OM646, vad skiljer i hårdvara i olika versioner?

En plats för olje-brännare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

OM646, vad skiljer i hårdvara i olika versioner?

Inlägg av Pacman »

OM646 finns ju i en rad olika alternativ från 75hp till 170hp
Finns det någon bra lista över vad i hårdvaran som skiljer de olika versionerna åt så som det gör till VWs olika 1,9tdi-versioner?

VWs PD-motorer är det t.ex välkänt att 75-115hp har samma hårdvara, och 130-160hp har samma, så har man en 115hp och byter spridare, turbo och insug till 130hp så kan man ladda in 160hp-mjukvaran och har då "bytt" motor.

Om jag t.ex har en 109hp i min bil, vad (förutom mjukvaran) behöver jag byta ut för att få en 150hp eller 170hp version istället?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: OM646, vad skiljer i hårdvara i olika versioner?

Inlägg av whilliam »

Du har verkligen hittat en motor som har många skepnader.

Jag kan inte hjälpa dig till fullo men kan konstatera att i Sprinter med 120 Kw så sitter det en trevlig compound turbo, övriga modeller har varierande GT-VNT turbos (mest GT 17 och GT18)
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: OM646, vad skiljer i hårdvara i olika versioner?

Inlägg av Pacman »

Min Vito har tydligen en IHI med vnt-styrningen på utsidan av avgashuset istället för inne mot lagerhuset. Väldigt udda lösning.
Turbon är skuren så den behöver ändå bytas. Var först inne på att köpa en billig core och bara flytta över husen efter rengöring, men nu har jag fått nys om att mycket ifrån 3,2-sexan OM648 passar rakt över såsom turbo, högtryckspump mm. Dock har den elektrisk vnt-styrning som behöver moddas till vacuumstyrd. Den äldre sexan OM613 har vacuumstyrd vnt men där ser turbon lite annorlunda ut så passar nog inte bolt-on.
Jag har en compund-turbo ifrån en Iveco med dubbla BW liggande men då passar ingenting utan då måste jag bygga nytt grenrör mm så det skjuter jag nog lite på.

Hmm...mycket som surrar i huvet nu....
//Pacman
(Patrik Ståhl)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: OM646, vad skiljer i hårdvara i olika versioner?

Inlägg av whilliam »

Jo, den IHI turbon är enkel att byta core på (tack vare att de satt regleringen där de gjort) de verkar paja rätt ofta och föregångaren hade en med wastegate vilken höll bättre. De har en skum fläns så man måste nog byta grenröret också om man ska ha annan turbo.

Så länge du åker VNT så är turbostorleken inte speciellt känslig för motorns register, så du kan nog byta o trixa rätt bra utan problem.

Compound är helt outstanding, när en sån anläggning lirar så blir det stor skillnad på responsen.
Skriv svar