DOHC kamaxeltiming 1a.

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

DOHC kamaxeltiming 1a.

Inlägg av taz82 »

Hej,
Lite nybörjarfråga här...
Jag funderar på hur register blir med justering av kamtiming på simpel DOHC-maskin,
Kan jag få lite gissningar? Inte ute efter något specifikt, mest en känsla av hur registret ändras eller om den börjar gå dåligt/gå varmt, ineffektivt etc.
Om vi tar en exempelmotor, Volvo B6304 (OBS: kamdrev ej från denna, kuggantal lär skilja)
Jag menar inte att man skall justera helkugg, men är intresserad av hur tendensern blir (kanske med en ett par graders justering åt det hållet som exemplet)

Exempelmotor:
Max effekt: 204hk@6000 rpm
Max Vrid: 267nm@4300 rpm
Ingen VVT eller annan reglering av kammarna.
Jag har ingen kamdata och skulle helst hålla detta utanför, borde hända olika mycket beroende på kamprofil men ändå vara samma tendens.
Har ni exempel eller testat eller erfarenhet från någon annan Maskin som M50 icke-vanos så kör med den istället?

360 grader/kamdrevsgrader nedan. Är det lättare att räkna vevaxelgrader?

A. AVGAS: 0, INSUG: 0
B: AVGAS: -8.6°, INSUG: 0
C: AVGAS: +8.6°, INSUG: 0
D: AVGAS: 0, INSUG: -8.6°
E: AVGAS: 0, INSUG: +8.6°
F: AVGAS: +8.6°, INSUG: +8.6°
G: AVGAS: +8.6°, INSUG: -8.6°
H: AVGAS: -8.6°, INSUG: -8.6°
I: AVGAS: -8.6°, INSUG: +8.6°

Exempel A,F,H blir relevanta för en OHC, typ B230
Exempel D eller E bör bli relevant för en VVT-I maskin med reglering på insugskammen (Typ nyare Volvo från 99 samt BMW tidig Vanos)

Bild

Mvh
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 9990
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: DOHC kamaxeltiming 1a.

Inlägg av Kadett4wd »

///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar