Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
elliot8
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: tis sep 27, 2011 11:43 pm

Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)

Inlägg av elliot8 »

Angående Su förgasarna vi hade på testet hos Jens vill jag bara säga att dom var nyrenoveade i toppskick med aluminium
insug, det satt kd nålar i dom, ( zf är ju en växellåda Jens, haha)

Vad jag var ute efter att se var skillnaden mellan Su och Weber förgasare,på just den motorn jag bromsade nu så blev skillnaden ca 25hk och det var en förväntad ökning,

Bottendel, topp och kam var i bra skick och borde ha passat Su arna ganska bra,NH 48 ska funka bra till Su har jag hört,

Om 120hk är en gräns vad Su are klarar vill jag inte uttala mig om, men personligen tror jag att ska man nå 135-140 i Jens bänk med Su gasare får man ligga i.

Med Weber så låter motorn helt annorlunda mot Su arna, det mer som bara "brölar" med Su, (hope u understand)

Vill man åka runt med Su are av rent nostalgi syfte så är ju det ok,men vill man ha effekt/prestanda så är valet enkelt enl mig.

Lars W
Jarle Sandsdalen
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån maj 13, 2013 9:12 pm

Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)

Inlägg av Jarle Sandsdalen »

Morro å lese om B20 trimming! Er det noen som har prøvd å bremse en B20 med 1stk. dobbel weber på eks. et LYNX innsug? Kan det holde til 150hk med rett topp og kam?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)

Inlägg av Erland Cox »

När man använder dubbla SU är det bättre att behålla styrringen mellan topp och insug.
Eftersom insuget är så kort blir det inte bra om man tar upp det för mycket i diameter.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)

Inlägg av Jens Gustavsson »

H190
L175
F16
F8 60

48/40

35 grader

här är bestyckningen lars
Devil
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 01, 2013 8:17 am

Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)

Inlägg av Devil »

Hur mycket kan den där motorn gett med enkel DCD36 Weber? Åkte ungefär sån uppsättning för några år sedan och när jag sedan provade med dubbla SU så "dog" motorn i mina ögon!
"Tie him to the car and cremate him!" Tobbe "Devil" Jonsson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Lars värre B20 motor (215 sävar hk) i action i en ganska standard 142 delux. värre bakdäck och 90/10 dämpare fram. 8.80/126 på 201meter. bra jobbat på första racet lars :thumbright: va en kul dag i åmsele :thumbright: va nog musiken i spelaren som gjorde att lars varavade så friskt :lol:


bild snodd av mats alfredsson

Bild
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)

Inlägg av nicke.t »

hjullyft :shock:
tel 0707149931
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)

Inlägg av mattias »

En repa finns med sist i min korta film : http://www.youtube.com/watch?v=TiwnA1agLOo
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Göran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Ort: Hovmantorp
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)

Inlägg av Göran »

Fränt med hjullyft på std 140 och b20!! Det ryker blått där bak? Riktigt tät bottendel så kanske det blivit några Hp till, aldrig bra med olja i förbränningen.

Göran
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo nått spökar med en cylinder det ser man på leekdown/kompa mätaren också men kolven/cylindern/toppen har inga synliga fel. måste nog mäta upp allt väldigt noga för att hitta felet.

bra tid iallafall för första försöket :thumbright: jag körde inget fortare första tävligarna jag körde och det va med turbo.
han körde dessutom alla fem reporna innom en tiondels sekund. kan fungera bra som bracket racing bil.

lars körde ifrån en dubbel turbo cheva sb första repan det är ju inte så illa :) (små turbos och dåliga däck men ändå).

jag tror att lars vart lite sugen att vidare utveckla dragrace inför nästa år, skulle behövas lite nya galningar i B20 dragrace värden och där skulle lars passa in bra :thumbright:
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 501
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)

Inlägg av Moparboy440 »

Riktigt imponerande tid och fränt med hjullyft :thumbright:
Hur mycket väger bilen?
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)

Inlägg av Steve »

Jens Gustavsson skrev: lars körde ifrån en dubbel turbo cheva sb första repan det är ju inte så illa :) (små turbos och dåliga däck men ändå).
Tror det var en Ford :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Moparboy440 skrev:Riktigt imponerande tid och fränt med hjullyft :thumbright:
Hur mycket väger bilen?
jag gissar på orginal vikt, ända syliga lättningen va baksätet men tror att värsting 6x9" där bak tar ut det sen vad lars väger låter jag bli att gissa men han har ätit bra med gröt så han är tyngre än en annan iallafall :lol:

164 bakaxel och mellanaxel +M45 satt det i den också så då är den nog tyngre än standard?

ja det kanske va en ford? frän va den iallafall och kul att få se alla sorters special byggen ute i åmsele banan :thumbright:

mvh jens
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)

Inlägg av S Iwarson »

Lät fint den där, bra avstamp trots standard chassi.
Effektsiffran upplever jag lite i överkant mot slutfart men det beror ju förstås på hur kurvan ser ut därunder också.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)

Inlägg av Jens Gustavsson »

effekten är bromsad här i sävar så den stämmer jäkligt bra så klart :)

jag tror att det som gör att slutfarten ser lite tam ut beror på följande...

1 en kilometer mätare i en vanlig bil miss visar oftast 5-10% åt "mera" hållet.
2 slutfarten mäts på strippen som medel fart mellan två fotoceller i slutet av strippen och det gör att siffran blir lägre
3 bilens race vikt är hög
4 luftmotståndet i en original hög 142 är grymt dåligt.

mvh jens
Skriv svar