Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
Rätt bra tid.
Bara som kuriosa, vad får man ut för effekt om man kollar ET och slutfart på tex. Wallace racing?
Önskar fler körde med såna här bilar här nere så jag fick motivation att ta min 142:a till stripen.
Jag har inte ens bytt lamellen sen jag körde sönder den förra året och inte satt ihop den diffade axeln.
Hoppas hinna med mer tills nästa sommar men ibland känns det som om man aldrig får nån tid över.
Erland
Bara som kuriosa, vad får man ut för effekt om man kollar ET och slutfart på tex. Wallace racing?
Önskar fler körde med såna här bilar här nere så jag fick motivation att ta min 142:a till stripen.
Jag har inte ens bytt lamellen sen jag körde sönder den förra året och inte satt ihop den diffade axeln.
Hoppas hinna med mer tills nästa sommar men ibland känns det som om man aldrig får nån tid över.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
Hej nu kommer det en ny lars motor hit för in justering under morgondagen.
grov data som jag sen upptaterar mera senare....
B20 92x80 (45 ny) MLS packning
topp gammal som jag dömde ut sen har göran portat till den väldigt snyggt samma som bromsning 1 i denna tråd. 200+cfm.
kam agap 284 (270 grader vid 1.25mm) 109 nock, mina cheva lyftare och special stänger.
grenrör timo steg 3.
weber 48 dcoe med 42 halsringar.
mvh jens
grov data som jag sen upptaterar mera senare....
B20 92x80 (45 ny) MLS packning
topp gammal som jag dömde ut sen har göran portat till den väldigt snyggt samma som bromsning 1 i denna tråd. 200+cfm.
kam agap 284 (270 grader vid 1.25mm) 109 nock, mina cheva lyftare och special stänger.
grenrör timo steg 3.
weber 48 dcoe med 42 halsringar.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
med 1300kg race vikt så vart det 213 motor hk beräknat på et och 220hk på speed. stämmer ju rätt bra än om det klart går att putsa på prestandan lite till helt klart.Erland Cox skrev:Rätt bra tid.
Bara som kuriosa, vad får man ut för effekt om man kollar ET och slutfart på tex. Wallace racing?
Önskar fler körde med såna här bilar här nere så jag fick motivation att ta min 142:a till stripen.
Jag har inte ens bytt lamellen sen jag körde sönder den förra året och inte satt ihop den diffade axeln.
Hoppas hinna med mer tills nästa sommar men ibland känns det som om man aldrig får nån tid över.
Erland
tiden på 201m ska motsvara en 13.8sek 402 meters repa
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 216
- Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm
Re: Lars malå B20 sug dyno(ny weber B20 i dynon nu)
Jens!
Vad kör du för program för att beräkna HP från ET?
Har hittat några på nätet men dom slår ganska olika.
Vad kör du för program för att beräkna HP från ET?
Har hittat några på nätet men dom slår ganska olika.
Micke
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
Jens
Någon speciell anledning till den snälla nockvinkeln 109 grader?
Eller är det kundönskemål?
Någon speciell anledning till den snälla nockvinkeln 109 grader?
Eller är det kundönskemål?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno(ny weber B20 i dynon nu)
det som erland rekomenderade i inlägget.
stefan 109 beror på att den är slipad på en standard stomme det går inte att ändra nock vinkeln så mycket på en befintlig kam (105 hadde nog varit bättre och inte direkt dyrare heller och man hadde fått en bättre stomme). den blir inte snällare snarare vassare då insuget stänger senare och avgas öppnar tidigare. men överlappen blir mindre om du menar det?
stefan 109 beror på att den är slipad på en standard stomme det går inte att ändra nock vinkeln så mycket på en befintlig kam (105 hadde nog varit bättre och inte direkt dyrare heller och man hadde fått en bättre stomme). den blir inte snällare snarare vassare då insuget stänger senare och avgas öppnar tidigare. men överlappen blir mindre om du menar det?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Lars malå B20 sug dyno(ny weber B20 i dynon nu)
Ja, beror ju lite på hur man ser det också.
