Jämförelse 4st olika Dynos

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Cedric
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Cedric »

Intressant, Har bara sett DIN kompensering för sugmotorer, blir ju väldigt konstigt att använda på turbomotorer, man kommer ju få alldeles för hög effekt om det är lågtryck eller om man är på lite höjd.
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av ogge »

kompensering är enbart för sugmotor. turbomotor finns ingen kompensering för, kollar man i min rototest programvara går det ej att kompensera en överladdad motor helt enkelt
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 427
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Baxman »

Jeg tok en tur innom den lokale dynoen for en stund tilbake. Den unge kunden hadde en 5-serie BMW med turbomotor og var trist og fortvilet fordi han ikke passerte 700 hk uansett hva de gjorde.

Jeg tok da ned ledningen med sensoren som måler lufttemperaturen i dynorommet og holdt den mellom håndflatene når de tok det siste pullet. Da ble resultatet 712 hp og ungutten var helt ekstatisk fornøyd. Noe kompensering må det nok være.
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av ogge »

du nämner en sak som tex väderstationen kompenserar, men sae, din korrigering gäller ej turbomotorer..
så är det enl rototest som jag har min bromsbänk ifrån
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6279
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Erland Cox »

Jag fick tillfälle att köra en Opel Manta 2,4 liters rallybil som Martin hade kört i sin navdyno.
På navdynon gav den 200 hästar och på mina rullar 199 hästar på hjulen.
Denna bilen hade lägsta förlusten jag mätt hittills, bara 17 hästar alltså 216 motorhästar.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 9782
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Kadett4wd »

Och för nåt år sedan försvann det inget i drivlinan, bara i däcken mot rullarna.

Sent ska syndaren vakna :doh:
///AMG
Verktygsmakare/cncoperatör
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Matti johansson »

Så var det väl inte, däremot kom vi väl fram till att förlusten ökade med hastighet. Och en stor del är däcken.
Sen är väl bänkar som bänkat är, det skiljer! Detta var väl ett exempel på att det gick o jämföra den rullen med den navdynon!??


Skickat från min E5823 via Tapatalk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6279
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Erland Cox »

Mina rullar är bara 6mm från varandra mitt på rullarna.
Det gör att däcket deformeras mindre.
Men 17 hästar är lägsta förlusten jag sett på den bänken.
Min Voc med rally däck hade 90 hästar på hjulen och 140 i motorn, 50 hästar i förlust.
Så grovmönstrat ska man inte testa med.

Erland
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1692
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Pacman »

Kadett4wd>>
Kan du förklara då varför effekten skiljer tydligt dvs 10-tal hk på samma bil i samma bänk samma dag bara man byter hjul ifrån en sorts däck till en annan? Det blir ju inte olika effekt i drivlinan då precis, och mäter man utrullningen så blir det samma motoreffekt.

Likadant så skiljer det om man kör olika dimension på fälgar, och där påverkas utrullningen med eftersom inertian i hjulet ändras. Ska man jämföra med en navdyno så ska man ha så små fälgar som möjligt på bilen.

Syndaren verkar inte ha vaknat än :doh:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 9782
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Kadett4wd »

Matti johansson skrev:Så var det väl inte, däremot kom vi väl fram till att förlusten ökade med hastighet. Och en stor del är däcken.
Sen är väl bänkar som bänkat är, det skiljer! Detta var väl ett exempel på att det gick o jämföra den rullen med den navdynon!??


Skickat från min E5823 via Tapatalk
Får nåt år sen statuerade nån att navdynos minsann visade lika hk som i motorn, det var det jag syftade på.
Helt makabert påstående om ni frågar mig.
///AMG
Verktygsmakare/cncoperatör
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6279
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Erland Cox »

Allting på väg från motorn ger en förlust.
Men att låda och bakaxel inte kan ta massor av effekt motsägs av att oljevolymen i dom är ganska liten.
Då hade oljan kokat.
Men visst man kan se om bakaxeln är bra eller dåligt hopsatt i navdyno och på rullar.
Förspänning på lager gör en viss skillnad.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 9782
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Kadett4wd »

På modernare bilar monteras ju kylflänsar på bakaxelklumparna för att hålla oljetempen i schack.

En vis man i GP racingen sade för nåt år sedan, att ca 3-5% förlust ger varje 'överföring vid kuggkontakt' i förluster.
En hypoidväxel något mer, detta pga kuggarna gnider mot varandra.

Rakskurna drevsatser ger mindre förluster pga nästan annulerade axiella belastingar.
Mindre olja i lådan/bakaxeln ger mindre förluster, men kan kosta om det vill sig illa.

200hk och beroende på om växellådan har 1-1 eller ej
200/0.96=208.33hk
208.33/0.96=217.01hk

Jag valde 4% bara för det är mittemellan 3 och 5 :D
///AMG
Verktygsmakare/cncoperatör
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6279
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Erland Cox »

Rullande landsvägen kan ju bara mäta rullförlusten utan belastning när man rullar ut.
Inte den verkliga förlusten under belastning. Navdynon kan inte mäta förluster alls.
Men jämför man effekter på en turbomotor på olika laddtryck så verkar inte förlusterna öka mycket med ökande effekt.
Däremot har hjulhastigheten stor betydelse.

Erland
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av DreRacing@ »

Problemet är hjulen, dom väger mycket. detta kommer som masströghet (inertia) i tillägg till rullen.
masströghetet ökar med kvadratet av hastigheten, så ju fortare man kör ju mer förlorar man.
nogra här har ju redan listat ut detta
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 184
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av psa »

Även på en VOC kokar oljan i lådan efter en hård SS och det är ju inte utan anledning folk betalar dyra pengar på ytbehandlingar för att få ner friktionen mellan dreven. Oljekyl till växellådor och bakaxlar ser man ju ibland också.
Skriv svar