bygge av sävar stuska dyno (stor servis!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 340
Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent klart)

Inlägg av Erik Persson »

Det är en sugis med Megasquirt i så fall men ett tag innan den är klar.
RevHead351
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: sön jan 01, 2012 2:27 am
Ort: Australia

Re:

Inlägg av RevHead351 »

Jens Gustavsson skrev:vi håller på att dribbla olika kylsystem till bänken nu.

jag lägger in en bild

http://images.google.se/imgres?imgurl=h" onclick="window.open(this.href);return false; ... s%3Disch:1

jag hittade också lite tankar om olika system på ett forum http://forums.land-and-sea.com/showthread.php?t=551" onclick="window.open(this.href);return false;



lite egna teorier, ritning av Kurt Olsson :hihi:
Bild
Ledsen att åter öppna ett gammalt inlägg, men tycker att det är mycket intressant på denna webbplats, se jag att det finns en hel del information om motordynamometer & tillbehör. Jag har läst ens upp någon i detta forum att göra det egna vatten broms dynamometern.


Hej Jens Gustavsson, God Jul och Gott Nytt År 2012 till dig alla i Sverige från Australien

Jens Gustavsson den här handen drar du har skrivit av motorn kyla för en motordynamometer testcell har du mer information och specifikationer som du inte skulle bry delning.

Skulle vara mycket uppskattat bara nakna med mitt svenska skrivande och meningsbyggnad som jag använder Google Translator http://translate.google.com.au/" onclick="window.open(this.href);return false; # auto | en |. Jag kan inte tala eller skriva på svenska alls.

Jag behöver för att konstruera en motor kylning för en motordynamometer testcell som jag har använt en vanlig bil radiator.

Vad datainsamlingssystem är människor använder på sina dynamometrar?

VAD dynamometer datorstyrda system som använder? som min go_power motordynamometer enheten fortfarande i sin handledning form och mätare. Skulle vilja uppgradera till någon form av elektronik som inte kostar en arm och ben och måste sälja familjens hem. Jag är på en mycket stram budget när det kommer till pengar. Verkar alla kommersiellt tillgängliga motordynamometer provrummet tillbehör kostnad i hundratals och tusentals dollar.


Några råd och hjälp skulle vara mycket uppskattat från alla forummedlemmar.


Och än en gång God Jul och Gott Nytt År 2012 till er alla i Sverige från Australien
RevHead351
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: sön jan 01, 2012 2:27 am
Ort: Australia

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent klart)

Inlägg av RevHead351 »

I hope this make some sort of reading sense ????? = Jag hoppas att detta gör någon form av läsning förnuft ????? :angryfire: :angryfire: :D :) :lol:

http://translate.google.com.au/#en|sv|" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent klart)

Inlägg av Martin H »

it's better if you write in english. the translater does not work very well.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
RevHead351
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: sön jan 01, 2012 2:27 am
Ort: Australia

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent klart)

Inlägg av RevHead351 »

Ok , thank you for that, thought that maybe the case

This is what i wrote before


Sorry to re-open a old post but find it very interesting on this website , I see there is a lot of information on engine dynamometer & accessories . I have even read up on someone in this forum making there own water brake dynamometer.

Hello Jens Gustavsson , Merry Christmas and Happy New Year 2012 to you all in Sweden from Australia

Jens Gustavsson this hand drawing you have posted of the engine cooling for a engine dynamometer test cell do you have more details and specification that you wouldn't mind sharing.

Would be greatly appreciated just bare with my Swedish writing and sentence structure as I'm using Google Translator http://translate.google.com.au/#auto|en|" onclick="window.open(this.href);return false;. I can not speak nor write in Swedish at all.

I need to construct a engine cooling for a engine dynamometer test cell as I have been using a normal car radiator.

What data acquisition systems are people using on their dynamometers ?

WHat dynamometer computer controlled systems are people using ? as my go_power engine dynamometer the unit is still in its manual form and gauges. Would like to upgrade to some form of electronics that doesn't cost a arm and leg and have to sell the family home. I'm on a very tight budget when it comes to funds. Seems all commercially available engine dynamometer test cell accessories cost in the hundreds & thousands of dollars.

Any advice and help would be greatly appreciated from any forum members.

And once again Merry Christmas and Happy New Year 2012 to you all in Sweden from Australia

Regards
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent klart)

Inlägg av Jens Gustavsson »

some info http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=20&t=21373" onclick="window.open(this.href);return false;

we use a big radiator and fan from volvo S80 and it works so good we dont need a cooling tower. but if the temp in the dyno room is high it may be a problem?
in northern Sweden it is a problem to keep the temp up when we dyno :hihi:

do you have any pics and data on your dyno system?

we are using datamite parts to log power, torque, rpm and temp/pressures. it is a god low buck system. you can have a price quote if you like? my friend jeppe is a performance trends dealer.
RevHead351
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: sön jan 01, 2012 2:27 am
Ort: Australia

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent klart)

Inlägg av RevHead351 »

Hi Jens Gustavsson, I'm aware of that link in speetalk about engine cooling towers in a dynamometer room applications doesn't explain much on the internals of the cooling tower.

Been search the on the worldwideweb without too much success about " engine cooling towers " construction. that is how I came across you drawings in this forum.

My Go-Power DA-516 engine dynamometer is old and I just use the gauges on the dynamometer and record it by pen/paper. Other engine parameters again I'm using analog gauges. Nothing fancy about my setup :angryfire:

I'm aware of performance trends dynamometer PC conversion system but I have been looking at innovate_motorsports ST-12 system and from I have read about it and I'm impressed but how good it really is I have no idea to what I can gauge it to.

Dyno DataMite v3.7 Data Logger and Computer Software for engine dyno http://performancetrends.com/dtm-dyno.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

ST-12: Engine Data Acquisition System http://www.innovatemotorsports.com/products/st12.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Regards
Finkel
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: tor jan 17, 2008 5:42 pm
Ort: Edsbyn

Re: bygge av sävar stuska dyno (trasig)

Inlägg av Finkel »

Jens Gustavsson skrev:fy fan vilken fläkt, det va full storm i dyno rummet nu :hihi: än fast vi hadde en fullstor dörr öppen så vart det undertryck i lockalen så vi måste nog ha två dörrar öppen? vi ser hur det blir då vi ser trycket i data loggen med /utan fläkt på.
mvh jens
Hur blir det när ni bromsar motorer nu mitt i vintern med en dörr öppen och svinkallt ute, Stämmer det sen när motorn körs på sommaren med 30-40graders skillnad på temp?
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent klart)

Inlägg av turbodart »

http://www.centa.no" onclick="window.open(this.href);return false;
finns gummikopplingar som tåler stryk fra 10-100.000Nm
Daniel Krüger
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent klart)

Inlägg av Tommy Luhr »

hur blev ventilationen? inte sett nått tror jag.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent klart)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jag har gjort 10000 mils service på dynon förra helgen och lite i veckan, mycket jobb att hålla den i bra skick - nått man inte får glömma då man tar betalt.

jag har fixat några små vatten läckage och bytt alla PVC slangar till gummi slangar i vatten systemet (4000kr bara det).

det har blivit en ny större returpump så man kan köra oändligt långa pull utan att det svämmar över på endurence-motorer som båtar, rally motorer, top-speed motorer. frågan är bara nu om retur ledningen är för klen men den får vi byta sen annars.

sen har jag målat upp den lite så den ser finare ut då den hade börjat se lite välanvänd ut efter alla timmar vi kört motorer i den.

Nu är det pågång några motorer inom de närmaste veckorna. inte så mycket tider kvar före semestern men några till kan nog hinnas med om ni hör av er snart.
jag kör helst volvo B20-2150RC och andra 2.4RC och så just nu och lite turbo så klart. en frän sån volvo 8v är på gång snart också, med stor turbo :thumbright:

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: bygge av sävar stuska dyno (stor servis!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

förresten vill man se lite roliga sävar bromsningar så finns det lite filmer här i denna spel lista. obs det är lite humor och ironi ibland i dem och de ska inte tas på 100% allvar då vi brukar ha rätt kul också då vi utvecklar motorerna. bänken är också utvecklad i omgångar så den har blivit mer och mer avancerad med tiden och filmerna ligger inte i nån ordning. många av filmerna har en tråd här på dyno forumet också om man letar lite.

mvh jens och sävar teamet

http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... re=mh_lolz
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: bygge av sävar stuska dyno (stor servis!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

nån el expert som kan ge tipps på hur man kopplar in denna bränsleflödesmätare?

den gröna värkar ju va nån jord som går in på ena sidan också där den oranga kabeln går in sen har vi de två grå på den andra sidan.

den ska sen kopplas in på nån utav puls rpm ingången i dynon där man sen kan kallibrera antal pulser/ volym.

den ska användas för förgasar tuning bara utan retur.

behöver den nån pull-up eller alstrar nån spole där inne nån signal av sig själv tro?

mvh jens

Bild
Skriv svar