Holmbergarn:s B20 (Ny motor del 2!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Holmbergarn:s B20 (Ny motor del 2!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej varför inte pik effekten hamnar högre upp beror nog på att det är inte en dragrace kam och motorn ska ha ett register som gör den körbar i olika aplikationer. det är ett vad vi kallar "full längds grenrör" som ger fint register men inte gynnar jätte höga rpm. är som erland är inne på svårt sen att få tillräckligt med lyft och aria på en B20 också om man jämför med en 37mm tryckar B230 8v kam som exempel är överlägsen på det. försöker man krama ur en vanlig B20 kam/ventil mekanism max så blir det bara en massa svikt.

mvh jens
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Ort: Hovdebygda, Norge

Re: Holmbergarn:s B20 (Ny motor del 2!)

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

"nått vi lärt oss och som vi såg här också (syns på alla B20 nästan tror jag) är att det är svårt att få ventilerna riktigt täta? vi har väl en tråd om det nånstans?"

Kva problemer er det med å få tette ventiler på B20, er det etter litt bruk? Har du link til den tråden der dette temaet var diskutert i?

Mvh. Knut Åge Busengdal
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Skriv svar