Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev: Med tyngre rullar får man mer effekt eftersom motorn förbrukar mindre
energi med att öka sin roterande massas vikt.
Erland
Man får inte mer effekt.
Man får bara en större siffra på papperet.
Men däremot mer korrekt mot verkligheten(istället för en matematisk formel som kan halta).
Jag har märkt flertalet dynopulls går för fort.
Det återspeglas ofta i att laddtrycket är ett helt annat på vägen än i bänken vid turboapplikationer.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:
kadetten jag vill se små skillnader då jag testar olika grenrör trattar mm inte vad som händer då motorn får dålig luft för det vet jag redan hur det blir :) samma förutsätningar och se till att man kan se skillnader på 1-2 hk då är jag nöjd :thumbright:

en rullande lands väg acc väldigt lika och det är bra men fins andra nackdelar mot en motorbänk som däck slir, tryck mm

vi har en MC dyno också med en massa mät ingångar som bara står den ska jag försöka få igång men tappat gnistan efter 2 mc döds olyckor här på två år. men ska köra igång den efter semestern riktigt intressant med fräna 4 takts mc (ok 2 takt är fränt också :) )

mvh jens
Ja givetvis, jag förstår dig, men det är under motorhuven motorn sen sitter och där den ska prestera ;)
Synnerhet på en icke crossflowmotor bör detta vara lite extra känsligt.
pga hettan kan bli ganska tuff för förgasare.
En het fuktig dag är ju än värre än en het torr dag också.
inte bara i densitet, utan även för värmeöverföring till kringliggande detaljer.

Kom att tänka på en annan sak:
Har noterat i min bänk att luftkylda(dåligt kylda) maskiner vill ha rejält med soppa fast det är varmt för att kunna prestera.
Har gjort pulls på över 5minuter på 11500rpm(där toppeffekten låg) för att bygga värme i maskin(jag har en broms på svänghjulsaxeln).
Inte snällt mot maskin, men det var en 'dynomula' som jag var beredd att offra.
Kan nämna att slutbaffeln på pipan blev brun av värmen *S*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

på bra bilar så drar man alltid luften utifrån inte igenom motorummet . några exempel är min bruks volvo 945 och min vega :thumbright:

sen i en motorbänk vill man eliminera ytre "störningar" och variationer som nån sa bästa är att ha ett kontrollerat klimat som matas fram till luftfiltret på motorn för att få stabila mätvärden.

sen i vekligheten är det en massa saker som är mindre bra (speciellt på dåliga bilar) det skiter man i ett motor labb man vill se skillnader då man testar små saker i motor, insug, grenrör, avgsystem mm!

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Kadett4wd »

Precis, men ändock trots det i min merca så förlorar jag hk med huven stängd, den drar luften ovanför kylaren i grillen, två grova 3" slangar.
Luftfiltersystemet blir satans hett, och är det lite yta på rören så värmer det insugsluften.
Värmen i dynorummet varierade mellan 29-32grader, motorstyrningen sade 42grader på fullgas.
Det var värt straxt över 10hk :(
Det bygger ju på fler faktorer uteftervägen än bara varmluften man kan mäta.
Vad den hade inne i cylindrarna vet ingen.
Jag har ju väldigt dumt insug där luften åker karusell i långa runners, värms upp hela vägen.
Ändå har jag isolerat insuget med värmeavskiljande packningar samt 'startmotormatta' på undersidan.
Insuget går inte att lägga handen på efter nåt pull med huven stängd, men huven öppen så är det fesljummet.

Och jag funderade lite på det där med att blåsa luft mot trattarna, under åren har jag märkt att om man väljer göra ett häftigt luffarturboinsug till luftburken så har jag förlorat hk hela tiden.
Däremot om man kan låta luftburken suga i en 'stor volym' med kalluft så vinner man hk.
Nu är det ju givetvis inte lika extremt för dig, men det kan skapa lite dum turbulens framför trattarna som kan ställa till det på lågfart iaf.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Erland Cox »

"23 hk vid 7400rpm på denna motor vid 550rpm/sek på denna motor. så det är viktigt att kompensera för om acc hastigheten varierar lite som det gör i en vatten turbin broms samt om man vill jämföra effekten mot andra bänkar och andra motorer.

men jag har en ganska stor dyno+ platta+ axlar mm så det är inte bara motorn, snarare mer bänken än motorn nästan eller kanske lika mycket iallafall?

mvh jens"

Jag tappade oförklarligt från 222 till 209 hästar i min rulle men efter ett tag kom jag på att jag hade bytt till större bakhjul.
Man måste hålla allt exakt lika för att få till en vettig jämförelse.
Jag får ha samma dynohjul hela tiden i fortsättningen men det var intressant att se hur mycket effekt roterande massa kostar.
Jag har ingen möjlighet att dra av accelerationsförluster på ett vettigt sätt.
Med den effekten jag har om allt är samma på bilen så blir det väldigt exakta värden.
Kör man sen ett referenspull innan man ändrar så vet man exakt.
jag bytte till en bottendel med bättre kolvar med smala ringar i helgen och det gjorde över 10 hästar.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Kadett4wd »

Ja där ser man återigen hur noga det är med att vara konsekvent på rullar.
Variationer i 'drivsetupen' ger skillnader direkt, vilket ger ojämförbara data.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det är viktigt med "samma allt" i rullar och väder korigera noga själv (för det bruka sällan göras i sånna bänkar) det lärde vi oss också för många år sen. sen är det viktigt att inte blanda ihop och försöka jämföra HK från andra/andras bromsbänkar. det går inte att räkna om drivlinje förluster än om många spenderar mycket tid med just såna beräkningar i onödan :)

erland i rullen du bruka köra det går inte att hålla fast varvtalet vid max vrid eller effekt? då får du iallafall en lite mindre sväng masse okänslig siffra.

mvh jens
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av PFR »

Väder kompensering är ju en väldigt viktig faktor. Många gånger drar den ju bort Hp och endel gångar ger det +. Det brukar slå + eller - 3 till 4 % under ett helt år. Sedan förstår jag inget om att använda sig av flera olika korrigerings faktorer det slår ju åxå olika. Jag kör det tillverkan har tagit fram för att vara mest exakt och det körs hela tiden för i annat fall så frångår jag deras "certifiering" på korrekthet på det som mäts fram. Men var å en gör som man vill.
Kör man på rullande landsväg och tex byter utväxling ger det direkt ett annat resultat samma med uppspänningen hur hårt man drar fast den. På rallycross bilar jag varit och kört har skillnader på öppen huv samt stängd vart mellan 10-15hp. Fick det halverat med att tillföra hål i huven.

Jens: hur repeterar du "Swepen" på samma accelerations sekvens med manuell lastkontroll tänkte med att få det så jämt över hela området?
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

det blir inte exakt samma acc men ganska lika sen så gör svängmasse korigerigen att det blir väldigt lika. har sett väldigt många styrda vatten turbin bänkar som själv svänger och ändrar acc en hel del igenom svepet så det är viktigt med rätt svängnmasse kompensering där med.

vilken väder standard kör du i din bänk? och hur kompenserar din bänk massan? nått man ser på skärmen eller sker det bakom kulisserna?

mvh jens
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Jarmo Y »

Erland Cox skrev:
Jag tappade oförklarligt från 222 till 209 hästar i min rulle men efter ett tag kom jag på att jag hade bytt till större bakhjul.

Erland


Erland Cox skrev:
Med tyngre rullar får man mer effekt eftersom motorn förbrukar mindre
energi med att öka sin roterande massas vikt.
Erland

Större bakhjul menar samma sak som tyngre rullar eller menar du bredare hjul? Du måste göra om däckbyte att du blir säkert på saken 222-209 hk.

222-209 hk är 6% skillnad. Lika mycket var skillnad en gång när odubbade vinterdäck gick sönder på rullarna och när det byttes till vanliga sommardäck, effekten ökade från 150 hk till 160 hk på hjulet utan att göra inget annat.

Jag har ändrat min bänk så att svänghjul går 25% snabbare än rullarna, inertiavärde blev 25% större också av en slump? :shock: Från ca. 1350 till 1690 lb*ft2 eller 71 kg*m2 Tex. En mitsubishi lancer Evo4 320 hk på hjulet 3500-7500 rpm tar 8 sek. på fyrans växel, laddar lika som på gatan.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Erland Cox »

Jag började köra med ett par utslitna 225-45-16, inget mönster kvar nästan.
Så dom var väldigt lätta längst ut där inertian är hög.
Vi körde flera pull med dom och efter hjulbyte var effekten annorlunda.
Vet inte om det var att däcken och hjulen var tyngre som gjorde det men helt plötsligt tappade jag över 10 hästar.
Kan ha varit flera grejer. Det var extremt varmt ett tag när detta hände också.
Ska man repetera till 100% så ska man alltid ha samma hjul men jag orkar inte byta.
Jag drar ett referenstest med det som sitter på innan jag ändrar nåt så ser jag om modifieringen går åt rätt håll.


Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Kadett4wd »

Olika stommar beter sig olika.
Bästa vore väl ett par R-däck, de har ganska stela stommar, samt ger lite bättre fäste på rullarna kanske?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Matti johansson »

Ja stommen är nog bra.
Men jag har släta rullar på min bänk o där funkar slitna gatdäck typ michelin med solida (ej sajpade) mönster med ungefär 65 profil bäst. låga stela stommar flexar för lite(som ryckutjämnare gissar jag) o är svårare att få fäste på.
även bra gummi som i slicks eller r-däck funkar sämre än standardgummit, dom får jag värma som satan. Varför vet jag inte, antar att sammansättningen i gummit är byggt så att för ett visst fäste krävs en viss temperatur....

Standarddäcken kräver också en grundtemp, o klisterspray ibland (rätt ofta, blir mindre tempkänsliga då!). har jag gjort detta så behöver jag knappt värma dom om dom inte varit av bänken o blivit skitiga vill säga, för då måste allt tas om igen!

Kinadäck däremot får man nästan koka om det är dålig kvalite!! ibland går dom inte alls. slirar tom på orginalare!!
Skriv svar