BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Marco Garver
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: tor dec 11, 2008 12:19 am

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film

Inlägg av Marco Garver »

Vad sitter det för svänghjul,tryckplatta, lamell, låda?

Trevligt bygge :D

/M
B5254T4
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: lör jan 16, 2010 1:11 pm
Ort: Trollhättan

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film

Inlägg av B5254T4 »

Riktigt ballt bygge! Låter ju helt sjukt... :thumbright:

Börjar köras mycket org motorer nu, plockade själv ut 600+ på min org Hondaspis i somras. Starka grejer!
Resor, bilar och teknik på http://www.operationr.com

Prestandadelar och turboagg på http://www.atechmotor.com
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film

Inlägg av Grusbusen »

Marco, jag kör hemmasvarvat svänghjul, ACT tryckplatta och ACT 6-P sinter med fjädrat centrum.
En 5-vxl. ZF från BMW 530D E39 -00 ihopsvetsad med aut. lådesvep.

Bild

Ja, att klabba med kolvar, stakar och fila i toppar verkar förlegat :wink:
Nån med info om Honda motorn?
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
B5254T4
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: lör jan 16, 2010 1:11 pm
Ort: Trollhättan

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film

Inlägg av B5254T4 »

En S2000 F20 med Turbonetics 6665 Hurricane, ID1000 spridare, 340 lph pump, AEM sprut och sopparegulator.

Lämnade 623hk på 98 oktan och 1,5 bar vid 9500 rpm.
11.7:1 i komp och helt orörd.

Nog om det, tänkte oxå köra ACT i år, bra grejer!
Resor, bilar och teknik på http://www.operationr.com

Prestandadelar och turboagg på http://www.atechmotor.com
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2567
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film

Inlägg av Daniel-635 »

Original motor 286 Hk. + det gamla Bonn tricket 1,1 bar 286*2,1=600 Hk
Och så blir det 738, attans vad intressant det skulle vara att veta vad den gett på Bensin, om man hade hamnat närmare de 600 då ?

Jag får be om en ny provtur när vi kan ha lite värme i däck och asfalt, det blev nog bara 450 Ponnys som drev på förra gången, de övriga rök nog bort :roll:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film

Inlägg av E34 RRT »

nä helvete!! på 1,1bar och orört.. det är ju en stor motor men endå! GRATTIS
Niklas.E
dme88
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: ons mar 28, 2012 6:56 pm

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film

Inlägg av dme88 »

Hur långt har du kört? Är rätt säker på att stakarna viker sig efter några hundra mil med 1,1 bar.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film

Inlägg av Sten »

Jo det är ju många teorier om M60B40,senaste jag "hört" är att stakarna är sintrade pulverstakar med brutna överfall.
Dom ska tydligen klara väldigt mycket tryck men inte varv,vet om en :roll: M60B40 Turbo som bromsade över 700hk/900nm på hjulen + 150hk lustgas och den vek sig inte stakarna på.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film

Inlägg av Amazonic »

är det sintrade stakar så lär dom inte vika sig,utan dom går rakt av isåfall
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film

Inlägg av Grusbusen »

Ja, det här med stakarna har ju diskuterats endel :roll: Vi kör med varvstop på 6500 och fuelcut (som i original bilen)
Tycker inte det finns anledning att utmana och varva mer, speciellt med denna typen av stakar8) Finns ju ändå ett ganska långt register.

dm88, det visar sig. Har du egna erfarenheter?

Bilen tuktas med jämna mellanrum och hittils har det funkat fint.
Första riktigta testet blir den 17/4, då blir det bana med Fäste och drifting!
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21077
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film

Inlägg av Jens Gustavsson »

så länge men har koll på lamdan och tändningen, varvstopp och cylindertrycket så håller det säkert bra och för mer effekt också :thumbright:
e30_tobbe
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: tor aug 27, 2009 2:05 pm
Ort: Skärblacka/Norrköping

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film

Inlägg av e30_tobbe »

funkar bilen än? verkar va endel som bygger bmw m60 med turbo nu för tiden :D själv bygger man m60b40 med hx55 i en bmw 530 e34a, dock verkar de va svårare att bygga grenrör till den karossen.. hur har du byggt ditt rör? biler vore toppen :) tack på förhand :thumbright:
Bmw 540 e34a Singelturbo projekt 2012
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film

Inlägg av Grusbusen »

Bilen går fin fint :thumbright: Har dock en reservmotor stående om (när) det skulle smälla till.
Hittils har det gått gata + en kväll på bana med fäste och drifting. Går jämt och fint utan några läskiga övertryck i kylsystem osv. Motorn känns perfekt, riktigt lättkörd, drar från 1000rpm. Rejält med effekt när man behöver det.
Mer banåka är på G. Hör av mig om det händer något.

Grenrör:
Bild
Bild
Bild
Bild
e30_tobbe skrev:funkar bilen än? verkar va endel som bygger bmw m60 med turbo nu för tiden :D själv bygger man m60b40 med hx55 i en bmw 530 e34a, dock verkar de va svårare att bygga grenrör till den karossen.. hur har du byggt ditt rör? biler vore toppen :) tack på förhand :thumbright:
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film

Inlägg av Sten »

Oj vad rent och snyggt du har fått till det,imponerad :thumbright: !
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film

Inlägg av Sten »

e30_tobbe skrev:funkar bilen än? verkar va endel som bygger bmw m60 med turbo nu för tiden :D själv bygger man m60b40 med hx55 i en bmw 530 e34a, dock verkar de va svårare att bygga grenrör till den karossen.. hur har du byggt ditt rör? biler vore toppen :) tack på förhand :thumbright:
Ja det har du rätt i,riktigt trångt runt styrsnäcka mm.
Jag tänkte bygga om framvagnsbalken för att kunna dra vänstrabankens rör mellan den och bulan på oljetråget.
Men vet inte om det är nån höjdare att bygga om den,lär nog förstärka ordentligt i så fall!
Tänkte också ev dra röret frammåt men det vet jag ej om det är en bättre lösning är ju trångt där med.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Skriv svar