t-kam vs a-kam vs k-kam

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

t-kam vs a-kam vs k-kam

Inlägg av DreRacing@ »

testade dessa kammar på en volvo 940, 16t turbo 7ans vinklat avgashus.

Här är a-kam vs k-kam, rakt av byte. lila är kammen i "noll" grön är den retarderad lite, och gul retarderad lite till.
Bild

t-kam vs a-kam rakt av
Bild

före och efter kl-racing intercooler modellanpassat AC (a-kam)
Bild
Senast redigerad av DreRacing@ den mån jun 26, 2017 10:02 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 5616
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: t-kam vs a-kam vs k-kam

Inlägg av Steve »

Kan bara se en bild
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: t-kam vs a-kam vs k-kam

Inlägg av DreRacing@ »

fixad
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: t-kam vs a-kam vs k-kam

Inlägg av mauser240 »

Coolt! Vad kör du för laddtryck?
//MartinL
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: t-kam vs a-kam vs k-kam

Inlägg av DreRacing@ »

dom kurvorna där är 1.3 bar. skruvat upp til 1.5 men då började mr.16t att surga
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: t-kam vs a-kam vs k-kam

Inlägg av mauser240 »

Och effekten är i motor-kilowatt?

Släng gärna upp lite mer specs på bilen! Alltid kul med teoretiska referenser :)
//MartinL
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: t-kam vs a-kam vs k-kam

Inlägg av DreRacing@ »

det är hjul kilowatt. inga specs på bilen, bara original b230fk och 16t. dre-ecu motorstyrning. siemens deka 630 spridare.

bara för att visa vad mindre sen den är med k-kam
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: t-kam vs a-kam vs k-kam

Inlägg av MVA-Productions »

Hur många grader backade du k-kammen på respektive kurva?
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Re: t-kam vs a-kam vs k-kam

Inlägg av J.Eklund »

Intressant.
Hade gärna sett en jämförelse mellan T kam och V kam också. :)
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: t-kam vs a-kam vs k-kam

Inlägg av DreRacing@ »

MVA-Productions skrev:Hur många grader backade du k-kammen på respektive kurva?
det vet jag faktisk inte då vi inte har nogon gradering på drevet. men skulle gissa den är 4 vevaxelgrader retarderat på den bästa
Jonas Stenseth
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor okt 23, 2014 4:37 pm
Ort: Norge, Skotterud

Re: t-kam vs a-kam vs k-kam

Inlägg av Jonas Stenseth »

Var ikke mye senere enn a-kammen nei. Kan knapt være merkbart? Det føles kanskje sånn ettersom k-kammen trykker til mer på topp.

Sent fra min LG-H850 via Tapatalk
Volvo 242 -78 16v turbo
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: t-kam vs a-kam vs k-kam

Inlägg av DreRacing@ »

Den har jo noe mer moment før 2800rpm man sikkert vil merke, men fra der tar jo k-kammen over. det er vel ingen som ligger på under 2800rpm nesten uansett.

så k-kam alla dagar i veckan vil jeg si da, det er jo ingen "kvasskam" det heller, sitter jo originalt.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: t-kam vs a-kam vs k-kam

Inlägg av Sten »

DreRacing@ skrev:det är hjul kilowatt. inga specs på bilen, bara original b230fk och 16t. dre-ecu motorstyrning. siemens deka 630 spridare.

bara för att visa vad mindre sen den är med k-kam
Intressant! Vad menas med Dre-ecu?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Skarholen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: fre feb 27, 2015 2:53 pm

Re: t-kam vs a-kam vs k-kam

Inlägg av Skarholen »

Det er datasprut, styrdator. Laget av DreRacing altså trådstarteren.
Skriv svar