Holmbergarn:s B20 (Ny motor del 2!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Holmbergarn:s B20

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej en liten snabb rapport från dagen som mest har bestått av att justera längder på byx röret är att det är lätt att döda 25nm vid 4000rpm och det ger ca 3-4 hk mer pik effekt och ca 5-6hk mer vid max varvet 6900 på denna motor. vi gick ned till 73cm långa rör från ca 103cm som det va i början timo steg 2 röret.

sen så provade vi de längre trattarna på det kortaste grenröret för att se om det kunde rädda vridet vid 4000 något men det vart lika som med det långa röret den tappade ytterligare nästan 10nm och va nu nästan stendöd under 4500 :) stora skilnader iallafall imellan testen och vi lär oss saker.

vi testade erlands special spridare men den värkar få för lite soppa på alla varv inte ends nära med F7 190H och 180 luft ca 130hk och 1.3 i lamda? måste man upp i turbo huvudmunstycken på 250 eller vad blir fel? med F16 så va den sten död men det kommer lite ur hålen iallafall men alldeles för lite går bara på acc pumpen.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Holmbergarn:s B20

Inlägg av Erland Cox »

Fick du in spridarna helt så spåret är vid bränslehålet?
Konstigt för så fort jag gasade så gick hur bra som helst.
Men det är ett tag sen så det är möjligt att jag bestyckade upp.
Enda jag inte fick till var från tomgång till fullfarten gick in.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Holmbergarn:s B20

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok det va lite stressigt så jag vet ej om det vart 100% rätt i monteringen får kolla lite mer så allt linjerar om jag får en stund över i helgen.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Holmbergarn:s B20

Inlägg av Erland Cox »

När du tappade så mycket nertill med grenröret så antar jag att du inte hade nån beräknad kollektor längd utan bara den stump som sitter på röret.
Med kollektorn menar jag hela 2,5" längden. Prova nån av längderna nedan:

Best HP/TQ Tuned Collector Lengths= 440.8 , 881.6 , 1763.3 , 3526.5 MM long
Worst HP/TQ Loss Collector Lengths= 661.2 , 1322.4 , 2644.9 , 5289.8 MM long

När det gäller primär och sekundärrörslängderna säger Pipemax från 798 till 862mm:s längd.
Eftersom grenröret du har är grövre än beräkningen säger kan du lägga dig närmre den övre längden, 850mm tex.
Det är 120mm längre än vad du har nu. Prova kollektorn först för den gör mest.


--- 2-Step Equal Segment Length TRI-Y --- ( Low to MidRange RPM TQ and HP )
1st Y-Segment Dia. MM= 39.260 Length= 399.1 to 431.1 MM long
2nd Y-Segment Dia. MM= 42.435 Length= 399.1 to 431.1 MM long
Combined Total of all Segment Lengths= 798.2 to 862.1 MM long

Erland
Holmbergarn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: lör apr 16, 2005 6:18 pm
Ort: KLINTEN

Re: Holmbergarn:s B20

Inlägg av Holmbergarn »

när jag monterade special spridarna så tittade jag i skruv hålet , och det såg utt att va i centrum . Synd att motorn vevhus ventilerar. Har lite bilder på toppen ska försöka lägga ut dom .
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Holmbergarn:s B20

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi har haft 60cm långt 2.5" på alla tester sen upp till 3" och ut igenom väggen och till största appel 3" och en vent dämpare. vi har inte testat så mycket olika längder där ska erkännas jag vet att det kan göra rätt stor skilnad på låga varv skulle va kul att prova en såndär terminator burk eller vad de kallas? mellan 2.5-3" övergången.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Holmbergarn:s B20

Inlägg av Erland Cox »

Då ligger du ganska nära sämsta längden, prova att ändra den:

Worst HP/TQ Loss Collector Lengths= 661.2 , 1322.4 , 2644.9 , 5289.8 MM long

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Holmbergarn:s B20

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag kom fram till det med och ägnade kvällen med att göra ett nytt enkelt men mer rätt system jag lägger ut bilder i morgon på det. ca 80cm prim rör nu och 90cm sek rör 2.5" som mynnar ut abrupt i ett 4" rör vad tror du om det erland? tiden är ute på denna bromsning men jag ska köra ett par pull i morgon pm det är ok för holmbergarn innan jag skruvar ned motorn från bänken?

ska stämma av vid ca 6600rpm enligt grahem bell boken och pipe max säger liknade siffror på längderna tror jag?

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Holmbergarn:s B20

Inlägg av Erland Cox »

Det tror jag fungerar mycket bättre men det ska bli intressant att se hur det fungerar.
Jag har för mig att KG:s rör är 330+660mm och om man kapar den vågräta biten av sekundären så blir totallängden ungefär 850mm.
Det brukar funka ganska bra, jag kör med megafon med motkon i istället för ett rakt rör som kollektor.
Inget vetenskapligt, jag är inte säker på om motkonen är bra eller dålig.
Men jag drar ner utgången till 2,5" och släpper ut i 3", en areaökning på 44%.
Ska prova att ta bort motkonen när jag bromsar så jag ser om den är bra eller dålig.
Det sitter en på min 142:a också, motkon ner till 2,5" avgas och den går väl så bra man kan förvänta sig.
Men hur det verkligen funkar vet jag ju inte förrän jag har testat med och utan.
Jag skickar bilder på mitt PV avgassystem på din email.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Holmbergarn:s B20

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej jag har provat nya systemet nu och sitter och bläddrar ibland pappernen och ja det vart bättre helt klart där nere ca 180nm vid 4100 nu med 80cm prim och 90cm sekrör ut i ett 4".

som bäst hadde vi 194nm där med de förlängda timo/kg röret+60 sek rör+3" och de korta trattarna .

med orginal röret så hadde vi 186nm med 60 sek rör och 3"...

och som sämst med de 73cm långa grenröret+ 60sek och 3" så hadde vi 163nm men det va med de långa trattarna tror jag ca 170nm med de korta.

tyvär så är nått skumt med motorn den är inte riktigt i form längre den vevhusar rätt bra så varken pik nm eller pik hk är där de va tidigare men holmbergarn får obdusera och kolla hur kolvarna/blocket mår. det va ingen super bottendel från början heller med ca 30% lekdown och höga vevhus flöden på både max vrid sen så ökade det ännu mer på högre varv och det betyder nått är fel.

de pullen där 194nm och 180nm mättes va motorn i samma kondition ungefär (ca 212nm pik imot 220nm i början av testerna) de tidigare.

jag körde samma bestyckning i dag. 160H, 180 luft, F16 men kanske lite snålare lamda då det fanns kvar små spår av e85. lite skumt väder ute med hagel och ca 999 i tryck. ca 1.02 imot 0.99 i tidigare tester. samma temp ungefär.

nu blir det lunch sen stor städning och demonterig av motorn, det kommer en ny B20 om några timmar som ska köras i morgon.

mvh jens
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Holmbergarn:s B20

Inlägg av The »

Kul med bromsning men jag ser inte riktigt hur ni orkar lägga ner så mycket tid på motorer där underdelen är slut, resultaten blir ju inte riktigt rättvisande eller repeterbara.
Så dyrt är det ju inte med kolvar och ringar..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Holmbergarn:s B20

Inlägg av Jens Gustavsson »

svårt att veta i förväg sen ser man vist om saker blir bättre eller sämre på grenrörs sidan då det är så stora skillnader att man inte behöver ha en motor som repeterar på en hk, ska man testa på labb nivå så ska man inte ha förgasare heller då de spökar lite h . jag är rätt kinkig på leekdown och sånt med inte säkert att det är nåt jätte fel någonstans heller. detta är en folkrace motor också men en som vi har lärt oss väldigt mycket på :thumbright: de motorer man alldrig bromsar är de man inte lär sig speciellt mycket på tycker jag. vi jagade inte några rekord effekter på denna motor vi ville bara tuna lite förgasare sen testa lite grenrör och det har vi gjort nu också. allt går inte att läsa på internätet ibland måste man skita ned fingrarna och jobba för att lära sig :wink:

har leekdown testad den nu med min hemmabyggda hyper känsliga tester och det är 3an och 4 som är sämst så vi får riva och se vad vi hittar.
Holmbergarn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: lör apr 16, 2005 6:18 pm
Ort: KLINTEN

Re: Holmbergarn:s B20

Inlägg av Holmbergarn »

som sagt detta är en motor som har använts. jag ville ha koll på bestyckning och pulser. jag är super nöjd med dom tester vi gjort, känns betydligt bättre att lära sig saker på en billig motor än en som kostar flera månadslöner. Har filmer där man riktigt hör skillnaden på grenrörslängder och när man hör det så förstår man vilken settupp som går bäst på banan.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Holmbergarn:s B20

Inlägg av Erland Cox »

Min PV motor har jag honat med deckplatta, deckat för rätt kolvuppstick samt bytt lager och ringar på.
Det tar inte lång tid och då är motorn frisk för en väldigt billig peng.
Är ramlagren bra brukar jag bara byta vevlager.
jag kör Mahles ringar med Napier andra ring, den har en skrap hake och behöver mindre tryck vilket ger mindre friktion.
Oljeringen är en hel gjuten som också ger lite friktion, det är lätt att dra runt motorn för hand trots ej så raciga 2mm:s ringar.
Under 2000:- kostar en sån uppfräschning.
Tar ändå en hel del fullgaskörning innan ringarna satt sig och blocket tätar som det ska.

Erland
Holmbergarn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: lör apr 16, 2005 6:18 pm
Ort: KLINTEN

Re: Holmbergarn:s B20

Inlägg av Holmbergarn »

Napier Vart får man tag på sådana kolvringar ? Den här motorn va i hopsat för typ 6 årsen har använts till iskörning. Innan jag lämnade motorn hos jens gjorde jag kompa test (vet nu att de är ovetenskapligt). Har tyvär ingen leekdown mätare. Erland vad har du för honings utrustning? Har själv skafat ett stälbart amco huvud, bra eller dåligt ?
Skriv svar