTE spränger motorer (det kräver att man har kontroll på extrainsprutningen, inte bara "skvätter" in lite på måfå)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av whilliam »

Jag försöker bara "så ett frö" för att de som är "superintresserade" av dieseltrimning ska få fart på hjärncellerna.
Själv har jag inte tillräckligt stort intresse för att lägga ner massor av tid på sådana här saker (åker ju inte ens diesel själv, utan är begränsad till att hjälpa andra med turbos till deras "ekipage")

Att området som ligger "mittemellan" diesel och otto (tändstift) -motorer är outforskat och ganska flexibelt (finns en uppsjö av varianter att satsa på) gör ju det ganska intressant :thumbright:

När det är så pass outforskat/obeprövat så finns det enorm utvecklingspotential och upptäckarglädje!
I den ena änden av skalan så har vi enkel mettis (extra) insprutning som bara kan bestå av en tank och nozzel som sprutar in i turbons inlopp av själva laddtrycket (kan, självklart, inte ge några enorma tillskott och försöker man ge för mycket så blir det tokras)
Andra änden av skalan så används diesel bara för att antända det andra bränslet och styrs detta på rätt sätt så är möjligheterna enorma. Här kan man läsa lite om tankar kring detta:
https://asmedigitalcollection.asme.org/ ... 007/271386
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av whilliam »

Vr6_mannen skrev: mån jan 25, 2021 12:35 pm Ja som sagt har försökt googla men hittar inget direkt .
Ja traktorpulling är nog dom som håller på med det . Men dom åker sjuka effekter . Jaså du menar insprut för att styra det?
whilliam skrev: mån jan 25, 2021 12:20 pm Det går att göra så, men jag svarar ju enbart teoretiskt så du kanske skulle ta o googla lite hur andra gör och hur det fungerar för dem. Vanligast är nog inom pullingen och då vatten/metanol, det görs dels för att kyla (vanligast) men vissa utnyttjar energitillskottet från metanolen också.

I sin allra mest extrema form kan man tänka sig att montera dit ett spjäll och en full insprutning för ottomotordrift och därefter bara använda dieselpumpen som "tändsystem"- alltså med sprutet avslaget så åker man de normala 80 hästarna och med sprutet igång, valfritt ladd och kanske 600 mettishästar :lol: (har hört om dragracingbilar som använder diesel för att tända, i stället för tändstift)

Rent teoretiskt är det nog bäst att ha tillskottet både laddtrycks och VARVTALSSTYRT, det är ju då som du kan få ett rejält effekttillskott på högre varvtal utan att äventyra körbarheten eller funktionen på de lägre
Googlar man på methanol injection diesel så kommer denna upp som första post, den är skriven på relativt lättförståelig engelska och där framgår precis sådant som jag skrivit om :thumbright: (att det är ett "lågpris" sätt att hitta extra effekt)

https://www.glacierdieselpower.com/p-27 ... esels.html
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av Kadett4wd »

Jag funderar och funderar på hur man säkerställer exakt tändpunkt med extra dieselinsprut i insuget.
Kan nån förklara?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar