B230 bruksbils test motorn. del 2

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

här kommer lite mer data och en bild på M , V och min sts 239 kam med 107nock men den kamaxelns topp hade en 1 timmes fin puts i sig också och bättre ventilfjädrar så ingen exakt jämförelse men har lite dåligt med tid så så vart det.

som jag skrivit tidigare vart det nog anigens för mycket överlapp med singel spjället på tomgång men ska prova en 112 nock sen i veckan.

syntes på avgsvärderna utan katt också kring 200 i hc på 1000rpm. ca 55kpa på 1000rpm och lite ruppande tomgång :thumbdown:
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av psa »

:thumbright:
Bild
Bilagor
20210619_123337_edited.jpg
20210619_123337_edited.jpg (185.21 KiB) Visad 2191 gånger
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Baxman »

Kadett4wd skrev: tis jun 08, 2021 5:13 am H-kammen finns med fördelarspår, det var nån firma i Sverige som hade dem, minns inte vilken tyvärr.
Jag inbillar mig en sån ställd tidigare kan ge en fin karaktär, även om den är lite lurvig på tomgång.
https://www.rallyboutique.com/store/p/m ... kam-581497
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo den kan man få gå helt ok på full gas men jag försöker finna den optimala kompromissen mellan prestanda och att det kanappt ska kännas att det är en trim kamaxel så den ska va snällare (men mer effekt). men kan klämma in ett test sen om tid fins då jag kan få tag i H kam med fördelarspår.

hoppas inte tappa så mycket vrid/effekt med lite mindre överlapp? men ska fin tuna lite mer innan vi ska byta kam.
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av psa »

Elleman hade en kam som testades i flera motorer, gick fint på tomgång, funkade med automat, LH eller förgasare, fin förbrukning, brett register osv.
Men jag minns inte vad den hette... 44 eller 55.
280 dur 12mm fanns mellan 108-112 LSA.
Han har nog lagt av nu, men jag tror alla hans kammar har kopierats så den finns nog kvar under annat namn. Bara en tanke/idé.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag kopierar inte andras kamaxlar jag tar fram nya och testar tills jag är nöjd. men ibland kul att se hur andra äldre kamaxlar fungerar och se om man kan förbättra dem. med datorernas hjälp i dag kan man få fram kamaxlar med mera area på samma duration samtidigt som den mekaniskt är snällare än de gamla profilerna också.

jag vill ändå inte kalla mig nån kamaxel designer då jag får mycket hjälp av Reine på AGAP med exakta formen av profilen då jag kommer med förslag på hur jag skulle vilja ha en kam till en viss motor.
men det jag är ganska bra på är att jag har testat mycket i dynon sen mätat upp det mesta till b230 i min cam pro+ sen klurat på varför saker blir som de blir, både bra saker och dåliga saker med olika profiler till olika applikationer och det gör att jag får en ganska bra koll på helheten.

mvh jens
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av psa »

Att kopiera är ju fel, men man kan ju alltid få lite inspiration. :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

H kam volvo data. mer en snäll race kam än en snäll brukbils kam och klarar bara avgasvärden för en 79-80 årgång sen ersattes den med K kamaxeln som är mycket snällare.
Bilagor
H kam volvo orginal 110.jpg
H kam volvo orginal 110.jpg (140.06 KiB) Visad 2072 gånger
Leiffi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: sön jul 26, 2015 12:31 pm

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Leiffi »

Kadett4wd skrev: ons jun 09, 2021 5:35 am För att bidra till tankegångar om 100nm per liter, huruvida det är en måttstock eller inte.
M156 motorn från Mercedes ger mellan 630 till 650Nm beroende på utförande, 6.2liter.
Maxeffekt vid 5700rpm(men faller inte mycket efter, varvar till 7000rpm utan att skrika sitt missnöje)
Maxvrid vid ~4700rpm
90% av vridet tillgängligt redan vid 2000rpm

Vid tuning av maskin(inga kamaxlar) grenrör,avgasystem,luftfiltersystem,större gasspjäll så närmar man sig 700Nm

Motorn vann 'international engine of the year awards 2010'
BMW S54 365Nm /3,2L , 114Nm/L @4900rpm , max hp @7900rpm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

körde några snabba pull i dag med fin justerad ve och tändning sen lite ret kam då nådde jag 160hk.

den svarade normalt på kamaxel justeringen och flyttade pikarna lite uppåt men vart ingen stor förlust på låga rpm men liiite.

monterade lite mer givare som olje temp, insugs temp, väderstation med fläkt mm.

har dock fortfarande problem med trigger missar ibland. blir väldigt less på allt sånt.... ska prova att byta 740 givaren till en ny.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Pacman »

Whilliam: Detta måste vi ju kommentera! M-kammen och V-kammen har sina maxvrid vid nästan samma varvtal medan en anpassad kam (trimkam) har högre vrid vid samma varvtal, och sen ÖKAR det till mycket högre vid maxvrid.
Kan tillägga att en oportad 530 är en katastrof flödesmässigt. Bara att ta bort den skärmande ringen under sätet gör underverk.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

här kommer en liten film från i dag i bromsbänken. har fått lite hjälp med trigger missarna av mattias också :thumbright:
han såg att trigger missarna försvan då man kopplade bort signalen till msd tändningen så jag jobbade med lite kablar till den och monterade en kondensator till den så vart det mycket bättre iallafall.

162hk
https://www.youtube.com/watch?v=z1ApUW2xzhg
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

packman jag tror att det är toppen snart igen som håller tilbaka effekten då den säkert bara flödar ca 165cfm? vad jag mins ligger orginal flödet på 530 bara kring 145cfm?

till hösten ska jag porta en annan topp med mera cfm och se om den ökar nått i effekt? sen skulle jag vilja överladda den lite :) sen vad det betyder i sävar får vi se :hihi: bara för att den ska gå som en standard bruksbil på delast så behöver den inte va tråkig på full gas)

har 50 kpa på 1100rpm och många skulle nog säga att det är ganska fin tomgång men den är lite ful om man ska jämföra med en standard kam som V kamaxeln. kommer mer om hur jag ska fixa det då jag har tid.
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av J00r »

1100 rpm är lite väl hög tomgång på en bruksbil skulle jag säga iaf. Är spekulant om du hittar någon kul brukskamaxel
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är vid 900 jag har mätat hc mm. ca 55kpa där.

jag har ingen tomgångs motor så efter en justering av tändningen vart den i dag lite högre men inte sånt jag jobbat med i dag.
Skriv svar