Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21076
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Jens Gustavsson »

prova F16 de går snålare på högre varv. annars så kan du slå en signal dagtid 0738063737 så kan vi snacka lite weber tips. motorn som jag hadde problem med blev iallafall en väldigt lyckad motor till slut som vi fick till lamdan väldigt bra på och den satt riktigt snabba varv tider med den på flera tävligar i sommras :thumbright:
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av RoGGaH »

vi hade samma problem på 2150 bilen jag körde i bänken förra veckan.
Den satt det 48:or på gav rätt bra med effekt men kändes som att registret
hade blivit längre om man fått snåla ur den på varc.
Men den var helt okänslig på bestyckning blev nästan ingen skillnad alls vad man än satt i för munstycken eller emulsions rör. Har själv aldrig varit med om det förut så
blev väldigt stäld. Men gav rätt bra med effekt iaf och tog fullgas från 2000rpm utan problem.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21076
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Jens Gustavsson »

berätta mer om motorn och vad det va för bestyckning och lamda värden så kanske jag/vi kan hjälpa till?
i weber världen så är det inga säkra sanningar har jag lärt mig den tuffa vägen...

det som fungerar på en motor det är det inte säkert ends är i närheten på en liknade motor eller efter man ändrat en liten detalj.

det är vanligt att jag lägger 8+ timmar eller mer bara för att få till en vettig grund funktion på förgasarna sen kan man börja testa grenrör, trattar, kamaxlar mm.

jag bruka backa tändningen ca 5 grader mot förmodat bästa stället för att inte skada motorn om den går lite snålt.

speciellt knepiga är weber 50dco sp som man oftast måste plugga progressionshål för att den ska gå någorlunda snyggt då man lastar på lite.

sist jag bestyckade fick jag ringa göran ( http://goransgarage.com/ ) här på forumet han är en jäkel på weber :thumbright:

mvh jens
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 230
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Jonas Enderlein »

Jens det hade varit intressant att hör om du kommer ihåg hur du löste problemet med denna motor
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 230
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Jonas Enderlein »

Jens, det hade varit roligt om jag fick svar på det jag skrev ovan.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6278
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Erland Cox »

Jonas, jag har fått mina Weber 50:or att fungera bra.
Förgasare är väldigt könsliga för grenrörslängd om man ska ha dom till att funka runt 4000 varv.
Det brukar bli en fetdip där som om man får den för fet kommer att blöta stiften och ge misständning en bra bit över det varvet.
Det ser ut som om motorn går magert direkt efter att den kom ur det feta men det är en misständning.
Vad är ditt problem?


Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6278
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Erland Cox »

Mina bromskurvor med rött, steg 3 grenrör och brunt ett rör som är 1" längre med längre primärer och kortare sekundärer, samma mått på rör.
Brun lambdakurva är till brun kurva, svårt att få den mycket bättre med DCO flrgasare.


Bild

Erland
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 230
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Jonas Enderlein »

Hej Erland, jag har inget problem än, jag var mest nyfiken på va det var för fel med den motorn som Jens hade problem med, och har fortfarande, säkert eftersom han inte har svarat på 1,5 år.
Men det är något att tänka på med grenrörs längderna som du skrev om där, hur magert kan man köra vid fullgas ca 5000 rpm och uppåt med Weber dco på en Volvo gr-h? Den låg ca 0,91.
Mvh Jonas E
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6278
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Erland Cox »

Jag tillåter min att gå upp till 0,92 och det har inte inneburit några problem.
0,94 är nog max innan det börjar bli för magert.
Helst inte under 0,86.

Erland
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Matti johansson »

Helt enig med erland.
Men det känns som om dco har sin bränslekurva o för o få bort eller minska problemen får man göra motorn mer effektiv där problemet uppstår. Genom trattar, grenrör o kaminställning. Kompromisser som vanligt. Obs detta gäller lite värre motorer. Mildare motorer får inte problemet!

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1467
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av dundersmurfen »

Hur bra stämmer lambdavärdet på dylika motorer? Tänker att det vid vissa varv blåser det rakt igenom lite oförbränt. Vad visar lambdan liksom, för om man lägger den i en trasa dränkt i bensin får man fett utslag å tar man ut den i luften igen så går den över till snålt rätt fort när det dunstar av.

Nu är siffran inte så viktig egentligen man ser ju rätt fint i bänken va med sås som den gillar. Ska nog testa genom att stänga av en tändspole nån dag när jag har lambdan inkopplad
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 9771
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Kadett4wd »

Fast nu mäter ju inte en lambdasond oförbränt bränsle.
Den mäter ju mängden syre i avgaserna.

Så när du håller en blöt trasa av bensin på den så 'kväver' du den så den inte ser nåt syre.
Allt medan det dunstar så ser den syre.
///AMG
Verktygsmakare/cncoperatör
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6278
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Erland Cox »

Man kan inte justera på lambdan för man har ju overscavenge på vissa varv.
Man får ha den som ledning och så får effekten tala om vad bilen gillar.


Erland
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1467
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av dundersmurfen »

Hur kan den då mäta feta blandningar? Vid lambda 1.0 ska ju allt bränsle brunnit upp med allt syre precis jämnt upp
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 9771
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Kadett4wd »

Precis som Erland skriver, om man har ett område där avgaspulserna drar ut mer än nödvändigt i avgasröret så kommer den visa en 'snål' blandning' även om det är korrekt.
Detta pga det följer med oförbränt syre ut.
Samma sak händer vid misständningar, eftersom det inte tänt har ingen förbrännings skett, och sonden rapporterar snålt, trots blandningen faktiskt kunde varit så fet att det var därför den inte tände.
///AMG
Verktygsmakare/cncoperatör
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar