Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej igen.

Har även fått hjälp med att fräsa fram några fästen till mina Fueltech spolar.
.
Bild
.
.
Bild
.
.
Bild.
.
.
Bild
.
.
Ser betydligt trevligare ut än några bockade plåtbyglar.
// Rickard
.
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Hasse Bus »

Så jävla snyggt :thumbright:
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

snyggt! själv punkta man ihop lite rostiga vinkel järn haha :thumbright:

är det nån coating på lyftarna eller kamaxeln för att minska slitaget? förstår det blir lite fjädertryck i en sån topp. har varit lite problem med billet kamaxlarna utan.

mvh jens
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej Jens.

Tryckarna är belagda med DLC Coating och kamaxeln är Superfinish behandlad då man inte får köra DLC på båda delarna.
Fjädertrycket är jävligt högt om man jämför med vanliga trimmade 531:or
Jag har 100kg på sätet och 295kg på fullt lyft (19,5mm)
Så delarna i ventilmekanismen kommer ha ett tufft liv.

//Rickard
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Kadett4wd »

Med det lilla rotarationsstoppet på lyftarna kan det ju vara idé att kanske på nåt vis montera en stålskena i toppen.
Jag får känslan av att om det börjar vilja vrida sig lite lite så kommer den gnaga i toppen i sidorna av spåret ni gör, och lavinen är igång :(

Ett exempel hur jag menar.
Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej Patrik.

Det finns en risk att den vill äta lite i materialet om den väl börjat glappa.
Det är såklart något vi tänkt på men beslutat att prova utan bussning då alumec är betydligt starkare än vanlig gjutaluminium.
Vi kommer kontrollera ventilmekanismen efter bromsningen och se hur det klarat sig.

//Rickard


.
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej.

Fick även tillverkat ett fäste till löphjulet då kamremmen behöver ett extra stöd för att motverka flex.

Bild
.
.
Bild
.
.
Bild
.
.
Bild
.
.
Även om jag är långt kommen så det är en hel del kvar innan jag kan starta upp detta monster :)
//Rickard
.
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Matti johansson »

TurboRickard skrev:Hej.

Fick även tillverkat ett fäste till löphjulet då kamremmen behöver ett extra stöd för att motverka flex.

Bild
.
.
Bild
.
.
Bild
.
.
Bild
.
.
Även om jag är långt kommen så det är en hel del kvar innan jag kan starta upp detta monster :)
//Rickard
.
Pervesion!!!!
Bild

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av T-27 »

Grymt fint fäste :thumbright:
Ja frän motor också :)
Bild
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej.

Nu har vi kommit lite närmare målet.
Spåren i kambryggan är nu gjorda med riktigt bra resultat.
Bredd: 1,50mm
Djup: 1,20mm

Bild
.
.
Bild
.
.
Bild
.
.
Fick tillbaka spillbitarna efter trådgnistningen :)
Bild
.
.
Så nu är det bara fjädrar och titan retainers som saknas.
Har vart restade hos PAC i snart ett år men finns nu på lager igen.

//Rickard
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Kadett4wd »

nää, du saknar en billet ventilkåpa också ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Nä.
Någon billet kåpa vill jag inte ha för då liknar det inte en Volvo längre.
Det var kravet när vi designade billet toppen att original ventilkåpa skulle passa :)
Det ända som finns kvar som är Volvo original är ventilkåpan och bakre vevaxeltätning.
Resten är eftermarknads delar fast med Volvo mått.

//Rickard
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Kadett4wd »

ja, gör en exakt likadan och eloxera den svart, fräs fram bokstäverna igen.
Det var så jag tänkte ;)

Och bara för att vara pervers, fräs den i magnesium.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Äntligen har det kommit lite fler delar till projektet.
Då vissa delar var restade från PAC så har månaderna dragit iväg.
Dessa fjädrar är egentligen till Chevy LS men passar bra i både storlek och värdena som vi letade efter.
Nu kommer vi få 100kg på sätet och 295kg på fullt lyft.

Bild
.
PAC RMP Serie för Chevy LS.
Bild
.
Titan Valve lock.
Bild
.
Titan retainers.
Bild

Så nu börjar det närma sig för provmontering :)

//På återseende.
.
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej.
Nu har vi kommit lite närmare målet :)
Ventilstyrningar och säten är nu på plats och toppen är flödad med gott resultat.
Nu återstår bara en liten handpåläggning i insugnings kanalerna då dom blev alldeles för jämna efter fräsningen.
Erland vill göra kanalerna lika grov i ytan som vi hade på 531:an (Se bild längst ner)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild på min gamla 531:an.
Bild

Från början hade vi tänkt köra med 51mm insug och 38mm avgas.
Men senare i projektet bestämde vi oss för 49mm insug och 39mm avgas.
Sätesvinkel: 55gr (Pro Stock)

Flöde på 20mm lyft
Insug: 293cfm
Avgas: 226cfm

Nu är ventilerna ivägskickade på sista anpassningen samt ska beläggas med CrN coating + DLC


//Rickard
.
Senast redigerad av TurboRickard den tis feb 23, 2021 10:04 am, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar