Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 250
- Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
- Ort: Vadstena
- Kontakt:
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Så jävla snyggt
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Hans-Åke Rahm.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
snyggt! själv punkta man ihop lite rostiga vinkel järn haha
är det nån coating på lyftarna eller kamaxeln för att minska slitaget? förstår det blir lite fjädertryck i en sån topp. har varit lite problem med billet kamaxlarna utan.
mvh jens
är det nån coating på lyftarna eller kamaxeln för att minska slitaget? förstår det blir lite fjädertryck i en sån topp. har varit lite problem med billet kamaxlarna utan.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Hej Jens.
Tryckarna är belagda med DLC Coating och kamaxeln är Superfinish behandlad då man inte får köra DLC på båda delarna.
Fjädertrycket är jävligt högt om man jämför med vanliga trimmade 531:or
Jag har 100kg på sätet och 295kg på fullt lyft (19,5mm)
Så delarna i ventilmekanismen kommer ha ett tufft liv.
//Rickard
Tryckarna är belagda med DLC Coating och kamaxeln är Superfinish behandlad då man inte får köra DLC på båda delarna.
Fjädertrycket är jävligt högt om man jämför med vanliga trimmade 531:or
Jag har 100kg på sätet och 295kg på fullt lyft (19,5mm)
Så delarna i ventilmekanismen kommer ha ett tufft liv.
//Rickard
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Med det lilla rotarationsstoppet på lyftarna kan det ju vara idé att kanske på nåt vis montera en stålskena i toppen.
Jag får känslan av att om det börjar vilja vrida sig lite lite så kommer den gnaga i toppen i sidorna av spåret ni gör, och lavinen är igång
Ett exempel hur jag menar.
Jag får känslan av att om det börjar vilja vrida sig lite lite så kommer den gnaga i toppen i sidorna av spåret ni gör, och lavinen är igång
Ett exempel hur jag menar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Hej Patrik.
Det finns en risk att den vill äta lite i materialet om den väl börjat glappa.
Det är såklart något vi tänkt på men beslutat att prova utan bussning då alumec är betydligt starkare än vanlig gjutaluminium.
Vi kommer kontrollera ventilmekanismen efter bromsningen och se hur det klarat sig.
//Rickard
.
Det finns en risk att den vill äta lite i materialet om den väl börjat glappa.
Det är såklart något vi tänkt på men beslutat att prova utan bussning då alumec är betydligt starkare än vanlig gjutaluminium.
Vi kommer kontrollera ventilmekanismen efter bromsningen och se hur det klarat sig.
//Rickard
.
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Grymt fint fäste
Ja frän motor också
Ja frän motor också
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Hej.
Nu har vi kommit lite närmare målet.
Spåren i kambryggan är nu gjorda med riktigt bra resultat.
Bredd: 1,50mm
Djup: 1,20mm
.
.
.
.
.
.
Fick tillbaka spillbitarna efter trådgnistningen
.
.
Så nu är det bara fjädrar och titan retainers som saknas.
Har vart restade hos PAC i snart ett år men finns nu på lager igen.
//Rickard
Nu har vi kommit lite närmare målet.
Spåren i kambryggan är nu gjorda med riktigt bra resultat.
Bredd: 1,50mm
Djup: 1,20mm
.
.
.
.
.
.
Fick tillbaka spillbitarna efter trådgnistningen
.
.
Så nu är det bara fjädrar och titan retainers som saknas.
Har vart restade hos PAC i snart ett år men finns nu på lager igen.
//Rickard
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
nää, du saknar en billet ventilkåpa också
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Nä.
Någon billet kåpa vill jag inte ha för då liknar det inte en Volvo längre.
Det var kravet när vi designade billet toppen att original ventilkåpa skulle passa
Det ända som finns kvar som är Volvo original är ventilkåpan och bakre vevaxeltätning.
Resten är eftermarknads delar fast med Volvo mått.
//Rickard
Någon billet kåpa vill jag inte ha för då liknar det inte en Volvo längre.
Det var kravet när vi designade billet toppen att original ventilkåpa skulle passa
Det ända som finns kvar som är Volvo original är ventilkåpan och bakre vevaxeltätning.
Resten är eftermarknads delar fast med Volvo mått.
//Rickard
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
ja, gör en exakt likadan och eloxera den svart, fräs fram bokstäverna igen.
Det var så jag tänkte
Och bara för att vara pervers, fräs den i magnesium.
Det var så jag tänkte
Och bara för att vara pervers, fräs den i magnesium.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Äntligen har det kommit lite fler delar till projektet.
Då vissa delar var restade från PAC så har månaderna dragit iväg.
Dessa fjädrar är egentligen till Chevy LS men passar bra i både storlek och värdena som vi letade efter.
Nu kommer vi få 100kg på sätet och 295kg på fullt lyft.
.
PAC RMP Serie för Chevy LS.
.
Titan Valve lock.
.
Titan retainers.
Så nu börjar det närma sig för provmontering
//På återseende.
.
Då vissa delar var restade från PAC så har månaderna dragit iväg.
Dessa fjädrar är egentligen till Chevy LS men passar bra i både storlek och värdena som vi letade efter.
Nu kommer vi få 100kg på sätet och 295kg på fullt lyft.
.
PAC RMP Serie för Chevy LS.
.
Titan Valve lock.
.
Titan retainers.
Så nu börjar det närma sig för provmontering
//På återseende.
.
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Hej.
Nu har vi kommit lite närmare målet
Ventilstyrningar och säten är nu på plats och toppen är flödad med gott resultat.
Nu återstår bara en liten handpåläggning i insugnings kanalerna då dom blev alldeles för jämna efter fräsningen.
Erland vill göra kanalerna lika grov i ytan som vi hade på 531:an (Se bild längst ner)
Bild på min gamla 531:an.
Från början hade vi tänkt köra med 51mm insug och 38mm avgas.
Men senare i projektet bestämde vi oss för 49mm insug och 39mm avgas.
Sätesvinkel: 55gr (Pro Stock)
Flöde på 20mm lyft
Insug: 293cfm
Avgas: 226cfm
Nu är ventilerna ivägskickade på sista anpassningen samt ska beläggas med CrN coating + DLC
//Rickard
.
Nu har vi kommit lite närmare målet
Ventilstyrningar och säten är nu på plats och toppen är flödad med gott resultat.
Nu återstår bara en liten handpåläggning i insugnings kanalerna då dom blev alldeles för jämna efter fräsningen.
Erland vill göra kanalerna lika grov i ytan som vi hade på 531:an (Se bild längst ner)
Bild på min gamla 531:an.
Från början hade vi tänkt köra med 51mm insug och 38mm avgas.
Men senare i projektet bestämde vi oss för 49mm insug och 39mm avgas.
Sätesvinkel: 55gr (Pro Stock)
Flöde på 20mm lyft
Insug: 293cfm
Avgas: 226cfm
Nu är ventilerna ivägskickade på sista anpassningen samt ska beläggas med CrN coating + DLC
//Rickard
.
Senast redigerad av TurboRickard den tis feb 23, 2021 10:04 am, redigerad totalt 2 gång.