effekten ökar andra och tredje pullet?

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: effekten ökar andra och tredje pullet?

Inlägg av whilliam »

J00r skrev:Sen kör ju Jens hx50 nu och den har inte svårt att leverera vid 550-600hp...
Läser du kompressor diagram? Om du inte är "hemma" på att göra det så tycker jag att du ska lära dig, det är mycket bra för att få förståelse för hur man dimensionerar och bedömer turbos.
Om en HX50/55 hamnar på höger sida eller stannar kvar i "mitten" av diagrammet vid 550-600 Hp beror på vad den har för storlek. Tror att de flesta av dem har skapat undertryck i MWE-slitsen på den effektnivån.

Jens har väl aldrig kört HX50/55, den har han väl bara testat i bänk och då med högre effektmål än vad han hade med HX40?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: effekten ökar andra och tredje pullet?

Inlägg av Jens Gustavsson »

har bara kört ett par tre hundra tester i dynon med MFS HX50 på B18 men har testat den på ett antal andra motorer också allt från olika sexor och andra 4or.

ett problem då man snackar teoretiska diagram hit och dit är att väldigt få ändå vet vad motorn har för VE på olika rpm och laddtryck/avgastryck? få mäter på ett bra sätt därför blir det mer teoretiskt snack som inte ger så mycket i verkligheten tyvärr. bättre att testa i en dyno vad som passar. efter ett antal år så får man ganska bra fingertopps känsla på vad en viss motor behöver för snurra baserat på en massa parametrar.

ska börja mäta luft flödet in i turbon en vacker dag. men finns mer intressanta saker än att jobba på och jag hinner inte med allt här i värden. jag har inte som mål här i livet att förstå det djupaste teoretiska i detalj i en turbo mer att förstå hur allt i en motor hänger ihop och hur man ska optimera koncept.

sen är turbinen ännu svårare att göra beräknigar på. bättre att testa då man kommit en del på vägen iallafall. är man helt ny på helt ny motor typ eller om man inte har hållit på så länge är det bra att räkna lite så klart.

mvh jens
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: effekten ökar andra och tredje pullet?

Inlägg av whilliam »

Verkar som vi missförstår varandra gällande det allra första du skriver. Jag tänker mig din Vega som du tävlar med och där har jag sett att du kört med HX40. Om du numera börjat köra den i bänken med HX55 är ju en annan sak men när det gäller kompressordiagram och var på det eller i turbons område som den drar luft in genom MFS-spalten eller "spottar" ur sig den vägen så skiljer det inte jättemycket på dem ( nånstans vid 600+ så drar den in luft där och nånstans under 450 så trycker den ur sig)

Undviker turbinsidan i denna tråd men du har helt rätt, den är mycket svårare och det finns inte ens vettiga diagram från tillverkarna eftersom de vägrar att testa den i verklig drift (de försöker göra diagrammen vid jämn luftström eller med pulser som inte är lika starka som i en motor)

Det måste ändå bli bättre för dig att lära dig diagrammen. Motorns VE är inte alls nödvändigt att veta då vi pratar jämförande skillnader mellan olika kompressorer, det räcker att veta ditt effektmål och vid vilket P/R det ställs krav på kompressorn, som du ser så är verkningsgradsöarna ganska stora och överlappande och det gör att det är tillräckligt med att beräkna Pounds som en tiondel av motorns hästkrafter för att komma tillräckligt nära.

Det är jätteintressant med temperaturer och ökar din förståelse så förstår du också mitt "babbel" om att launcha med varmluft in i turbon
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: effekten ökar andra och tredje pullet?

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej jo det är bra att titta på diagram och förstå dem och det kan jag nog påstå att jag gjort i minst 25 år nu men det ger mig inte så mycket nuförtiden då jag har en egen bromsbänk och är involverad i många olika motorer och tävlings samanhang då är erfarenhet efter man kollat tävlings data loggar och att köra i bänk och på tävling mer viktigt.

men om du inte har koll på VE eller mäter flödet vet du ju inte mycket om vart du är i mappen ändå i verkligheten? skiljer välddigt mycket på olika motorer och kan ändras mycket bara av att vrida kamaxeln några grader eller efter insugs längder, grenrör mm precis som på en sugmotor.

men som sagt jag räknar ibland också på inlops arian och typ av turbo (hög eller lågtryck och turbin typ och storlek mm) då jag håller på med mindre kända motor jag inte kört i dyno så mycket för att komma skapligt rätt direkt. men lägger till parametrar som typ av däck, drivlina körstil, bränsle, erfarenhet hos ägaren mm få att det ska bli en fungerande motor.

mvh jens
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: effekten ökar andra och tredje pullet?

Inlägg av dundersmurfen »

Jens, kul att du tänkt på samma sak som mig där att logga luftflödet in i turbon. Har inte kommit på någon bra lösning ännu, antingen nån pitotrör grej och en sån där lågtrycks mapsensor, eller en vanlig lmm prob från typ en 850 i ett stort rör.
Fint för man ser ju direkt riktigt tydligt om maskinen andas riktigt. Om det blåser igenom massor på något sätt eller att den inte andas bra alls

Har också lagt märke till fenomenet att effekten ökar för att stabilisera sig efter några pull, även på turbo motorer och där ser man tydligt att största delen av skillnaden kommer av att laddtrycket ökar smått när man får upp driftstemp på grenröret och turbon.

På sugmotorn så tror jag det är interna friktionen pga låg oljetemp som fenomenet mest beror på, växellåda diff och såklart motorn
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: effekten ökar andra och tredje pullet?

Inlägg av Jens Gustavsson »

går att bygga själv och kalibrera eller köpa färdigt.

många går på en puls ingång.

Bild
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:25 am, redigerad totalt 1 gånger.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: effekten ökar andra och tredje pullet?

Inlägg av whilliam »

Jens Gustavsson skrev: men om du inte har koll på VE eller mäter flödet vet du ju inte mycket om vart du är i mappen ändå i verkligheten? skiljer välddigt mycket på olika motorer och kan ändras mycket bara av att vrida kamaxeln några grader eller efter insugs längder, grenrör mm precis som på en sugmotor.
mvh jens
Som jag skrev strax här ovanför så behöver du inte veta nåt VE när du redan kör i bänken, enda gången du har glädje av ungefärliga VE-uppgifter är när du har en motor du aldrig bromsat med turbo och ska välja en turbo till den. (men även då funkar det hyffsat med en sugmotoreffektkurva)

Intressant i sammanhanget är också att turbon påverkar VE på samma sätt som extractorrören gör på sugmotor. Ska du vara så noga i din uträkning som du vill påskina så måste du också räkna på motorns förbränningsverkningsgrad, den påverkar också enormt mycket av hur man översätter motoreffekt till "kompressormapp-siffror" men det finns ingen anledning att räkna så noggrant i praktiken.

Läser du kompressordiagram så kan du direkt välja en kompressor som har högre verkningsgrad vid det område du nyss körde i bänken och effekten kommer att öka i det området, det som du skriver liknar nästan lite "mytbildande", som att det skulle vara nån "black art" att välja kompressor och det är det ju definitivt inte i verkliga livet. (i vart fall om det finns kompressormapp)

Hur många turbos har du byggt/låtit byggas om, för de du ofta visar här är ju rena "universalturbos" och tillverkaren har aldrig tänkt ha dem på en B18. Har du inte jämfört med anpassade turbos så blir det ju svårt att se skillnaden i motorns register. En "universal" kommer ju inte att stämma särskilt bra mer än på en enda "punkt" i last och varvtalsregister. Dina tester i bänk blir mer kompletta när turbon stämmer så bra det bara går och inte är anpassad till en storvolyms dieselmotor i grundutförandet.

Den undre axeln i kompressordiagrammet kan ersättas med motor effekt i hästkrafter om du lägger till en nolla på Pound - värdet. (blir absolut tillräckligt noga, vid jämförelse mellan olika aggregat och känd/bromsad effektkurva)

På exakt samma sätt som du räknar på kamaxlar och annat i motorn, går det att räkna (komponera bitar) på turbon och det ställer krav på din leverantör att verkligen ha de resurserna.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: effekten ökar andra och tredje pullet?

Inlägg av Jens Gustavsson »

som sagt jag räknar inte så mycket nuförtiden då det bara fungerar i teorin (även kallat fantasins värd i min verksta :) ) jag testar i verkligheten och där lär man sig mer. jag har aldrig utnämt mig till " custom turbo byggare". det är inte turbon som begränsar effekten om man bara valt rätt sort och storlek för sin kombination på denna nivå iallafall. jag har inte tänkt gå längre in i denna diskution det har jag inte tid och ork till. anvämder den till vettigare saker istället. har inget heller om hur effekten ändras på 2-3 pullet som denna handlar om.

mvh jens
Skriv svar