B20 snäll gat motor dynas i sävar (+204hk)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

B20 snäll gat motor dynas i sävar (+204hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej tänkte lägga upp lite info om en gatmotor vi ska dyna här i slutet av veckan om nån är intresserad av att höra?

till att börja med, så ingen fattar fel, så är det ingen race motor utan en snällare sortens gatmotor som inte är maxad på nått sätt. ska sitta i en Amazon sport som går som sommar bruks/sport bil.

receptet är grovt sett detta....

bottendel: 92mm B21 kolvar bättre begade och ingen värsting borrning

topp: en gat topp som inte flödar så extremt och som ger turbulens på högre lyft ca 173 in och 125cfm ut på 12.5mm. 46x38mm ventiler. sts steg 1 fjädrar schimsade för låga tryck med ca 40 säte och 80kg peak tryck. kompressions förh 10.8:1. klämspalt ca 1.5mm.

Kam: STS 252 med 252 grader vid 1.25mm lyft. 8.9mm kam lyft (12.8mm ärliga på ventilen) 108nock vinkel och 105 installations vinkel. vanligt fiber drev. STS stötstänger och lyftare. biltema classic 20-50 olja med en liten tillsats comp inkörnings-tillsats första körningen.

förgasare: weber 45:or med 40 halsring, F2 rör och 160H/160L, 65F8 låg, 7mm mässingflottörer. 40acc och 100bottenventil. R sport insug med fräsningen för styr-ringen kvar (toppen har E packnings portats :( ) weber original vinklade trattar.

grenrör: timo steg 1 44-44-60mm. ca 100cm långt sen 2.5" en bit sen 3" avgasrör ut ur dyno rummet.

tändning: marin fördelare med brytare. (jag hjälper nog till och gör en vac-fördelare sen så den blir roligare att tanka).

vi har tänkt hålla nere varvet under 6500rpm därav det låga fjäder trycket (jag höjer det om det blir ett problem). vi vill få en trevlig karaktär med mycket vrid på låga varv. vad gällande effekten så är vi nöjda med 155-160hk men om jag får drömma tror jag tror den kan ge lite till om vi får allt att lira och om botten delen är skapligt tät.

ägaren skulle hälst vilja ha orginal bränslepump kvar så vi provar det, men vi kör först min dyno tank med el pump och regulator som vi vet fungerar bra. lika med tändningen vi kör dyno/vems-systemet till en början.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Bild

Bild
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av David Herbertsson »

Alltid kul med Dyno-rapporter Jens!

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Erland Cox »

Om man får fråga utan att vara besvärlig, varför 1,5mm:s klämspalt och varför F2 och 65F8?
8,9 X 1,45 - 0,4mm blir 12,5mm. Det är en halv mm mer än H3 med mindre duration så det är bra.
Är dina kammar härdade och finns det en lista med slipningar och priser?
Nya ämnen och fri nockvinkel?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

lite mer data här erland http://www.savarjens.weebly.com jag ska försöka komma med ett bättre svar sen men nu ska vi dyna och sen i kväll så ska jag på ett 8 års kalas så det blir nog i morgon.

men kort sagt så va det så bestyckningen och däck plan såg ut tidigare och vi startar så. jag har 60F8 och 55F8 i lager så vi får prova oss fram. det är ingen motor jag har byggt ihop och som sagt inget är optimerat på nått sätt.

mvh jens
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av mekomaskin »

Det här blir en intressant tråd.

Det kan funka bra med F2 på B20.
Blir ju lite olika från motor till motor beroende på kam etc.
På nyrenoverade B20 motorer har det ofta stämt bäst för mig med F2 under inkörningen, men när dom har gått några mil så har F9 stämt bättre.
Om jag får gissa så hamnar du nog på F9 på den här innan du är klar.
Micke
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Stefan P »

Alltid kul med B20 bromsningar helt klart.. :thumbright:

S
VÅGA VÄGRA OHC!!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

160hk nu vid 6000rpm och 210 nm vid 5000. 34 grader tändning och 160h 160 luft F2

den går lite fet så vi provar 155H nu
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Kadett4wd »

Då var det klart då ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

nej vi jagar vidare så klart :) 162hk nu och 212nm. lite lustgt på hur den svarar på huvumunstyckena. ska hitta min mini borr sats så ser vi om det stämmer.
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Jakesta »

Vore kul med lite kurvor sen också hur tidigt den kommer igång en sån här motor med ganska mycket kam ändå. 212nm på 2130cc med en så pass dålig topp måste ju vara ganska bra.
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:nej vi jagar vidare så klart :) 162hk nu och 212nm. lite lustgt på hur den svarar på huvumunstyckena. ska hitta min mini borr sats så ser vi om det stämmer.
givetvis ska ni justera fram så den mår fint :D
Men det var roligt att den gav i överkant på målet fastän bestyckningen inte verkade vara en hit enligt Erland.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

167 din hk och 212nm. går bra att varva till 7000+rpm iallafall och den går att gasa fullt från tomgång och uppåt så som en gat motor ska va :thumbright:

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi kör nu F2, (gammla) 160H och 180 luft och 37 grader tändning.

F2 fungerar bra på denna motor som inte har så vass kam :thumbright: den behöver rätt stora lågfartare också värkar det som. vi ska fin lira lite lågfart nu en stund innan vi ger oss. vi är nöjda med effekten mm nu. va har filmat en lite film som kommer sen.

mvh jens och stefan
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Kadett4wd »

Ja det skall ni helt klart vara nöjda med.
Nästan 170hk ju :)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar