Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Kadett4wd »

psa skrev: fre mar 19, 2021 10:00 pm Jag lägger över squish ytan i en vinkel ifrån stiftet mot avgas ventilen, i princip lägger man en stålskala ifrån yttre radien vid avgasventilen mot radien som kommer ifrån insugningsventilen vid stiftet. Sen kör jag bort materialet utan att bredda taket i förbränningsrummet, då får man en flak men bred vinkel riktad ifrån stiftet med en successiv övergång till brantare vinkel vid avgasventilen. Lite arbete precis runt 'skålen' vid stiftet och man har en rak och fin väg för flamman att följa emot avgasventilen.
Jag har sett att många tar där, så det är inget jätte unikt, fast vissa ser mer ut som om dom öppnat upp för flöde runt avgasventilen och stiftet är fortfarande lite dolt.
Här pratar Vizard lite om forma squish för olika fördelar:
https://www.youtube.com/watch?v=hFhvYnHbYlc
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av psa »

Ja den gubben kan ett och annat! :lol:
Speciellt detta med att tänka på baksidan av allt, det var när jag gick ifrån det vanliga tänkandet i teoriböckerna och började kolla på vad som saknas som det släppte med 2-taktare för mig.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av whilliam »

@ psa
Det låter sunt och du är då inne på samma tankar som jag skrev om då det gäller att försöka elda mest (och tidigt) där det är som varmast.
Däremot hjälper det väl inte mot att bränsle kommer åt elektroderna, från insuget sett?
Åker du mest sugis så har du inte samma problem med att det "stänker" mot stiftet, fast på höga effekter o turbo så är det jäkligt mycket bränsle som kommer farande.
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av psa »

Jag är osäker på hur mycket man kan göra för att undvika rått bränsle på stiftet. Helst skulle man väl svetsa upp det så man kan få bättre styrning på flödet på den sidan. Det finns ju begränsningar i vad man kan göra om man bara skall ta bort material.
Konstigt nog så tycker jag att stift med icke upphöjd sido elektrod ("sport/racing" stift) har gått bra, tycker det borde bli känsligt när gnistgapet hamnar så långt ner men det funkar bra, så det kanske är ett problem ibland ändå. (eller så beror det på något annat)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Erland Cox »

Du menar att du tar bort insticket i toppen över avgaskanalen i förbränningsrummet eller missförstår jag dig.
Så att du får mer spalt mellan avgasventilen och förbränningsrumsväggen på tändstiftssidan?
Tändstiftsblötningen blir när insug flödar inåt, inte när insug har stängt.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Erland Cox »

Volvo ändrade tändstiftsinsticket från 405 till 531 toppen med jag tror 3mm.
Det var nå som fräste ner anlägget och svarvade gängor på stiftet så att det stack in längre tydligen med gott resultat.
Det fick Volvo att modifiera gjutningen.
Hittade bilder på det vid nåt tillfälle men hittar dom inte nu.

Erland
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av psa »

Precis, insticket/knölen som går in vid stiftet.
Jag tar det jag behöver runt ventilerna först, lägger en stålskala så den tangerar radierna och ritsar. Jag tar inget i taket utan vinkeln får ändra sig från flack vid stiftet till tvär vid avgasventilen. Sen drar jag ut hålet som stiftet kommer upp ur, men ytterst lite, bara får det att flyta ihop lite mer.
Det kan nog se lite annorlunda ut från gång till gång, men grundprincipen är den samma.

Skall man gå på tänket med tvära vinklar i taket på 2-taktare, att virvlarna inte går in i hörn, så skulle det även kunna hjälpa till att få jämnare bränsle blandning ifrån stiftet mot avgasventilen. Om man skall spekulera vilt...
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Erland Cox »

OK, så du försöker styra squishen mer mot stiftet? har du en bild får du gärna lägga upp den.

Erland
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av psa »

Jag är 99% säker att detta är första toppen jag testade detta på, ca 2005 så mobilbilderna var ju inte så bra. :lol:
44/38 ventiler i en 530 topp till en B230 turbo. (På den tiden när man skulle ha stora avgasventiler)
Blev aldrig bänkad vad jag vet, men lämnade 240 på drivhjulen med den gamla toppen och han sa att denna gick bättre, några vevstakar gick av en vecka senare så han kan ha haft rätt.
Bild
Bilagor
Bild001.jpg
Bild001.jpg (101.4 KiB) Visad 1383 gånger
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Erland Cox »

Har du flödesbänk att testa topparna i?

Erland
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av psa »

Tyvärr inte, glad hemmapulare bara. Läser allt jag kan komma över och är glad när någon vill ha hjälp så jag får bli skiten. :lol: Så saker bedöms oftast bara subjektivt, om det blev bättre efteråt. :)
Sen har jag väl haft tur i att ha kunnat bolla idéer med en del av den riktigt grova kalibern och fått se en del.
Dom senaste åren har verktygen mest samlat damm dock, har iof yta nu för maskiner, men inte orken.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av whilliam »

Det är fortfarande bra med större avgasventiler på turbo, man behöver inte satsa på att få upp maxflödet men flödet på låga lyft gör nytta. Man kan då ha en kam med mindre duration på avgas och detta är nyttigt för registret. Har haft snack med Erland om detta tidigare och han håller inte med, men det slutade med att han mest tyckte att det gjorde så lite procentuell nytta (kammen gör mer för detta) så det inte var lönt och då är det ju tillbaka som en tolkningsfråga hos var och en om man tycker det är värt att ordna snabb öppning/stängning av ventilen BÅDE med kamaxel OCH ventilstorlek/sätesjobb.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av whilliam »

psa skrev: lör mar 20, 2021 6:29 pm Jag är osäker på hur mycket man kan göra för att undvika rått bränsle på stiftet. Helst skulle man väl svetsa upp det så man kan få bättre styrning på flödet på den sidan. Det finns ju begränsningar i vad man kan göra om man bara skall ta bort material.
Konstigt nog så tycker jag att stift med icke upphöjd sido elektrod ("sport/racing" stift) har gått bra, tycker det borde bli känsligt när gnistgapet hamnar så långt ner men det funkar bra, så det kanske är ett problem ibland ändå. (eller så beror det på något annat)
Det kan säkert bli mindre bränsle på stiftet när elektroderna är indragna så, tycker dessa toppar verkar "risky" för att väta stiftet. Den allra billigaste grejen man kan göra är att indexera stiften så att jordelektroden skyddar mittelektroden mot stänk. På vissa motorer märks det skillnad när man gör så och då kan man vara säker på att det lönar sig ännu bättre med att flytta stiftet lite eller försöka ändra rummet som du föreslår.

När stiftet blir vått så händer flera grejer, nåt som märks tydligt är om motorn tenderar att misstända, nåt som inte märks är att förbränningen blir långsam i initialskedet och variationen mellan cyklerna ökar och olika effektiv gång vid olika temperaturer (både motortemp och temp på intagen blandning) gör att risken för spikning ökar.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Erland Cox »

psa skrev: lör mar 20, 2021 9:09 pm Tyvärr inte, glad hemmapulare bara. Läser allt jag kan komma över och är glad när någon vill ha hjälp så jag får bli skiten. :lol: Så saker bedöms oftast bara subjektivt, om det blev bättre efteråt. :)
Sen har jag väl haft tur i att ha kunnat bolla idéer med en del av den riktigt grova kalibern och fått se en del.
Dom senaste åren har verktygen mest samlat damm dock, har iof yta nu för maskiner, men inte orken.
Jag gjorde som dig innan, här är en gammal bild:

Bild

http://www.topplocksverkstan.se/volvo8v531.html

Men sen kom jag på att om jag inte tog så mycket på sidan mot avgasporten så bromsade jag farten på flödet och hjälpte luften att svänga över den korta svängen ut i porten. Jag tjänade en hel del flöde på det.
Detta är med en gammal bild men mer så här:

Bild

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Erland Cox »

Blöter man stiftet ökar inte risken för spikning.
Dålig förbränning och lägre cylindertryck gör motsatsen.
Det är lätt att göra ett test på en trimmad förgasar Volvo i en bänk.
Bara trampa fullt på låga varv så den går genom området den har avgasreversion på med full gas.
Då drar den dubbelt genom spridaren och man tappar lätt 10 hästar under resten av pullet.
Det är enkelt att se att det har misstänt.
Hur gör man det Whilliam?

Erland
Skriv svar