Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
NeoTech
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: fre sep 11, 2015 9:39 am

Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk

Inlägg av NeoTech »

Så ngn som inte har riktigt hundra koll på detta med dynos ännu - när du lastar ner den där saken med vatten.. fyller du den från början, o använder vatten tryck som last eller är det volymen i sig som skapar broms effekten. Känns som de borde vara det senare.. men bättre o fråga dumt.

Kan man koppla upp flera såna där hus efter varandra, så man får säg 3 last celler ist. (mest för jag vill bänka lite större motorer).
O e frågan då ska man lasta ner dom sekventiellt eller ska man lasta ner alla lika mkt??

Va inne på en telma broms först för de verkade enklare, men dom va inte lätta o hitta ist.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk

Inlägg av Tommy Luhr »

Sparkar mig själv i röven och uppdaterar tråden lite.
Har kört lite maskiner och allt funkar kanon.
Skulle påstå att bromsbänken kommit över från utveckling/byggfas till service och underhåll.
Redan dags att byta lager och packboxar.

Kan berätta lite mer om den senaste motorn jag byggt ihop åt en kund och dynat.

Volvo b230- 16v
Mirad topp övrigt standard
b230 med 85mm slags vevaxel
wiseco 96mm
h-profil

Kl insug och kundens egna kina t70 med eget grenrör.

Vems och biltemas högeffektspole
Matas med 2200cc spridare och E85.

Bromsad till 613hp och 733nm på 1,9bars laddtryck.
Motorn tog eld i bänken efter att oljefiltret läckt olja ut på grenröret. Pulvret fick släcka och motorn ser ut som stryk. Men den överlevde!!
Väldigt jobbigt psykiskt när hela dynorummet blir kritvitt av rök, sedan ser man lågor mitt i allt.
Man vet inte hur man skall agera. Med facit i hand hade tryckluftsmunstycket antagligen räddat situationen. Men jag tog hellre säkert före osäkert. Inga bilder på det dock!
Bild

Bänken har det som jobbigast på dessa maskiner som smäller i registret som turbospisar gör.
Nedanför ser ni 600rpm/sek i svephastighet, motorns rpm , target rpm, samt vattenventilens utslag
Bild

Jag har för mig detta är 613hp resan, man ser att vattenventilen får jobba vid vridmax.
Men den håller target bra. Är fruktansvärt nöjd med Eriks "Dynosaur" programvara.

Så här ser kurvan ut
Bild

Det är mycket lite filtrering på signalen så diagrammet blir hoppigt och inte lika runt och snyggt som många andra bänkar. Detta väljer man själv hur man vill ha det. Jag gillar sanningen och ser gärna dippar och svajj.

Kina turbon imponerar inte enormt i att spoola snabbt.

Har lite mer motorer på g och skall uppdatera allt eftersom det körs:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk

Inlägg av Oskar Johansson »

Skönt att du kunde släcka elden utan att något skadades :thumbright:
Fransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 257
Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Ort: västerbotten.Norsjö

Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk

Inlägg av Fransson »

Roligt att det uppdateras gällande olika bromsningar :thumbright:
Samt att man får lite info om motorn.
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk

Inlägg av Matti johansson »

Skaffa kolsyra för bövelen. Den kan du ha "öppnad" går att använda många ggr. Men ha nysilver som backup!!!!

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk

Inlägg av Matti johansson »

Matti johansson skrev:Skaffa kolsyra för bövelen. Den kan du ha "öppnad" går att använda många ggr. Men ha nysilver som backup!!!!

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Nysilver skulle va pulver.......
Fransson skrev:Roligt att det uppdateras gällande olika bromsningar :thumbright:
Samt att man får lite info om motorn.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk

Inlägg av Tommy Luhr »

Ja, tyvärr har jag haft kolsyran till att krympa säten med ( hahahaha) så den var tom. Men jag har pulver ståendes överallt.
Men kolsyra får jag köpa!
Plockade ur motorn idag. Börjat städa upp. Uhhh.. Pulver helvete!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk

Inlägg av Jens Gustavsson »

:thumbright: jag har haft sanering i dag också i mitt dyno rum. det lossnade en plugg till olje temp givare på en sug motor men ingen eld denna gång men en jäkla snor runt bänken på golvet.

ägaren va impad över reaktions tiden på min hand till nödstoppen :)

jag ringer nån dag framöver :thumbright:

mvh jens
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk

Inlägg av Max B »

Tommy Luhr skrev:slänger upp lite bilder på testcellen jag byggt.
Jag var i kontakt med en musikstudio kille för att få vägledning i ljudisolering.
Jag har byggt efter hans rekommendationer och lite efter hur läget och möjligheterna artat sig.

Jag har använt dom senaste Ventilationsljuddämparna från Swegon, Cla serien.
Använder 3st 315mm dämpare för till luft och 3st 400mm (seriekopplade) för utluft.
Allt för att få så lite tryckfall över bromsrummet som möjligt.
Mer till hur detta funkar senare i skedet.
Hur fungerar din ventilation? Är "höfläkten" utsugande och pressar luften igenom ett 400 rör med dämpare?

Vad är det högsta db du uppmätt utanför verkstaden?
Vilket håll har du riktat intaget och utblåset åt?

Har tittat lite på Cla datablad och de mindre ljuddämparna dämpar mycket mer än de större. Upp mot 50 db i vissa frekvenser. Finns det någon anledning att du valt få stora i serie framför flera små som är parallellkopplade?

Anledningen till att jag frågar är att jag håller på att bygga ett garage hemma och har tänkt ha en bromsbänk med rullar nersänkt i plattan. Grannen är dock redan sur för att jag fick bygglov över huvud taget så jag vill ha så lite störande ljud utåt som möjligt.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk

Inlägg av Tommy Luhr »

Hej! kul att du fiskade upp denna tråden! Jag trycker genom 400 rör. Tappar effektivitet på det och skulle gärna bygga om detta men har inga planer på det nu.
Anledningen är just utrymmet jag hade när jag byggde detta. Nu skulle jag nog kunna ha gjort annorlunda.

Jag har en stor väg som leder tung trafik bara några hus ifrån mig så den väsnas mer vid tomtgräns än vad min bänk gör.
Jag har mätt 80db vid tomtgräns mitt i natten med tyst stad. Då låter det som en bil som åker långt ner i staden. På dagen märks det inte över huvud taget. Grannen har inte hört när vi kört vassa v8or med öppna headers, eller ja ingen motor alls och då har jag kört mycket som väsnas.

Tycker nog motorer som ryker mycket är jobbigast att köra för det kan man inte få bort så lätt utanför. Jag har även rullande landsväg nu i en lokal utanför staden och den är det ju mycket ljud kring däcken på.
Så det är nog mer ditt problem än just ett fullgaspull på 7 sek.

Stomljud i fastigheten är problem så försök att inte bulta fläktar och bromsrulle rakt i plattan utan gummi emellan.
Jag gjorde bort mig med fläkten i motorbroms rummet och monterade den i trästommen på garaget. Den stör jag mig mest på utanför när jag lyssnar.
Du kommer få det jobbigare att hålla ner volymen i ett stort garage men det går. Tänk på att ta bort vågor i lokalen du jobbar i. Använd ljuddämpning i rummet med och inte bara barriärer ut till grannen.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk

Inlägg av Max B »

Tack för tipsen!!

Tror du att ungefär samma typ av ventilationslösning som du fungerar till en rullande landsväg eller måste man ha mer ventilation ändå? Känner spontat att det borde bli ungefär samma värmeutveckling i båda typerna.

Ska ta en funderare angående gummifötter till bänken. Vill ha en lösning där jag kan få undan den hyfsat, antingen ha den nerfälld i golvet eller att man ska kunna rulla undan den.

Du har inte gjort mät ljud med någon analys app? Tänkte om du visste vid lika hertz det låter som mest?
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk

Inlägg av OttoB »

Nåja lite eld eller olja. Det är inget, när man har över 2000 bar diesel läckage. Är man i närhet så några dagar allt luktar som diesel, allt smakar som diesel och det går inte att tvätta bort lukten från håret.
Skriv svar