B20 snäll gat motor dynas i sävar (+204hk)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

nej inte på de sättet men jag och lars har provat steg 2 och 3 och även ett custom timo rör. tror det står om det i lars dyno tråden eller skrev vi nått om det custom röret :wink: ?
det va göran som räknade lite på det åt lars :thumbright:

i tråden om olle/per RC2400 motorn så testade jag två olika rör och det vart stor skillnad och den motorn levererades med två olika mappningar för de olika grenrör som fungerar på olika banor.

jag tror man ska ha en EFI motor med ett modärnt sprut typ vems eller autronic då man testar grenrör. med weber förgasare så blir det för mycket lamda problem så resultaten kan bli rätt missvisande om man inte lägger extremt mycket tid på testerna (typ en dag per rör).

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Erland Cox »

Du behöver nog lära dig lite om förgasare Playstation Boy.
Glöm din Lambda till att börja med.
Hört talas om overscavenge?
Vad du har i avgasröret säger inte mycket om vad du har i förbränningsrummet på en motor med mycket överlapp.

Erland
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av mattias »

Erland: Jag tycker du läser för mycket i vad Jens menar med lambda-problem. Det går mycket väl att använda lambda för att förstå vad som händer, då pulserna ställer till med både över och underutnyttjande vilket direkt syns på lambda-signalen och det är det han menar.

Skillnaden mot att tänka "glöm lambda" är att man faktiskt ser vad som händer, men att det kräver att man förstår vad som påverkat signalen. Och som du säkert förstår är det här ett problem man kan hantera på ett enklare sätt på insprutningsmotorer eftersom man kan justera bränslemängden på problempunkter där fyllnadsgraden drastiskt ökat/minskat och hitta igen vilken bränslemängd som ger bäst vrid, istället för att köpa bästa kompromissen.

"Overscavange" är bara ytterligare en dimension, jag tror inte du menar att man ska "glömma lambda" men tittar man bara på lambdan och inte på vilket vrid man får så hittar man inte igen effekten.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev: Glöm din Lambda till att börja med.
Hört talas om overscavenge?
Vad du har i avgasröret säger inte mycket om vad du har i förbränningsrummet på en motor med mycket överlapp.

Erland
:) ungefär så sa jag till vems Emil för ca 10 år sen också då han kom med den första BB lamdan. jag och magnus s köpte en smal bandare ca 5 år före det men insåg att den inte fungerade så bra på vassare motorer men sen så med tiden så har jag sett att BB lamdan är ett väldigt bra "tuning verktyg" på 98% av alla motorer jag tuna (jag hadde fel och nuförtiden används de till och med på 2takts motorer :shock: ). det betyder att det är ett värktyg av flera som en flödes bänk eller en stroboskop lampa, ögon, öron mm, man ska alldrig ta dem 100% som sannigar och man ska tänka själv och va kritisk och lägga ihop allt för att få en bild över hur allt ska tunas.
Jag försöker också tänka på att jag vill ha en lätt tunad motor då jag bygger dem så jag undviker att bygga in allt för många % overscavenge i dem också.

nu behöver jag inte heller gissa heller vad som är rätt och fel då jag har en dyno i min värksta, den berättar i klartext om vad som ger mer effekt :thumbright:

sen så måste jag säga att hittills av alla sug motorer jag dyno tunat så ger de bäst effekt där de får "rätt" lamda och man kan se tydligt att effekt kurvorna åka upp och ned i cynk med att man ser lamdan går från bättre till sämre värden då man står och byter munstycken. (obs jag bromsar inte pro-stock motorer eller liknade men även om jag gjorde det så skulle jag ha en BB lamda på dem även om jag skulle va väldigt misstänksam imot den så ger den information som är användbar)


ta motor i denna tråd som ett exempel! (väldigt lite igenomspolning, snäll kam) vilket munstycke ska man byta då den har rätt lamda (ca 0.85) vid 1400rpm, sen snåla 1.1 vid 1900rpm, 0.85 :thumbright: vid 2500rpm, 0.78/3700rpm :thumbdown:, 0.86 vid 000rpm :thumbright: , 0.88 vid 6800rpm :thumbright: :hihi:

det är inte lätt, och ändå så är detta en mycket fin bränsle kurva för att va en weber på ett så brett varvtals område. den låter fint och den missar inte nånstans än om jag skulle tro det är nära vid 1900rpm där den är som snålast.
börjar man tok skruva grenrör på denna motor så rubbar man bränsle kurvan rätt mycket skulle jag tro och vad lär man sig av grenrörs byterna då? jo det skapas en massa myter om vad som fungerar och inte i grenrörsväg. många gånger så blir de "bästa" mer aktiva grenrören bort dömda som dåliga bara för att det blir svårare eller omöjligt att få en weber att fungera tillsammans med dem.

med en modärn insprutning så får man till bränske kurvan på full gas på ca 3 pull och det tar kanske 5 minuter.
med en weber får man till en i jämförelse halv dålig bränske kurva på 2-8 timmar sen byter man grenrör eller trattar sen är det bara att börja om :hihi:

jag tror/vet att det är mycket enklare att få till en holley då den altid jobbar med en utjämnings kammare under sig som dämpar pulserna väldigt mycket och som gör att flödet alldrig stannar eller går bakvägen igenom förgasaren så som det blir på en weber med IR insug.

slutligen jag har fixat en bränsle flödes mätare till dynon för förgasar bruk som jag ska montera till nästa sugmotor bromsning då kan vi gå lite djupare i denna fråga.


citat Playstation Boy! :lol: nej jag har nästan alldrig spenderat tid på sånt jag byggde teknik lego innan jag började med motorcyklar,cross kart och snö skotrar vid 10års åldern( moped skippade jag nästan hur kul är det då man kört mc flera år). ska jag va ärlig tycker jag lego är kul än och kan nu få utlopp för det med mina brorsöner :lol: vet kanapt vad en dator är men jag är inte helt bakom flötet med el och det använder jag till min fördel.

mvh jensa
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Jakesta »

haha kalla Jens för playstation boy den var bra :hihi: Jag som träffat er båda tycker nog ni är ganska lika egentligen fast Erland pratar bred skånska och Jens är lite mer som Job andersson.

