Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Lars malå B20 sug dyno
går det inte att 'förskjuta' bränslesystemen i webern 'uppåt'?
tänkte om man kunde få en annan kurva på lågfarten så den 'sträcker ut' längre upp i register.
och sen tar denna mod vid.
Men man borde juh även kunna styra lite vars i registret den sätter igång också med längd på 'röret' som sticker in i venturit?
På en moppegasare kan man juh välja lite när powerjet sätter igång beroende på vars mynningen på röret är i förhållande till trotteln.
tänkte om man kunde få en annan kurva på lågfarten så den 'sträcker ut' längre upp i register.
och sen tar denna mod vid.
Men man borde juh även kunna styra lite vars i registret den sätter igång också med längd på 'röret' som sticker in i venturit?
På en moppegasare kan man juh välja lite när powerjet sätter igång beroende på vars mynningen på röret är i förhållande till trotteln.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno
Jag har skickat lite bilder, även på mina specialspridare.
Det hade varit kul om du ville prova dom i bänk mot vanliga. Idén till dom fick jag från en kille på Speedtalk.
TG motor har sålt den typen av spridare i 25 år så hur man kan patentera eller mönsterskydda dom idag fattar jag inte. Det är definitivt inget nytt.
De vanliga spridarna tar jag ner stödbenet på, man kan också ta bort det helt och bränslebenet gör jag tunnare.
Hålet mitt i spridaren borrar jag upp till samma storlek som spridare 5,0 har. det gör en hel del på flödet.
När jag jobbade hos KG jämförde jag DCOE 45:or och 48:or i flödesbänk och det som gjorde skillnad i flödet dem emellan var att 48:an hade en 5,0 spridare.
Med 5,0 i 45:an flödade den nästan lika bra som 48:an.
Erland
Det hade varit kul om du ville prova dom i bänk mot vanliga. Idén till dom fick jag från en kille på Speedtalk.
TG motor har sålt den typen av spridare i 25 år så hur man kan patentera eller mönsterskydda dom idag fattar jag inte. Det är definitivt inget nytt.
De vanliga spridarna tar jag ner stödbenet på, man kan också ta bort det helt och bränslebenet gör jag tunnare.
Hålet mitt i spridaren borrar jag upp till samma storlek som spridare 5,0 har. det gör en hel del på flödet.
När jag jobbade hos KG jämförde jag DCOE 45:or och 48:or i flödesbänk och det som gjorde skillnad i flödet dem emellan var att 48:an hade en 5,0 spridare.
Med 5,0 i 45:an flödade den nästan lika bra som 48:an.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno
nu är lars på hugget igen med en ny B20 här i sävar
snabb receptet är följande....
88.9 x 80 6 bultad oborrad B20 med nya kolvar och lite honing.
B18 topp med 44x37 B20 ventiler och portad med ganska liten aria ca 36mm. 2.0mm toppackning. ca 10.5:1. portad av Rikard gustavsson i adak.
NH 48 ca 240 grader vis 1.25mm och 7.8mm cam lyft, 105nock vinkel.
dubbla Su med alu insug helt standard förutom zf nålar (om jag mins rätt?)
timo steg 2 grenrör 44-48-2.5"
123hk första gasningen mera siffror kommer

snabb receptet är följande....
88.9 x 80 6 bultad oborrad B20 med nya kolvar och lite honing.
B18 topp med 44x37 B20 ventiler och portad med ganska liten aria ca 36mm. 2.0mm toppackning. ca 10.5:1. portad av Rikard gustavsson i adak.
NH 48 ca 240 grader vis 1.25mm och 7.8mm cam lyft, 105nock vinkel.
dubbla Su med alu insug helt standard förutom zf nålar (om jag mins rätt?)
timo steg 2 grenrör 44-48-2.5"
123hk första gasningen mera siffror kommer
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
Kul! Gjorde själv en topp till folkrace med dubbla su..
Alltid kul att se hur länge dom hinner med,
Lycka till!
Alltid kul att se hur länge dom hinner med,
Lycka till!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
hej vi gav upp med su och det vart inget mer effekt dryga 120hk och 168nm va max fast lamdan såg hyffsat fin ut. den gick snyggt och allt lät bra men någon större effekt uteblev.
37 grader tändning. den skulle säkert ha kunnat ge ett par hk till med 40 grader då klämspalten va så stor men inte så mycket mer skulle jag tro.
11.5-11.8 bar i kompa tryck i burkarna på full gas, utan stift och fulladdat batteri.
vi fick upp i soppa tryck till 0.5bar ananrs tömde man flotörhusen efter 5 sek.
su effekten med högre bränsle tryck.

37 grader tändning. den skulle säkert ha kunnat ge ett par hk till med 40 grader då klämspalten va så stor men inte så mycket mer skulle jag tro.
11.5-11.8 bar i kompa tryck i burkarna på full gas, utan stift och fulladdat batteri.
vi fick upp i soppa tryck till 0.5bar ananrs tömde man flotörhusen efter 5 sek.
su effekten med högre bränsle tryck.

