Comp ET/A B18:n 588hk/8800rpm/2.5bar + film

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av Jens Gustavsson »

peter i sävar hade ett 16# avgashus att låna ut så är lungt just nu. men har nån ett till salu eller byte mot nått så hör av er.

ok va det så litet på hx52 compund :thumbdown: jo det mins jag va en riktigt kass turbo för vanliga motorer.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har grejat lite mer med B18 som sugmotor och jagar små buggar som har funits länge och gör att den inte triggar perfekt på +8500rpm. det står om det för flera år sen i denna tråd jag höll då på med olika tändkablar, förstärkte triggern, grövre stötstänger mm men då jag hade turbon på då så sluta det med att kamaxeln gick av igen som vanligt. blir en jäkla belastning på kamaxeln då motorn misständer.

man kan se på bilden på varvtals linjen att det blir både 30000rpm och ca 5000rpm då jag passerar 8500rpm.

har testat att jorda skärmarna och vemset på olika ställen och flyttat och bytt hela tändsystemet samt bytt alla givare mm utan att lösa problemet.

kom gärna med tips då detta inte är min starkaste gren.

mvh jens
Bilagor
varvtals problem.png
varvtals problem.png (136.58 KiB) Visad 840 gånger
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av J00r »

Kör du hallgivare eller vr? Om man kör vr-givare då kan man ju byta triggermotståndet.
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag kör hall givare av nyare max ecu sort. matar med 12v men provat 5 volt också. har testat att köra huvud trigger via cam cynk också då jag har ett vagt minne av att pull-up motståndet vart ändrat en gång för länge sen (mattias?) men samma fel.

då man kör kam cynk får man trigger miss varning i vemset men provat köra utan den också men samma fel (tror bilden va då jag körde utan då den inte indekerar trigger fel). men ser tydligt på effekten att också då den missar de hörs också.

inte bra för motorn att stå och testa sånt här men ca 50 pull till 9000rpm med miss tändningar har inte tagit död på den än :shock:

mattias är inne på att det behövs ett modärnare styrsystem men har lite ont om stålar i dessa tider.

ska ta en bild på trigger mm i morgon. men kör två tänder/varv. sen kam cynk i fördelaren med en tand.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av Jens Gustavsson »

kan det va nån bugg i programmet eller i boxen? jag kör inte senaste för den fungerar SD kort loggningen sämmre på om jag mins rätt? nån som varit med om nå sånt?
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av J00r »

Vad kör du med för triggerskiva? Hur många tänder? Svarvad till bra toleranser.... stadigt fäste? 4cyl maskiner har rejäla vibrationer vid vissa varvtal
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är två pluppar på vevaxel triggern. tycker hållarn är starkare än det mesta man ser men inte nån billet bling bling haha. mer platjärn till höger och vänster och en massa skit svetsar men inte mycket svikt. det som stör mig lite är dock trigger tänderna är runda. ska lägga upp en bild i morgon. avståndet är innom 0.1mm iallafall mellen de två. har testat avstånd mellan 0.7mm till ca 1.8mm.

mvh jens
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av super7 »

Jens Gustavsson skrev: tis feb 09, 2021 9:52 amhar testat att jorda skärmarna och vemset på olika ställen och flyttat och bytt hela tändsystemet samt bytt alla givare mm utan att lösa problemet.

kom gärna med tips då detta inte är min starkaste gren.

mvh jens
Hej Jens.

Har du fått nån hjälp av Mattias?


//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo men är lite klurigt i dessa tider. min fru jobbar på ålders hemmet och jag har lovat att inte träffa så många förns alla har vacinerats sig klart där. vi och mattias har desutom varit små förkylda hit och dit.

går inte heller komma så långt med felsökningen då vems osiloskopet inte klarar 8500rpm
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av quattro »

det är två pluppar på vevaxel triggern. tycker hållarn är starkare än det mesta man ser men inte nån billet bling bling haha. mer platjärn till höger och vänster och en massa skit svetsar men inte mycket svikt. det som stör mig lite är dock trigger tänderna är runda. ska lägga upp en bild i morgon. avståndet är innom 0.1mm iallafall mellen de två. har testat avstånd mellan 0.7mm till ca 1.8mm.

Hej Jens,
Jag minns att jag framfört synpunkter tidigare på att det inte är tillräckligt bra med endast 2 indikationer per motorvarv. Det finns en anledning till att 60-1 blivit någon typ av standard. Jag har också tidigare läst att F1-motorer har 360 "triggerspetsar", helt enkelt för att kraven på precision i tändpulsen är så höga.

Huvudorsaken är att en motor roterar i väldigt ojämn "microhastighet" under ett varv beroende på att kompressionstakter håller emot och tändpulser trycker på. Sen kommer vibrationer till det. I bilen tillkommer fäste som varierar samt hjulstuds, mm.

Nu kanske du tänker att "ja, ja. Men en gammal B18 är definitivt inte en F1a". Nej, inte i orginalutförande, men när du får ut 600 bhp ur den så kommer du definitivt betydligt närmare i vilka krav som måste tillgodoses för att det skall funka.

Sen tror jag också att en triggermiss får mycket större konsekvenser när du bara har 2 på hela varvet. Har du 60 triggerpulser på varvet så tar det bara 1/30-del av tiden tills sprutet får rätt info igen mot vad det tar i din set-up.

Jag säger helt enkelt att klaga inte på att det inte funkar tillräckligt bra förrän du bytt till en betydligt bättre set-up.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av Kadett4wd »

testa också gör hållaren för givaren i icke magnetiskt matrial.

Och som quattro säger, två punkter är inte bra.
det har vi diskuterat förr.
Senast redigerad av Kadett4wd den tis feb 09, 2021 8:19 pm, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av TurboRickard »

Hej Jens.

Jag körde själv med 2 tänder på B23:an 2016
Hade problem under bromsningen med att fästet kom i svängning vid vissa varvtal.
Detta avhjälpte vi med att förstärka upp fästet rejält så det var helt utan flex.
Men när jag kom ut på banan så fick jag ändå problem med crank trigger error:
Gap detected at wrong spot
Missed tooth reading

Då gjorde jag en ny trigger platta med 4st tänder istället för 2st och då blev jag av med problemen.
Så du borde nog fundera på att göra en ny triggerplatta.
Idag kör jag själv med 12 -1

//Rickard
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul att ni visar intresse. ska se vad man kan hitta på. jag ska ta nå mer aktuella bilder i morgon och visa nå altenativa triggers men så här ser det ut ungefär men en modärnare givare nu.

värkar va toppacknings byte på gång där haha över 20 år sen? bensin 98 oktan och ingen lamda= rysk rolett :)
Bilagor
b20jens1.jpg
b20jens1.jpg (117.01 KiB) Visad 748 gånger
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av whilliam »

Har aldrig hört om någon som lyckats få motorer att gå fint på höga varvtal med endast 2 tänder, speciellt inte på motorer med höga vridmoment (större vevaxelflexning) och särskilt inte med endast 4 motvikter (viket jag misstänker att du har)

4 tänder har dock funkat utmärkt och för många tänder ger nya problem (lagom är bäst) skulle tro att 36 tänder är mer eller mindre optimalt utom när man har en SUPERSTABIL vev och då gärna kombinerat med extremt kortslagig motor (då borde det funka fint med många tänder)
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Inlägg av super7 »

whilliam skrev: ons feb 10, 2021 10:14 pm4 tänder har dock funkat utmärkt och för många tänder ger nya problem (lagom är bäst)
Vad ger får många tänder för bekymmer?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Skriv svar