Lite trådkapning kanske men har ni någon gång sett att ett 4-1 rör presterat bättre kurva än 4-2-1 på samma motor? Tror aldrig jag fått se en bromsning med 4-1 rör som inte haft en lucka i registret någonstans.
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Erland Cox »

Playstation var ju för spruten, det är dom som är Playstation.
Om jag kikar på en simulering i Dynomation med en snäll kam förlorar jag inte mer än 2% ut i avgas som sämst.
Men det är en motor som jag har optimerat och bara en simulering.
Men vad gör 2% extra syre i avgaserna för lambdavärdet på det varvtalet?
Med riktiga racekammar så kan man lätt få 10% genomspolning på vissa varvoch vill det säg illa så blir det mer.
Jag har aldrig varit med om att jag har kunnat gå efter lambdan på bromsbänk över hela kurvan för att få max effekt.
Om motorn går magert provar jag att berika det området och kollar effekten.
Går den då ner provar jag att magra lite istället.
Går effekten då upp var det för att genomspolning lurade lambdan.


Erland
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Pacman »

Samma sak gäller misständningar.
Börjar tändsystemet ta slut, t.ex pga laddtryck eller för att blandningen är för fet så att gnistan inte tänder som den skall så blir förbränningen lidande, och mer syre ihop med oförbränt bränsle går ut i avgaserna. Lambdasonden säger att blandningen är mager och är man inte vaken då så är det lätt att tro att misständningarna kommer av för mager blandning, när det i själva verket är tvärtom.
Misständningar leder alltid till felaktiga lambdavärden. Har motorn börjat missa så kan man strunta i sondens värden tills dess att man fått motorn att gå rent igen.

Som Jens säger: lambdasonden är bara ett verktyg i mängden, och bör användas som ett sådant med. Man bör ha det och man bör hålla ett öga på det, men det berättar inte alltid hela sanningen.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland man måste ju följa med i utvecklingen än om det känns jobbigt för oss gamla gubbar :) men du är ju minst 10år mer gubbe än mig skulle jag tro så jag förstår att det börjar bli extra jobbigt för dig nu :hihi:

Weber DCO är inte det bästa som finns idag 20 aprill 2013, det va ca 1958 det va så :lol:

En vacker dag då jag har tid så ska jag bygga en EFI B20 sug motor och visa dig skillnaden :thumbright:

mvh jensa
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Erland Cox »

Om skillnaden ska bli åt rätt håll så får du först köpa en topp av mig.
En sak man nog skulle kunna tjäna mycket på för drag racing är att skippa I.R. insuget.
Ett singelspjällsinsug och sprut flödar betydligt bättre.
Jag ska bygga ihop en sån B20 motor åt en kund.
Den har en höjd topp som flödar riktigt bra också så det ska bli kul att se vad den kan ge.
Med I.R. och insprutning har man ju bara spjällen kvar i vägen och slipper spridarna.
Flödesförlusten förbi Weber spridarna kostar nog 10 till 20 hästar.
Att följa utvecklingen och köra B20 är nog inte riktigt samma sak.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag får nog beställa en topp :hihi:

jag stog och svarvade ett press verktyg för några dagar sen till ett 90mm singel spjäll insug så där är vi överens :thumbright: tredje pulsen pipe max beräknat pro-stock stile :)

B20 är vad som räknas! som jag sa tidigare i dag så den dag jag slutar trimma B20 så ska jag börja trimma B16 8)

mvh jensa som har tagit några bäver hojtar denna lördag för ovanlighetens skull :)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Erland Cox »

Ojdå, med lite brännvin kanske det blir brudar också?
Akta dig för såna som vill styra och ställa.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

här kommer några bilder på stefans brutala weber amazon :thumbright: han har själv flera fina veteran bilar men säger att det finns redan så många fina amazoner så denna ska va i orenoverat bus skick. den är dock väldigt fin på ett sätt då det inte finns någon rost och det har alldrig varit rost på den heller.

det har dock varit lite problem med orginal tanken som täpper till filtren men det sitter en ny tank i nu men men orginal bränsle pumpen känns som om den snålar ur lite på fyrans växel så vi ska prova med BB lamdan i bilen senare.

mvh jens och stefan


lite kul att se att man nästan inte behöver kapa ur i innerskärmen med mina insug och filter på amazonen (urkapningen va gjord tidigare då ett plåt filter box satt där.
Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Kadett4wd »

aldrig varit nån rost på den,, fasen är det motivlack på huven? ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

lite yt rost från nån liten förgasar brand på -70 talet är ju nästan som motivlack :thumbright: en del av bilens historia :lol:

man förstör ju grejens själ lite om man lackar om gammla grejor tycker jag, som veteran mopeder helldre lite ålders platina i lacken än nylackat perfekt lack tycker jag iallafall.
mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B20 snäll gat motor dynas i sävar

Inlägg av Kadett4wd »

Jo jag förstår.. antar du tänkte att den aldrig varit svetsad i pga rost.
Och det är väl den fördelen ni har i Norrland.

De klarar sig bra bilarna :)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar