Sida 37 av 42

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Postat: ons feb 17, 2021 12:43 am
av jompazx
Jens Gustavsson skrev: tis feb 16, 2021 9:41 pm hej du har nog inte förstått riktigt? detta handlar inte om F1 fin lir detta handlar om en B18 som misstriggar ordäntligt eller inte.

i verkliheten måste man ibland kompromissa.

jag tror felet inte blir så stort som ni tror heller.

mer intresant att försöka förstå varför det misstriggar? jag tror det har med kritiskt varvtal på B20-B23 vevaxeln med fel balansfaktor och med 4 motvikter? att det har med antal pluppar per varv har jag svårt att se nått samband i ?? låg kompad skit trött sugmotor som garanterat inte ändrar rpm så fort kan inte bli så mycket fel där??

rikard hade inte du B23 botten del då du hade liknade problem?

mvh jens
en rak 4 har väl ingen balansfaktor?

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Postat: ons feb 17, 2021 1:10 am
av whilliam
Du har rätt men det finns något som påverkar......
Man kan ha valfri vikt på vevstakar och kolvar på en radfyra (bara de är lika inbördes) och detta kan man inte på många andra motorkoncept.
Däremot påverkar vikten på vevskinkorna (i förhållande till vikten på kolv/stake) hur motorn vibrerar, man kan säga att den kan vara underkompenserad eller överkompenserad.
En viss obalans blir dock alltid kvar eftersom kolven inte vänder likformigt i ändlägena och denna obalans kan bara kompenseras med balansaxel.

Jag tror Jens mest refererar till de 4 motvikterna, det är alltid "för snålt" när man vill varva mycket och speciellt vid höga vridmoment (turbo).
Det måste vara en enorm skillnad på att varva med en B23 jämfört mot en B230.

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Postat: ons feb 17, 2021 8:43 am
av TurboRickard
Jens Gustavsson skrev: tis feb 16, 2021 9:41 pm hej du har nog inte förstått riktigt? detta handlar inte om F1 fin lir detta handlar om en B18 som misstriggar ordäntligt eller inte.

i verkliheten måste man ibland kompromissa.

jag tror felet inte blir så stort som ni tror heller.

mer intresant att försöka förstå varför det misstriggar? jag tror det har med kritiskt varvtal på B20-B23 vevaxeln med fel balansfaktor och med 4 motvikter? att det har med antal pluppar per varv har jag svårt att se nått samband i ?? låg kompad skit trött sugmotor som garanterat inte ändrar rpm så fort kan inte bli så mycket fel där??

rikard hade inte du B23 botten del då du hade liknade problem?

mvh jens
Hej Jens.
Mitt problem med triggermissar var på den tiden när jag körde med B23:an
Då hade jag en vevaxel från Parner med 8st motvikter och 92,5mm i slag.
Körde med 2-tänder på triggerplattan och hade ett stabilt fäste till givaren tyckte jag :)
Men när vi bromsade hos Martin på Luntech så kom fästet i svängning (resonans) vid ett visst varvtal som jag idag inte kommer ihåg.
När man stod snett framför motorn under pullet så såg man tydligt att fäste rörde sig mycket vilket gjorde att den missade.
Detta avhjälpte vi genom att sätta dit en ny triggerplatta med 4st tänder och förstärka upp fästet till givaren ännu mer.

Idag kör jag med en 9-bultad vevaxel från Arrow med 94,5mm i slag och den har bara 4st motvikter.
Triggerplattan är integrerad i hubben till dampern och har 12-1
Har stabil tändning och utan missar trots att jag varvar 9700rpm

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Postat: lör feb 20, 2021 3:10 pm
av Jens Gustavsson
har startat med turbo i dag och förutom att jag glömde turbo retur röret i all hast och sölade ned halva golvet så fungera det mesta direkt.

har bara grov mappat men motorn på grund fjäder tryck och ger då ca 275hk/7900rpm där jag släpte gasen. den går fet också med ca 0.77 lamda.

kommer fin tuna lite i morgon om det fins en liten stund över. 157hk sug är inte bra men bättre än just under 150 som den gav helt sugmotor. man kan se tydligt att nya kamaxeln som är gjord för att hålla mekaniskt kanske vart för snäll? men svaret kommer vid 2 bars ladd då jag har mycket data sen tidigare (ca 175hk där)

låter så jäkla mjuk och obelastad med lite turbo tryck mot då den va sugis :thumbright:

har monterat tillbaka msd 10+ också och lött rotorn i nya saab fördelaren.

mvh jensa

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 275hk vid 0.75bar laddtryck!

Postat: sön feb 21, 2021 2:48 pm
av Jens Gustavsson
Hej har kört några pull till i dag och den ger 289hk nu vid 0.79 bar laddtryck (enligt dynon). sträcker ut på varv bra nu även om effekten inte är så inponernade med den snällare kamaxeln.

31 graders tändning.

trycken i absoluttryck 0.79 bar ladd och 0.3 avgastryck.

har inte slagit igång laddtrycks styrningen än då blir det tidigare ladd och mer rak kurva (eller som man vill ha den).

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 275hk vid 0.75bar laddtryck!

Postat: sön feb 21, 2021 5:43 pm
av Jens Gustavsson
film på dyno pull från 3000-9000rpm!

werner är med på filmen och hinner tappa skon och gnäller då han ser dåligt och vill trycka på alla knappar haha. nu då den äntligen börjar fungera får jag raka av den fula mustach som jag tvingat mig själv att ha tills den varvar som den ska!
https://www.youtube.com/watch?v=xM_bQXbDRag

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 289hk vid 0.79bar och 9000rpm film!

Postat: tis feb 23, 2021 12:26 pm
av dundersmurfen
Sålänge man accelererar motorn har jag sett att tändningen ligger förvånande stabilt fast man triggar från fördelare. Enkelt att testa, sätt ignition lock och dra ett pull med strobben så ser du.
När man håller motorn på ett varvtal så hoppar tändningen lite, men som sagt när det ligger belastning på för att accelerera mellanaxel å fördelare så ser det stabilt ut.

Vems processor är väl på 16MHz, och håller lätt reda på triggern vid höga varv. Det är en liten kort instruktion om att notera tidsreferensen vid varje interrupt för att sedan kunna använda denna när ny beräkning av varvtal begärs av programvaran.
Men hur andra beräkningar tappar tid så att säga då man swishar förbi 58 punkter 9000 gånger i sekunden det kan bara dom som skrivit koden berätta. Men rätt säker på att det inte är ett problem. Runda triggerpunkter däremot låter inte helt bra, det sitter elektronik i hallgivare som bedömer signalen och väljer om det är en signal eller inte och så att säga adapterar sig för att filtrera och ge renaste signal den kan enligt sina inställningar.

Behöver du kamsynk verkligen? skulle tro att ett 12-1 eller 36-2 vore ett fint alternativ då blir signalhanteringen i hallgivaren mycket stabilare.

Sen när du lödar över moståndet i fördelaren så tar du bort störningsskyddet, vet att du vet detta men när det handlar om tändning så är det lätt att tabba sig. Du ska inte överväga en sådan här tändspole istället? dom är riktigt bra..

https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000040501

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 289hk vid 0.79bar och 9000rpm film!

Postat: tis feb 23, 2021 2:17 pm
av Thunderbo1t
Med MSD 10 tändbox går det nog inte att ha kvar motståndet, det blir för hett å går sönder, smällt några fördelarlock själv där kolet blivit förr hett, då med MSD 7. Men givet med den tändspolen slipper man hela fördelarproblemet.

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 289hk vid 0.79bar och 9000rpm film!

Postat: tis feb 23, 2021 5:42 pm
av Jens Gustavsson
går sakta frammåt i dag med en jäkla massa jobb och eländen men i slutändan 345hk vid 1.00bar ladtryck 0ch 0.45bar avgastryck. sugeffekten kommer rätt bra nu blir väll mot 170 hk? (hittar inte miniräknarn). rak och fin kurva med bara ca 14hk tapp vid 8600rpm där jag släpte på dagens sista pull. har loggat 180 pull nu men har kört minst 50 pull mer också som inte är sparat så motorn har fått jobba rätt bra i vinter.

