Sida 2 av 2

Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Postat: mån sep 24, 2018 8:50 am
av mattias
dundersmurfen skrev:Varför är det så lågt komp? Är det för dom är så spikkänsliga pga hög insugstemp och vattentemp? Måste väl vara bättre å höja kompan massa å åka e85 den är ju så mycket billigare än bf95 nu?
Upprepar det som står ovan. Det är så lågt komp pga det Jens skrev, sen är väl kvalitet på bensin där motorn har levt sitt liv något helt annat än vi svenskar är vana vid. Det vore så klart bättre att höja kompressions-förhållandet, men kostnaderna skenar snabbt iväg. Det intressanta här var hur man med enkla medel kan få en bra gatbils-motor.

Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Postat: mån sep 24, 2018 9:07 am
av Jens Gustavsson
Den här motorn byggs och optimeras som en tålig och enkel väl tunead låg kompa motor för det är vad en muskelbils åkare oftast vill ha. de vill inte ha E85.
och eftersom varken jag eller erik har nån muskelbil så kommer denna motor nog bli till salu i slutändan då vi optimerat den klart och då får den inte heller bli hur dyr som helst. en helt ny GM eller blueprint engines BBC motor kostar från 100-130 tusen kr så man kan inte tro att man ska få jätte pengar för en begagnad BBC nuförtiden även om det är en bra motor. skulle tro den blir till salu för mellan 30-40 tusen i slutändan?

erland vad rekommenderar du för HEI delar mer exakt minns du märken?

jag tror att dessa peanut toppar rätt portade ofta är de bästa BBC original topparna om man ska ha under ca 550hk. mindre förbränings rum och mer lämplig area mot vad oval och rec topparna ger :thumbright:


jo sen varför de har låg kompa också är för det va mycket EGR och förvärmningar på insug mm på tidigt 80 tal (en B20- B21 hade ju 7.5:1-8.5:1 i kompa på den tiden också av samma anledning.

sen kadetten att jämföra en klassisk BBC cheva med en modern Smal block MB går ju inte? :)
som att jämföra en tidig metallica live spelning med en Britney Spears spelning! de båda har nog spelat in en hel del pengar men smaken är delad på vad man gillar höra :headbang: (men du vet ju att jag har en 32v MB motor jag fantiserar att bygga comp eliminator sugis av också haha)

Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Postat: mån sep 24, 2018 3:58 pm
av Steve
Man kanske får köra bigblock i nästa Volvobygge, för nog är det allt nåt speciellt med många kubiktum :)

Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Postat: mån sep 24, 2018 4:51 pm
av Erland Cox
Jag har en 352 i en ban Camaro med 228-228-106-,480" kam.
Aluminium L89 Corvette toppar fast burn och jag kör 12:1 i komp med ca 32 graders tändning vid fullt utslag.
Inga spikningsproblem alls på 98 oktan men visst är 95 oktan billigare.
438 hästar och 556Nm Med Victor JR och Holley 600DP.
Den står i rullen nu med en 750 förgasare så jag startar en tråd om den när jag hinner.
Jag kör JE SRP kolvar, kostar mig 10K med ringar.
Jag honar upp blocket med deckplatta och ser hur stor jag måste göra det, detta blev 0,010".
Finns kolvar från 0,05".



Erland

Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Postat: mån sep 24, 2018 9:55 pm
av Erland Cox
Jag kan kolla vad som sitter i min fördelare.
Förr använde jag Accel delar men det finns nog många bra.

Erland

Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Postat: tis sep 25, 2018 9:33 pm
av Erland Cox

Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Postat: ons sep 26, 2018 3:32 pm
av Sten
Hur stor viktskillnad är det mot en SB?

Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Postat: ons sep 26, 2018 9:28 pm
av T-27
Sten skrev:Hur stor viktskillnad är det mot en SB?

Som jag läst (järnmotor) 330 Kg och 240 Kg

Sedan blir en CBB Trevligare vikt på om man kör Alutoppar/Insug

Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)

Postat: sön feb 09, 2020 11:33 am
av Erik Sandström
Den ska upp i dynon inom några dagar igen.
Vi vägde tomma block i somras å det skiljde typ 10kg mellan CSB & CBB block om jag inte missminner mig? Men det är ju ganska mycket gjutjärnsjunk på en sån här motor, insug, vattenpump, toppar, grenrör. Vet inte hur många kg som är bortlättade iom byte till alu diton men säkert närmare 50 o det skulle säkert bli 30kg till med alu-toppar.