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
sen monterade vi weber 45or med 38 halsring och med 155 H och 170 luft F9 och fick en fin bränsle kurva då vart det 143hk och 186nm i vrid och den sträckte ut fint över 7000rpm.
nu har vi rivit lös toppen och håller på montera in en NH 191 kam och en tunnare toppackning för att kompensera för den lite längre kamaxeln. (11.4:1)
vi får se i morgon vad den ger, rätt snäll kam de också men lite vassare dur 246grader/1.25 och mer lyft 8.5mm kam, sen 106 nock.
mvh jens och lars (Lars går dock nu oftast under namnet "Su lasse" )
weber kurvan

i med en ny kam går fort i motor bänken

nu har vi rivit lös toppen och håller på montera in en NH 191 kam och en tunnare toppackning för att kompensera för den lite längre kamaxeln. (11.4:1)
vi får se i morgon vad den ger, rätt snäll kam de också men lite vassare dur 246grader/1.25 och mer lyft 8.5mm kam, sen 106 nock.
mvh jens och lars (Lars går dock nu oftast under namnet "Su lasse" )
weber kurvan

i med en ny kam går fort i motor bänken


True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
159.6hk/6500 nu och 188nm/5100
vi har mixtrat med tändningarna lite mer nu och vi har hittat att 35 grader är optimalt. (på grund av att fördelaren skenande över 4500rpm några grader till så hadde vi nog lite mer tändning än vad vi trodde i tidigare test)
fint register nu!
vi har mixtrat med tändningarna lite mer nu och vi har hittat att 35 grader är optimalt. (på grund av att fördelaren skenande över 4500rpm några grader till så hadde vi nog lite mer tändning än vad vi trodde i tidigare test)
fint register nu!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno( B20 88.90+weber 45or)
bestyckning nu 150H 170L och F9 och 55F8lågfart.
imellan 12.1-12.5 bar nu på kompa mätaren.
1-1.5hk skillnad med eller utan filter (typ misad dubbel med plåt lock).

imellan 12.1-12.5 bar nu på kompa mätaren.
1-1.5hk skillnad med eller utan filter (typ misad dubbel med plåt lock).

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
Underbart roligt o läsa om era B20 motorer då man själv har ett stort B20 intresse 

Roger (Magic T) Thomasson
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 27
- Blev medlem: sön jun 19, 2005 9:02 pm
- Ort: Lycksele
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
kul att ni tycker det
motorn ska ned i en liten kadett som är max lättad och sen köras på isen
den blir nog både snabb och lätt körd då den är så stark på lägre varv sen håller den i hyffsat på högre varv med. ska köras med vanliga rally däck och då behöver man inte mer effekt i en sån lätt bil tror jag.

motorn ska ned i en liten kadett som är max lättad och sen köras på isen

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
Kan vi av detta dra slutsatsen att dubbla su inte kan leverera effekter över det ni uppnådde?
Eller finns det annan setup som kan ge bättre resultat med dessa förgasare?
Vad ger de i historiska racing/rallyklasser?
Eller finns det annan setup som kan ge bättre resultat med dessa förgasare?
Vad ger de i historiska racing/rallyklasser?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
vi vill inte dra några stora slutsaser av detta då vi bara jobbade nån timme med su:arna i dynon men det går bättre med weber helt klart. tyvär är det svårt att jämföra effekter i mellan rullar och olika mät metoder ibland.
en rätt stor begränsning 88.9 i borr också.
en rätt stor begränsning 88.9 i borr också.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
På 140-klubbens forum finns ett citat tillskrivet Gunnar Eriksson Förgasarteknik "Effektmässigt så skall dubbla SU räcka till ca 170-175 hp på en motor med en volym runt 2 liter."
Själv körde jag och mina dåvarande kompisar rally med Amazoner med B20, R-kam och SU-förgasare under tidiga 70-talet. Sen bytte vi till Weber 45:or och 48:or. Men vi bromsade ju aldrig några motorer så hur mycket effekt de gav är bara en uppskattning. Det fanns två olika grenrör till SU-förgasarna. Ett i gjutjärn som var ihopbyggt med avgasgrenröret och ett fristående i aluminium. Alu-röret påstods ge klart mer effekt.
I vilket fall gissar jag på att vi hade runt 150 hk med SU. Mer tror jag inte det kan ha varit, med tanke på vilken skillnad det gjorde att sätta på Webrar. Med webrarna gissar jag vi låg på 175-180 hk.
Om Janne Lundin läser den här tråden kan ha säkert svara exakt på hur många hk en B20 kan ge med SU.
Själv körde jag och mina dåvarande kompisar rally med Amazoner med B20, R-kam och SU-förgasare under tidiga 70-talet. Sen bytte vi till Weber 45:or och 48:or. Men vi bromsade ju aldrig några motorer så hur mycket effekt de gav är bara en uppskattning. Det fanns två olika grenrör till SU-förgasarna. Ett i gjutjärn som var ihopbyggt med avgasgrenröret och ett fristående i aluminium. Alu-röret påstods ge klart mer effekt.
I vilket fall gissar jag på att vi hade runt 150 hk med SU. Mer tror jag inte det kan ha varit, med tanke på vilken skillnad det gjorde att sätta på Webrar. Med webrarna gissar jag vi låg på 175-180 hk.
Om Janne Lundin läser den här tråden kan ha säkert svara exakt på hur många hk en B20 kan ge med SU.
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno( dubbla su +NH48)
Jag har sett ett par olika insug i gjutjärn, förutom då aluminiumvarianten.
Det ena hade ett extra spjäll strax efter förgasaren som styrde upp insugsluften i någon konstig båge och sedan ner igen bakom spjället. Detta spjäll påverkades av ordinarie gasspjäll så att det öppnades tillsammans med det.
Det andra var mer "rakt på" som aluminiuminsuget.
Det ena hade ett extra spjäll strax efter förgasaren som styrde upp insugsluften i någon konstig båge och sedan ner igen bakom spjället. Detta spjäll påverkades av ordinarie gasspjäll så att det öppnades tillsammans med det.
Det andra var mer "rakt på" som aluminiuminsuget.