Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
Angående Su förgasarna vi hade på testet hos Jens vill jag bara säga att dom var nyrenoveade i toppskick med aluminium
insug, det satt kd nålar i dom, ( zf är ju en växellåda Jens, haha)
Vad jag var ute efter att se var skillnaden mellan Su och Weber förgasare,på just den motorn jag bromsade nu så blev skillnaden ca 25hk och det var en förväntad ökning,
Bottendel, topp och kam var i bra skick och borde ha passat Su arna ganska bra,NH 48 ska funka bra till Su har jag hört,
Om 120hk är en gräns vad Su are klarar vill jag inte uttala mig om, men personligen tror jag att ska man nå 135-140 i Jens bänk med Su gasare får man ligga i.
Med Weber så låter motorn helt annorlunda mot Su arna, det mer som bara "brölar" med Su, (hope u understand)
Vill man åka runt med Su are av rent nostalgi syfte så är ju det ok,men vill man ha effekt/prestanda så är valet enkelt enl mig.
Lars W
insug, det satt kd nålar i dom, ( zf är ju en växellåda Jens, haha)
Vad jag var ute efter att se var skillnaden mellan Su och Weber förgasare,på just den motorn jag bromsade nu så blev skillnaden ca 25hk och det var en förväntad ökning,
Bottendel, topp och kam var i bra skick och borde ha passat Su arna ganska bra,NH 48 ska funka bra till Su har jag hört,
Om 120hk är en gräns vad Su are klarar vill jag inte uttala mig om, men personligen tror jag att ska man nå 135-140 i Jens bänk med Su gasare får man ligga i.
Med Weber så låter motorn helt annorlunda mot Su arna, det mer som bara "brölar" med Su, (hope u understand)
Vill man åka runt med Su are av rent nostalgi syfte så är ju det ok,men vill man ha effekt/prestanda så är valet enkelt enl mig.
Lars W
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 5
- Blev medlem: mån maj 13, 2013 9:12 pm
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
Morro å lese om B20 trimming! Er det noen som har prøvd å bremse en B20 med 1stk. dobbel weber på eks. et LYNX innsug? Kan det holde til 150hk med rett topp og kam?
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
När man använder dubbla SU är det bättre att behålla styrringen mellan topp och insug.
Eftersom insuget är så kort blir det inte bra om man tar upp det för mycket i diameter.
Erland
Eftersom insuget är så kort blir det inte bra om man tar upp det för mycket i diameter.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
H190
L175
F16
F8 60
48/40
35 grader
här är bestyckningen lars
L175
F16
F8 60
48/40
35 grader
här är bestyckningen lars
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
Hur mycket kan den där motorn gett med enkel DCD36 Weber? Åkte ungefär sån uppsättning för några år sedan och när jag sedan provade med dubbla SU så "dog" motorn i mina ögon!
"Tie him to the car and cremate him!" Tobbe "Devil" Jonsson
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
Lars värre B20 motor (215 sävar hk) i action i en ganska standard 142 delux. värre bakdäck och 90/10 dämpare fram. 8.80/126 på 201meter. bra jobbat på första racet lars va en kul dag i åmsele va nog musiken i spelaren som gjorde att lars varavade så friskt
bild snodd av mats alfredsson
bild snodd av mats alfredsson
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
En repa finns med sist i min korta film : http://www.youtube.com/watch?v=TiwnA1agLOo
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 75
- Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
- Ort: Hovmantorp
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
Fränt med hjullyft på std 140 och b20!! Det ryker blått där bak? Riktigt tät bottendel så kanske det blivit några Hp till, aldrig bra med olja i förbränningen.
Göran
Göran
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
jo nått spökar med en cylinder det ser man på leekdown/kompa mätaren också men kolven/cylindern/toppen har inga synliga fel. måste nog mäta upp allt väldigt noga för att hitta felet.
bra tid iallafall för första försöket jag körde inget fortare första tävligarna jag körde och det va med turbo.
han körde dessutom alla fem reporna innom en tiondels sekund. kan fungera bra som bracket racing bil.
lars körde ifrån en dubbel turbo cheva sb första repan det är ju inte så illa (små turbos och dåliga däck men ändå).
jag tror att lars vart lite sugen att vidare utveckla dragrace inför nästa år, skulle behövas lite nya galningar i B20 dragrace värden och där skulle lars passa in bra
bra tid iallafall för första försöket jag körde inget fortare första tävligarna jag körde och det va med turbo.
han körde dessutom alla fem reporna innom en tiondels sekund. kan fungera bra som bracket racing bil.
lars körde ifrån en dubbel turbo cheva sb första repan det är ju inte så illa (små turbos och dåliga däck men ändå).
jag tror att lars vart lite sugen att vidare utveckla dragrace inför nästa år, skulle behövas lite nya galningar i B20 dragrace värden och där skulle lars passa in bra
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 501
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
Riktigt imponerande tid och fränt med hjullyft
Hur mycket väger bilen?
Hur mycket väger bilen?
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
Tror det var en FordJens Gustavsson skrev: lars körde ifrån en dubbel turbo cheva sb första repan det är ju inte så illa (små turbos och dåliga däck men ändå).
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
jag gissar på orginal vikt, ända syliga lättningen va baksätet men tror att värsting 6x9" där bak tar ut det sen vad lars väger låter jag bli att gissa men han har ätit bra med gröt så han är tyngre än en annan iallafallMoparboy440 skrev:Riktigt imponerande tid och fränt med hjullyft
Hur mycket väger bilen?
164 bakaxel och mellanaxel +M45 satt det i den också så då är den nog tyngre än standard?
ja det kanske va en ford? frän va den iallafall och kul att få se alla sorters special byggen ute i åmsele banan
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
Lät fint den där, bra avstamp trots standard chassi.
Effektsiffran upplever jag lite i överkant mot slutfart men det beror ju förstås på hur kurvan ser ut därunder också.
Effektsiffran upplever jag lite i överkant mot slutfart men det beror ju förstås på hur kurvan ser ut därunder också.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
effekten är bromsad här i sävar så den stämmer jäkligt bra så klart
jag tror att det som gör att slutfarten ser lite tam ut beror på följande...
1 en kilometer mätare i en vanlig bil miss visar oftast 5-10% åt "mera" hållet.
2 slutfarten mäts på strippen som medel fart mellan två fotoceller i slutet av strippen och det gör att siffran blir lägre
3 bilens race vikt är hög
4 luftmotståndet i en original hög 142 är grymt dåligt.
mvh jens
jag tror att det som gör att slutfarten ser lite tam ut beror på följande...
1 en kilometer mätare i en vanlig bil miss visar oftast 5-10% åt "mera" hållet.
2 slutfarten mäts på strippen som medel fart mellan två fotoceller i slutet av strippen och det gör att siffran blir lägre
3 bilens race vikt är hög
4 luftmotståndet i en original hög 142 är grymt dåligt.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/