1 bar ,ca 32 grader tändning och lamda 0.84 från 5000-9000rpm.

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 345hk vid 1.00bar !

Postat: tis feb 23, 2021 6:38 pm
av Markus
Snyggt jobbat! Verkar gå riktigt bra!
Den skulle göra sig bra i PVn den där 😉

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 345hk vid 1.00bar !

Postat: tis feb 23, 2021 8:26 pm
av Jens Gustavsson
tack jo den går bättre och bättre med mer laddtryck! bättre än vad de bruka göra :thumbright:

sug motorn gav i denna kombo bara ca 148hk sen då man räknar (på ett enkelt sätt som igentligen inte stämmer) med 1 bar ladd så bör effekten bli 296 med dencitets ökningen så vart nästan 50 hk mer men så ska det bli på en full race turbo motor som denna med stor och effectiv turbo utan onödigt mottryck.

glömde kolla insugs tempen men den är inte super låg så ska inte ends ge 290hk om man räknar så.

dock ser man i registret att den är väldigt lik sugmotorn i avstämning och varvtal.

vi skulle fått köra din B18 nästa vinter markus vore ju kul! sen en TH 350 i bilen så går den höga 6 sek repor i åmsele eller mitten 7 på mexico rakan!

mvh jens

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 345hk vid 1.00bar !

Postat: tis feb 23, 2021 8:49 pm
av Markus
Ja de ser helt klart lovande ut!

Ja får se hur mycket ja hinner med här i vår, år snart klar me bakvagnen så då kanske man kan se över motorn litegrann i varje fall!

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 345hk vid 1.00bar !

Postat: ons feb 24, 2021 12:30 pm
av Jens Gustavsson
börjat fin lira lite nu och höjt laddtrycket lite till 2.00 bar

ligger kring 520hk vid 7700rpm där med rak laddkurva. 171hk sug.

28 grader tändning. den vill verkligen ha så mycket tappar direkt man minskar!

lamda 0.80

avgastrycket 1.02bar

ngk B8HS C nu, före beru 15.

insugs temp före insug 25C.

temp in i turbo ca 18C.

mvh jens

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 522hk vid 2.00bar !

Postat: ons feb 24, 2021 3:28 pm
av whilliam
Tidigare i tråden har du haft 527 Hp vid 2Bar, är det ett lite mindre avgashus nu eller är det kammen som är en annan?
Sedan funderar jag på vad du har för vrid vid 3000rpm, det var ju där det behövde börja ta sig för att stalla ok. (laddtrycket där är också intressant, vi har pratat kring 0.15 men jag vill gärna hjälpa dig så att du får 0.05-0.1 högre genom att optimera turbon)

I framtiden finns det en del att göra med förbränningsrummet också, Martin o jag har diskuterat detta flera gånger och numera finns det fina MC stift med 8mm gänga som helt klart vore intressant att testa (man kan då flytta gnistan mer mot avgsventilen, mindre kladd från inkommande gasblandning och snabbare förbränning precis i starten av den eftersom det brinner effektivare där det är varmare)

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 522hk vid 2.00bar !

Postat: ons feb 24, 2021 4:50 pm
av Jens Gustavsson
hej det är kamaxeln som sänker effekten. den har ca 5 grader mindre dur vid 0.05" sen lugnare ramper och mindre hastighet sen mycket mindre lyft för att klara ett högre varv rent mekaniskt. tappar minst 10 hk sugmotor effekt på det utan att vinna nått på låga varv så det är ju lite tråkigt men jag försöker se helheten mer än sugmotoreffekten. jag har luft och bränsle så det räcker för mera laddtryck så får ta igen dära.

tror det ligger kring 136nm vid 3000rpm ska kolla på det sen. och vad jag hade tidigare (fins i tråden)

jag kör på vanlig Preem E85 nu också bör tiläggas mot E100 Goat bränslet sist.

har testat lite mer trigger grejor också men ingen större skillnad. ska tilbaka med fördelar triggern i morgon igen lite modifierad.

19 avgashus ännu ska byta så fort jag hinner till #16.

skulle vilja testa en bättre topp också innan detta är klart