Comp ET/A B18:n 588hk/8800rpm/2.5bar + film

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av Jens Gustavsson »

nej bara för tändningen som på en 2150rc motor ungefär. skiter i kam triggen den gör varken till eller från just nu.

mvh jens
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av Steve »

IMG_20210211_215814.jpg
IMG_20210211_215814.jpg (50.6 KiB) Visad 1449 gånger
Är der nån sån här? Väldigt lik Volvos isåfall och den är 5v

Och man ser ju markeringarna från vänster - givarjord, signal, 5v(troligen)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag har en sån givare och kopplat så. har fått lite tips från mattias ska testa i morgon om jag får den att trigga. håller er uppdaterad och hoppas få se ett rent dyno pull till 9000+ rpm :thumbright:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av Kadett4wd »

När jag hade Haltech för miljoner år sedan krånglade det där också, men då trigade jag istället efter tillhörande tändförstärkare.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av Allx »

En cherry eller honeywell hallgivare som läser av 4 eller 8 punkter på 0.5 till 1mm avstånd. Kan omöjligt jävlas.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av Markus »

Om mitt remhjul passar kan du få låna de för att bara testa? Givare och fäste med för den delen!
6F285297-59FE-4E12-A2A6-3BE51943CFCC.jpeg
6F285297-59FE-4E12-A2A6-3BE51943CFCC.jpeg (121.13 KiB) Visad 1349 gånger
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av Jens Gustavsson »

den går nu ska försöka hinna testa lite i morgon med saab fördelaren.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jo nu har jag testat lite mer och ja den går mycket bättre över 8300rpm nu med fördelar trigger :thumbright: vet ej om man kan säga perfekt men ser inte nått i loggen hör nå missar heller och ger ca 20 hk mer vid 8800rpm.

har dragit den till 9200.

den ger inga skrytsamma effekter dock. ca 150hk vid 7500rpm sugmotor med denna custom turbo kam.

nu tror jag det är dax för lite laddtryck snart :)

mvh jens
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av quattro »

Hej jo nu har jag testat lite mer och ja den går mycket bättre över 8300rpm nu med fördelar trigger :thumbright: vet ej om man kan säga perfekt men ser inte nått i loggen hör nå missar heller och ger ca 20 hk mer vid 8800rpm.

Roligt att det går åt rätt håll för dig.
Men jag gissar väl att du nu har 4 triggerpunkter på fördelaren som är kopplad till kamaxeln vilket innebär att du fortfarande bara har 2 triggerpunkter per vevaxelvarv. Att motorn nu går renare beror nog på att sensorn inte längre påverkas av hur vevaxeln uppför sig och att vibrationer inte heller bör påverka lika mycket. Men istället har du en ökad risk för att glapp i fördelaren och i kugghjulen som driver fördelaraxeln skall påverka tändprecisionen.

Du har också kvar övriga nackdelar med för få triggerpunkter. Dessa saker orsakar nog inte direkta motorstörningar men om motorn är spikningsbegränsad så gör dom det svårare att komma nära den optimala tändpunkten.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av Steve »

Hur mycket glapp ger en sån där lösning vid full belastning?

Mer eller mindre än alla Hondamotorer som kör med fördelartrigger och varvar 10k?

Jag har ingen aning, vill bara höra en diskussion :D
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag bruka säga att det fins små och stora problem i livet. många små är svåra att göra nåt åt så bättre att tänka på annat. gäller i en motor också :)

skakar tändningen 2-3 grader är inte bra men man kan leva med det då triggern verka balla ur helt då vevaxeln passerar kritiska varvtal vid 8400-8700rpm då man triggar på vevaxeln.

men huvudsaken att den inte ger gnistra lite random som den verkar gjort tidigare där. det är katastrof!

vi får se vart det slutar men kan inte lägga mer tid där just nu.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av whilliam »

När man har endast två triggerpunkter så blir det ganska stor osäkerhet på var gnistan inträffar, kanske kan vara acceptabelt på en sugmotor men livsfarligt på en turbomotor (speciellt om den är med 4-ventil)
4 triggerpunkter är nog ett minimum för att inte ta risker, då kan sprutet beräkna tändläget från c:a ett kvarts varv innan ÖD och det bör räcka på de flesta BILmotorer, vid MC så har man lägre svängmassa och snabbare upp/nedvarvning så där kanske det ibland krävs flera.

Glapp i transmissionen till fördelaren är ÄNNU farligare än få triggerpunkter, det kan nämligen ge extremt felaktig tändpunkt även på steadystate.

En effektiv 4-ventilmotor med laddtryck kring 2Bar kanske ligger runt 4 graders förtändning och glappet i transmissionen kan enkelt uppgå till dessa 4 grader också. Hur safe känns det att ha +/- 100% på tändkartan?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej du har nog inte förstått riktigt? detta handlar inte om F1 fin lir detta handlar om en B18 som misstriggar ordäntligt eller inte.

i verkliheten måste man ibland kompromissa.

jag tror felet inte blir så stort som ni tror heller.

mer intresant att försöka förstå varför det misstriggar? jag tror det har med kritiskt varvtal på B20-B23 vevaxeln med fel balansfaktor och med 4 motvikter? att det har med antal pluppar per varv har jag svårt att se nått samband i ?? låg kompad skit trött sugmotor som garanterat inte ändrar rpm så fort kan inte bli så mycket fel där??

rikard hade inte du B23 botten del då du hade liknade problem?

mvh jens
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av Martin H »

Jens jag hade aluremskiva med påskruvad 60-2 och kraftigt fäste i alu till givare på min b20. Jag tror jag har de prylarna kvar om du vill låna?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av whilliam »

Jens Gustavsson skrev: tis feb 16, 2021 9:41 pm mer intresant att försöka förstå varför det misstriggar? jag tror det har med kritiskt varvtal på B20-B23 vevaxeln med fel balansfaktor och med 4 motvikter? att det har med antal pluppar per varv har jag svårt att se nått samband i ?? låg kompad skit trött sugmotor som garanterat inte ändrar rpm så fort kan inte bli så mycket fel där?

mvh jens
Vi har nog förstått problemet och du också verkar det som, för att elektroniken ska se en så "konstig" avläsning så att det blir misständning så måste den läsa klacken två gånger (eller en och en halv eller nåt åt det hållet)
Veven slingrar sig alltså så mycket (eller fästet självsvänger) så att det inte blir nån distinkt avläsning utan "änden" på klacken står och "tuggar" i avläsningsögonblicket.
Hade veven rört sig lite mindre så hade det inte blivit nån miss utan enbart en förflyttning av tändläget. (detta sker förmodligen på andra varvtal än de "värsta")
När man har endast två tänder så kan sprutet inte kompensera ett jota för såna här saker (det finns inte nån fysisk möjlighet att göra det) vid fler tänder så har sprutet möjlighet att både rätta till felet och försöka lägga ett "medelvärde" för tändpunkten.
jag menar inte att alla sprut gör detta men den FYSISKA möjligheten finns.

Eftersom vevaxeln kommer att följa ett visst mönster i svängningarna så finns det alltid mer eller mindre lämpliga placeringar för triggern, det borde vara sämst att ha den klockan 9 eller klockan 3 samt borde vara bäst att ha den i nån av de fyra punkter som blir mitt emellan lod och våg linje.
Självklart blir det också bäst att den monteras så nära blocket som möjligt (att man förlänger remskivan in mot motorn så mycket det går och sätter tänderna där)

En helt annan sak blir det med fördelarmontering, där spelar ju vevaxelsvikt ingen roll men väl glappet i transmissionen och det är här man bör ta sig en funderare på om det är värt att ha upp till 3 grader i "extra säkerhetsmarginal" i tändkartan för att det inte skall råka bli för tidigt tändläge under verklig drift vid byte av växel och vid svängningar i transmission till fördelaren.
Skriv svar