B20 snäll gat motor dynas i sävar (+204hk)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21169
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

efter en massa timmars tester och lite strul så har motorn kommit upp i bänken igen och tredje kamaxeln sts 270 är testad och nu levererar den som vi vill äntligen!

lite fusk vart det då jag råka blanda ihop dunkarna i dag så det vart ca 75% etanol halt tyckte den börja gå snålt men hadde ändrat lite andra små grejor så jag bestycka bara upp från 160 H/175L som vi hadde till 185H/200L så vart det rätt lamda :) anade vad som hände ganska direkt men körde vidare på denna blandning för skoj skull och F2 rören och 45:or med 40 mm hals blir rätt bra kurva :thumbright:

efter en massa små turning och felsökning varvför den dippar 15hk i 250rpm rpm vid 6500 så börja den ge fin toppeffekt med pikar på 205-206 hk men lite mer ärligt mätt över 202hk iallafall och 235nm.

trodde först det va tändnings störningar men det är nog ett avstämnings fel men frågan är om det märks i bilen? va inne på att det va ventilsläpp men det är det inte tror jag då det inte ändras med olika ventil spell eller med temp....

vi är iallafall nöjda tror det är näst vassaste sug B20 bromsad här eller vad tror du lars?

mvh jens

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21169
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar (+204hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

här ser man den lite lustiga kurvan

skulle vilja prova ett annat grenrör men vi har inte tid. detta är ett KL racing.
edit tror markören står på kurvan med den lite lägre effekten va ett par hk och nm mer på bästa pullet.

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21169
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar (+204hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

har jobbat vidare i dag lite och provat att ändra i avgasröret och tratt längd lite men inga skillnader på dipen men den går fint och låter underbart. har kört 98 oktan också och vart 160H och 200L på F2 rören med en rätt fin lamda kurva, STS trattar de korta vart bäst på denna motor. R sport/sts insugs rör (test 83).

ca 203hk vid 6800rpm är bra ca 22 grader i lokalen :thumbright:

nu är denna motor klar ett av de stora jobb till som ska va klart före semestern :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21169
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar (+204hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej nu är första motorn på sida 1 tilbaka i bänken för lite små uppdateringar med weber 48DCO gasare sen ska vi testa längre trattar och se om vi kommer över 170hk och lite mer vrid. kommer att kunna ha längre trattar då den ska i en gammal amazon rally bil som redan har uppkapat för trattarna. ska uppdatera här sen i veckan om det är ok från stefan?

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21169
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar (+204hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

idag han jag starta B20:n och körde först med 32 grader stum tändning via inbyggda ignatorn. såg att det fladrade ca 5 grader så det måste kollas upp sen. med silver trattarna och standard bestyckningen i fajs weber DCO så gick den lite fet men rent och fint direkt H 180 L160 F7 65F8. flotör nivå plast ca 18mm.
den gav då ca 150 hk och 195nm.

monterade 175 bränsle och stälde upp tändningen till ca 36-38 grader under några pull och landade till slut med 80 graders olje temp och 80 vatten på 206nm och 164hk.

fortfarande lite mindre vrid och effekt än med 45:orna på sida 1 i denna tråd men vi hade dyno vems crank trigger tändningen med MSD 6 gnista då och kortare trattar. sen har den haft några hårda år på is banor och i den andra gat amazonen innan den vassare motorn hamnade i den.

ska börja fin lirar lite ett par timmar i morgon. hoppas på 170hk men svårt med de snälla/billiga delarna som är i den här motorn se sidan 1.

men kul med B20 såklart :thumbright:

mvh jens
Bilagor
170650830_351304009648179_3320721608127172979_n.jpg
170650830_351304009648179_3320721608127172979_n.jpg (198.25 KiB) Visad 254 gånger
Användarvisningsbild
Moparboy440
För mycket laddtryck
Inlägg: 478
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar (+204hk)

Inlägg av Moparboy440 »

Alltid kul att läsa om B20 sugtrimning :thumbright:
Hur långa är "silver trattarna"? Har någon flödestestat Weber vs Fajs,är det någon skillnad?
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21169
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar (+204hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

kan mäta i morgon men ca 80mm skulle jag gissa. insugen är fajs korta modellen köpta på folkrace shoppen. jag fin fila dem litre och tuna in så brickorna passa perfekt.

såg fina ut dessa fajsare som jag köpt via KL racing. öppna dem men allt såg bra ut. tidigare år så har flotör höjden varit fel samt skräp och fel monterade grejor men de har nog blivit bättre med tiden. gick perfekt direkt!

bestyckningen är lika som weber och beter sig lika... :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21169
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

har jobbat ytterligare i går och i dag med motorn med fin lir och nådde till slut 170 hk. ett stort fel va ett det smugit sig in en 24v generator på motorn som kämpade som en galning mot 12v batteriet och stal minst 4hk :) sen dyno weber vems tändningen då försvan den oexakta tändpunkten men det gav inget eller minimalt faktiskt.

testa olika trattar och optimerade gasarna och tändning men de silvriga ca 80mm va bäst och 175H och 160 luft. F8 65 va lite fett men hade inget F60 f8.

leakdown på min känsliga mätare 3-4bar/6. kompa test mellan 13 och 14 bar.

bästa tändningen ca 38 grader "lite mer än de röda strecket".

sen testa jag att köra extra kallt i kylaren ca 55 grader och ganska varm olja ca 80-90 och då vakna den till och gav 174hk och fylligare vrid hela vägen. dyno 60 bild 1.


bild från dyno pull 3 då allt fungerade skapligt och lät fint men inte va optimerat sen dyno pull 60 nått 3 dagar senare....
Bilagor
b20 pull 60.jpg
b20 pull 60.jpg (155.73 KiB) Visad 116 gånger
före och efter tuning b20 weber 48.jpg
före och efter tuning b20 weber 48.jpg (160.56 KiB) Visad 116 gånger
Skriv svar