Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)

Inlägg av Erland Cox »

Rätt bra tid.
Bara som kuriosa, vad får man ut för effekt om man kollar ET och slutfart på tex. Wallace racing?
Önskar fler körde med såna här bilar här nere så jag fick motivation att ta min 142:a till stripen.
Jag har inte ens bytt lamellen sen jag körde sönder den förra året och inte satt ihop den diffade axeln.
Hoppas hinna med mer tills nästa sommar men ibland känns det som om man aldrig får nån tid över.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej nu kommer det en ny lars motor hit för in justering under morgondagen.

grov data som jag sen upptaterar mera senare....

B20 92x80 (45 ny) MLS packning

topp gammal som jag dömde ut sen har göran portat till den väldigt snyggt :thumbright: samma som bromsning 1 i denna tråd. 200+cfm.

kam agap 284 (270 grader vid 1.25mm) 109 nock, mina cheva lyftare och special stänger.

grenrör timo steg 3.

weber 48 dcoe med 42 halsringar.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:Rätt bra tid.
Bara som kuriosa, vad får man ut för effekt om man kollar ET och slutfart på tex. Wallace racing?
Önskar fler körde med såna här bilar här nere så jag fick motivation att ta min 142:a till stripen.
Jag har inte ens bytt lamellen sen jag körde sönder den förra året och inte satt ihop den diffade axeln.
Hoppas hinna med mer tills nästa sommar men ibland känns det som om man aldrig får nån tid över.

Erland
med 1300kg race vikt så vart det 213 motor hk beräknat på et och 220hk på speed. stämmer ju rätt bra än om det klart går att putsa på prestandan lite till helt klart.

tiden på 201m ska motsvara en 13.8sek 402 meters repa :thumbright:
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: Lars malå B20 sug dyno(ny weber B20 i dynon nu)

Inlägg av mekomaskin »

Jens!
Vad kör du för program för att beräkna HP från ET?
Har hittat några på nätet men dom slår ganska olika.
Micke
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)

Inlägg av S Iwarson »

Jens

Någon speciell anledning till den snälla nockvinkeln 109 grader?
Eller är det kundönskemål?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(ny weber B20 i dynon nu)

Inlägg av Jens Gustavsson »

det som erland rekomenderade i inlägget.

stefan 109 beror på att den är slipad på en standard stomme det går inte att ändra nock vinkeln så mycket på en befintlig kam (105 hadde nog varit bättre och inte direkt dyrare heller och man hadde fått en bättre stomme). den blir inte snällare snarare vassare då insuget stänger senare och avgas öppnar tidigare. men överlappen blir mindre om du menar det?
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: Lars malå B20 sug dyno(ny weber B20 i dynon nu)

Inlägg av S Iwarson »

Ja, beror ju lite på hur man ser det också.
Mindre nockvinkel (större overlap) = aggresivare pulsering, viktigare med avstämningar och hur motorn är byggd allmänt på insug och grenrörssida.

Jag säger alltid att den kam med mindre overlap är den snällare om allt annat är lika, snällare att anpassa och tuna in och med ett jämnare register, men blir aldrig riktigt brutal heller! :wink:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(ny weber B20 i dynon nu)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag håller med där men ibalnd är fixeringen på vinkeln i sig lite väl stor man ska se på hur stort överlapps fönster man har och fundera på om det räcker. som med denna kam så räcker det till så då är det öppning och stängning väldigt viktigt.

tar man en prostock kam så har de ca 114-116 nock sen ca 280 in och 300 utmätt på 1.25mm på kammen den har inte mindre överlapp än B20 på 105 eller 109 grader som i detta fall :).

motorn är iallafall monterad och varm körd nu redo att köras in lite mer i morgon och sen gasa några timmar :thumbright:

mvh jens
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: Lars malå B20 sug dyno(ny weber B20 i dynon nu)

Inlägg av S Iwarson »

Precis, rampernas utformning samt durationen har ju stor del i det där.

Håller på att sätta ihop jag med, får jag se hur responsen blir, eller uteblir.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(ny weber B20 i dynon nu)

Inlägg av Jens Gustavsson »

grund bestyckning dcoe 48 /42mm


H180
luft 190
F9
60F8
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(ny weber B20 i dynon nu)

Inlägg av Jens Gustavsson »

H180
L170
F9

ca 210nm /6000 och 187hk vid 6900rpm.

37grader tändning.

men den går fet på lägre varv så vi provar F16 nu.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(ny weber B20 i dynon nu)

Inlägg av Jens Gustavsson »

185H
140L
F16
F860L

40 grader tändning

195hk/7000rpm

210nm vid 6000rpm

kortaste sävar trattarna och (långa jens insugen)
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(ny weber B20 i dynon nu)

Inlägg av Stefan P »

Hur ser långa Jens insugen ut ?..hur långa är dom ?..finns det inga kort eller filmer på dagens bromsning ? :hey: :whistle:

S
VÅGA VÄGRA OHC!!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(ny weber B20 i dynon nu)

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är inget jätte långt tvådelat men ett vad ska man säga normal långt :) motorn på väg till malå nu så jag kan inte mäta.

va har inte hunnit filma nått tyvär.

mvh jens och lars
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(ny weber B20 i dynon nu)

Inlägg av Stefan P »

ok..typ 120mm långt som ett Misab insug då eller ?..längre än det jag köpte av dig iaf ?..jag har lite olika insug som ska testas framöver på någon motor..bla ett par långa Parner-insug som är 160mm långa med typ metallpinnar i för bättre flöde plus ett 230mms Motor Puls insug jag kom över för nåt år sen..har aldrig sett nåt dylikt..blev väl ingen succe´ skulle jag tro.. :whistle: det visar sig på rullarna framöver..

S
VÅGA VÄGRA OHC!!
Skriv svar