B20 snäll gat motor dynas i sävar (+204hk)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Misse
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
Ort: Skällinge, Wheremountain

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Misse »

David Herbertsson skrev:Alltid kul med Dyno-rapporter Jens!

/David
Tycker jag med! Förvånansvärt mycket effekt, kuligt 8)
Och roligt med en mera ''vanlig'' oexotisk motor-rapport 8)

En stilla undran: 10,8:1 kompessionsförhållande, varför denna nivå? Typ ha stor säkerhetsmarginal kanske.?


'
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Erland Cox »

Hur vet du om munstyckena funkar om du bara kört i bänk?
Prova att ge full gas under 3000 i bilen med F2 i och se vad som händer.
Visst F2 funkar nog när det är kallt ute men inte på sommaren.
170 hästar är bra, min borrade B18 med H3 kam som kom med min gula 142.a gav 176 hästar vid 6500 varv.
Satt F2 rör i den faktiskt så den gick som en spann skit på delgas men fint på fullt.
F9 brukar det sluta på för mig och då kör jag ändå moddade spridare och 40 i halsring.
Be Josun skicka lite bilder på den B20 toppen han visade bilder på för mig igår, det var grejer det.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Misse du tycker 10.8:1 är låg kompa men man måste se det ihop med vilken motor det är i. en av de största parametrarna som bestämmer kompan är insugsventilens stängnings-punkt, det avgör cylindertrycket på lägre varv där spikningsproblemen oftast är störst då allt fungerar. denna snälla kam stänger väldigt tidigt därför är det lägre kompa i den. hade det varit en STS270 så hade man kunnat ha 12.5:1 i kompa men cylindertrycket hade inte varit högre på låga varv. man kan se en antydan av trycket på en kompa mätare.

erland vore det så enkelt att F9 fungerade bäst på alla motorer så vore det en underbar värld. på denna motor fungerade F2 väldigt bra (kolla diagrammet på sid 1, fullgas från 1400rpm!), på en annan så är det en annan sak. det blir ingen skillnad i bänk och i bil om bara insugstempen är liknade. är den lite varmare i bilen så kan små justeringar behövas men mest bara liiite på huvud munstycket. men om du ser på vår kylare (ej coolingtower) så blir det inte så stor skillnad.

vi jobbade i går vidare lite med lågfartsystemet och det fungerar bra men det första progressions-hålet är lite för långt borta på 2500rpm på liten eller ingen belastning så där kan den nysa till lite. då man gasar lite mer så prog hål 1 börjar öppna ser lambdan ok ut. vi hade inte heller några fler lågfarts munstycken av rätt modell så vi får bruksbestycka lite i bilen med bb lamdan senare i sommar.
mvh jens och stefan
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av NikkO »

Bra jobbat, skulle vara kul o höra motorn. Film?

Varför varvar ni så lite?
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag ska försöka få upp en liten film framöver har en snutt i kameran :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

skulle just va lite huslig här hemma och diska undan berget då kom jag just på att jag hadde lovat att fixa en film från bromsningen :)

ingen proffsfilm direkt, menigen va att se om det vart ventilflyt inte lägga upp den på youtube men här kommer den ändå i oklippt utförande :hihi: http://www.youtube.com/watch?v=VtvaPKGs ... e=youtu.be
effe
För mycket laddtryck
Inlägg: 308
Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:48 pm
Ort: halmstad

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av effe »

ett hett tips köp diskmaskin underlättar som fan
fränt med film förutom det metalliska skramlet från bänken eller nåt

glöm inte att uppdatera hur den funka i bilen sedan om ni fick
ändra nått på bestyckning el dyligt

mvh effe
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo en diskmaskin vore fint men skulle man bara diska var gång man smutsat ned nått hade det inte varit så jobbigt heller :doh:

jo ljudet på tomgång är lite irriterande och det kommer från splinesen på dyno-axeln, men det glappar inte mycket alls och det låter värre på filmen än vad det gör i verkligheten. har låtit lika sen den va ny. tror inte det är skadligt för motorn då dyno-plattan och svänghjulets vikt tar smällarna innan kraften kommer in i motorn.

jag ringde stefan och den var provkörd utan avgassystem (fel vinkel på 60mm röret) en sväng och allt kändes mycket bra och den gick mycket hårdare än sist :thumbright:
bestyckningen kändes fin inga nysningar eller konstigheter heller.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Kadett4wd »

Jag tänkte på en sak Jens.
vattenrören i bakkant på toppen och röret under insug/grenrör, slangen är vikt?

Har du så i vegan?
Om du ser till att det kan cirkulera där som i värmepaketet så får du mindre kylbekymmer(troligen)
På Opelmaskinerna de nyare 16v, om man pluggar vattenkanalen i bakkant på topplocket så får man stora bekymmer med värmen, den anslutningen på opelmaskin går också till värmepaketet och vidare till sugsidan på pumpen.

Ett... 'hett' tips ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Erland Cox »

Vilket varv tar den full gas ifrån i högsta växeln utan att gå orent?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kadett4wd skrev:Jag tänkte på en sak Jens.
vattenrören i bakkant på toppen och röret under insug/grenrör, slangen är vikt?

Har du så i vegan?
Om du ser till att det kan cirkulera där som i värmepaketet så får du mindre kylbekymmer(troligen)
På Opelmaskinerna de nyare 16v, om man pluggar vattenkanalen i bakkant på topplocket så får man stora bekymmer med värmen, den anslutningen på opelmaskin går också till värmepaketet och vidare till sugsidan på pumpen.

Ett... 'hett' tips ;)
hej jag vill inte ha nå flöde igenom den slangen om det inte går via ett värmepaket förstås som kyler max. det är vatten som inte passerar kylaren så det snurrar bara runt och blir varmare och varmare.

det är pluggat i vegan.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:Vilket varv tar den full gas ifrån i högsta växeln utan att gå orent?

Erland
jag vet inte exakt än då den inte är körd än så mycket.

det ända jag vet är att han va 100% nöjd med bestyckningen hittills iallafall.
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Jakesta »

44mm primärer det är ganska grova rör för en sån här motor, tror du inte ni hade fått mer vrid om man gått ner lite i dimension?
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det tror jag med men det finns inga sådana och att bygga ett custom blir väldigt dyrt till en gat motor.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Erland Cox »

Har du provat de olika rören på samma motor nån gång?
44,5-44,5-60
44,5-48-64
44,5-51-64
Det hade varit intressant att se de olika kurvorna överlagda.
Sen är kollektorn på grenröret för kort för att bromsas med bara röret utan förlängning.
Det ändrar väldigt mycket på hur röret drar under överlapp och sänker trycket i förbränningsrummet.

Erland
Skriv svar