B230 bruksbils test motorn

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av »

Okej tänkte att du hade höjt kanalen bara litegrann igenom att plasta igen botten eller liknande.
Men fräser du in ett rör och går förbi igentliga begränsningen i matterial öppnar det ju för nya möjligheter :)
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jarmo Y »

skrev: ons sep 01, 2021 7:16 am Okej tänkte att du hade höjt kanalen bara litegrann igenom att plasta igen botten eller liknande.
Men fräser du in ett rör och går förbi igentliga begränsningen i matterial öppnar det ju för nya möjligheter :)

Det hjälper inte effekt att höja kanalen bara lite grann. Plasta i botten eller nån annan plats i en normal volvo kanal hjälper bara i flödesbänk men inte i bromsbänk. Max. effekt rpm går bara ner och rpm/effekt efter den är hopplöst.
Det fanns ett skäl varför sweden two valve evo topp har gjort så plasta inte en lilla volvo topp. :)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6716
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Erland Cox »

Menar du att du gör en hängmage på en 530 topp och ökar flödet?

Erland
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jarmo Y »

Erland Cox skrev: tor sep 02, 2021 4:27 pm Menar du att du gör en hängmage på en 530 topp och ökar flödet?

Erland

Jag var tvungen att kolla från google översättare hadde jag en rätt ord val: rakare kanal. Det var rätt. 😁
Hängmage är inte rak. 🙂
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21352
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

har mekat i den andra kamaxeln nu med 112 nock istället för 108 och bara grov tunat och kört nått test pull. har inte kollat kam instälningen eller ventilspelet bara bytt och satt på samma kugge så den kan va lite mer retardad? ska kolla mer exakt sen men första pullet med varm olja och lite mer soppa över 5000rpm så vart pik 167 och ca 5.5hk mer vid 7200rpm. tappa en del vrid under 5000rpm men ska prova att adv kamaxeln lite men det viktiga är att nu går den mycket finare på 1000rpm. ca 52kpa mot 59kpa tidigare med lätt retardad instälning . har inte gjort nått avgas test ännu. ska jobba med fin mappning av bränsle och tändning sen då jag hittat vart kamaxeln ska stå mer exakt.
Bilagor
20210916_151623.jpg
20210916_151623.jpg (235.5 KiB) Visad 138 gånger
Skriv svar