Mindre nockvinkel (större overlap) = aggresivare pulsering, viktigare med avstämningar och hur motorn är byggd allmänt på insug och grenrörssida.
Jag säger alltid att den kam med mindre overlap är den snällare om allt annat är lika, snällare att anpassa och tuna in och med ett jämnare register, men blir aldrig riktigt brutal heller!
Mindre nockvinkel (större overlap) = aggresivare pulsering, viktigare med avstämningar och hur motorn är byggd allmänt på insug och grenrörssida.
Jag säger alltid att den kam med mindre overlap är den snällare om allt annat är lika, snällare att anpassa och tuna in och med ett jämnare register, men blir aldrig riktigt brutal heller!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno(ny weber B20 i dynon nu)
jo jag håller med där men ibalnd är fixeringen på vinkeln i sig lite väl stor man ska se på hur stort överlapps fönster man har och fundera på om det räcker. som med denna kam så räcker det till så då är det öppning och stängning väldigt viktigt.
tar man en prostock kam så har de ca 114-116 nock sen ca 280 in och 300 utmätt på 1.25mm på kammen den har inte mindre överlapp än B20 på 105 eller 109 grader som i detta fall .
motorn är iallafall monterad och varm körd nu redo att köras in lite mer i morgon och sen gasa några timmar
mvh jens
tar man en prostock kam så har de ca 114-116 nock sen ca 280 in och 300 utmätt på 1.25mm på kammen den har inte mindre överlapp än B20 på 105 eller 109 grader som i detta fall .
motorn är iallafall monterad och varm körd nu redo att köras in lite mer i morgon och sen gasa några timmar
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Lars malå B20 sug dyno(ny weber B20 i dynon nu)
Precis, rampernas utformning samt durationen har ju stor del i det där.
Håller på att sätta ihop jag med, får jag se hur responsen blir, eller uteblir.
Håller på att sätta ihop jag med, får jag se hur responsen blir, eller uteblir.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno(ny weber B20 i dynon nu)
grund bestyckning dcoe 48 /42mm
H180
luft 190
F9
60F8
H180
luft 190
F9
60F8
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno(ny weber B20 i dynon nu)
H180
L170
F9
ca 210nm /6000 och 187hk vid 6900rpm.
37grader tändning.
men den går fet på lägre varv så vi provar F16 nu.
L170
F9
ca 210nm /6000 och 187hk vid 6900rpm.
37grader tändning.
men den går fet på lägre varv så vi provar F16 nu.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno(ny weber B20 i dynon nu)
185H
140L
F16
F860L
40 grader tändning
195hk/7000rpm
210nm vid 6000rpm
kortaste sävar trattarna och (långa jens insugen)
140L
F16
F860L
40 grader tändning
195hk/7000rpm
210nm vid 6000rpm
kortaste sävar trattarna och (långa jens insugen)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 493
- Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
- Ort: Ockelbo
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno(ny weber B20 i dynon nu)
Hur ser långa Jens insugen ut ?..hur långa är dom ?..finns det inga kort eller filmer på dagens bromsning ?
S
S
VÅGA VÄGRA OHC!!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno(ny weber B20 i dynon nu)
det är inget jätte långt tvådelat men ett vad ska man säga normal långt motorn på väg till malå nu så jag kan inte mäta.
va har inte hunnit filma nått tyvär.
mvh jens och lars
va har inte hunnit filma nått tyvär.
mvh jens och lars
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 493
- Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
- Ort: Ockelbo
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno(ny weber B20 i dynon nu)
ok..typ 120mm långt som ett Misab insug då eller ?..längre än det jag köpte av dig iaf ?..jag har lite olika insug som ska testas framöver på någon motor..bla ett par långa Parner-insug som är 160mm långa med typ metallpinnar i för bättre flöde plus ett 230mms Motor Puls insug jag kom över för nåt år sen..har aldrig sett nåt dylikt..blev väl ingen succe´ skulle jag tro.. det visar sig på rullarna framöver..
S
S
VÅGA VÄGRA OHC!!