Jonas S amazon bromsning. del 2 790hk/7800/2.9bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 704hk/7500/2.2bar

Inlägg av zeke varg »

Jag tror triggerfästet kommer funka fint. Två skuvplan i 3mm skapar en betydligt stabilare konstruktion än samma silhouette i 6mm.

Motorn är färdig monterad i bänken. Vi väntar på ett nytt bränslefilter innan vi kör igång, då filtret från förra säsongen inte flödade korrekt.
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 704hk/7500/2.2bar

Inlägg av zeke varg »

Bra Steve att du delade tråden. En intressant diskussion i sig men bättre i egen tråd. Vi hann inte med så mycket idag, men vi hann installera nytt bränslefilter och provköra soppasystemet. Vi testade Malpassi regulatorn med en bränslepump och ställde trycket till 3bar. När vi kör alla tre pumpar steg trycket till 3,1bar vilket ska gå bra att korrigera i mappen på låg last. Detta var med motorn avstängd. Troligtvis blir det uppstart imorgon
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 704hk/7500/2.2bar

Inlägg av zeke varg »

Ikväll kunde vi starta motorn första gången i bänk. Mattias på Sävar motor hjälpte till med mjukvaran för rätt inställningar för vevtrigger och cylinder sync. Vi fick även byta plats på tändspolarna i programmet. Efter det startade motorn som den skulle. Nu kan det riktiga jobbet börja.
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 704hk/7500/2.2bar

Inlägg av zeke varg »

Nu har vi börjat få till grundmappen ganska bra. Vi kommer styra på mer ladd härifrån. Triggers ser bra ut utan felkoder. Effekten är lite lägre jämfört med liknande laddtryck då vi bromsade sist för två år sedan, och det kan bero på ex väder. Vi har försökt använda macventiler för att styra laddtryck via SM4 men vi hade problem med att motorn svajar genom svepet. Jag kommer reglera ladd i två steg analogt med två tryckventiler och en timer istället. Systemet finns redan i bilen. Så det blir den enklaste lösningen och kommer funka bra för bilens ändamål.
Bilagor
20210515_141813.jpg
20210515_141813.jpg (258.4 KiB) Visad 2032 gånger
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 704hk/7500/2.2bar

Inlägg av Markus »

Spännande! Håller tummarna de blir bra!
Kommer ni labba nått me spjället i grenröret?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 704hk/7500/2.2bar

Inlägg av whilliam »

I gamla kurvan (som maxar på 704 Hp) låg ni relativt försiktigt (låg risk för motorskador) Det rörde sig om 92-93 Nm/bar/liter vid dryga 6000rpm
På nuvarande pull har ni 86-87 Nm/bar/liter (ungefär samma varvtal) och det tyder på väldigt försiktig tändning (speciellt med tanke på att laddet är mer än 5 hekto lägre)
Så det finns massor mer att ge :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 704hk/7500/2.2bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej vi har inte börjat jaga effekt ännu mer få allt att fungera (det är 90% av en bromsning i verkligheten ). tändkurvan är nog den samma som tidigare men det va mycket varmare ute och inne imot då den bromsades på vintern förra gången sen så stog inte kamaxeln riktigt rätt (3.5mm på insug nu splitt 4.1mm) retardad.

vi har inte heller nån riktig fläkt på laddkylan men det är på gång nu.

ska kolla insugs temp då vi kör vidare nu sen men tror vi va kring 40 grader i går?

mins inte exakt men tror trycket va 1005pa

mvh jens
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 704hk/7500/2.2bar

Inlägg av whilliam »

Kanske kaminställningens fel att turbon verkar "vakna" betydligt senare. Kämpa på :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 704hk/7500/2.2bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi jobbade vidare i går och fann att wg ventilerna ine fungerade riktigt som de ska så de är på renovering och uppdatering.

som jag sa whilliam, vi är inte där än då vi börjat jämföra eller mäta effekt på det viset det är en massa grejor som måst fungera perfekt först.

detta är bara lite för de intresserade att läsa om vad vi gör. vi visar inte bara det sista perfekta dyno pullet utan vägen dit också som i verkligheten är lång och kämpig.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 704hk/7500/2.2bar

Inlägg av Kadett4wd »

Lång och kämpig?
Det brukar ju vara avklarat på 2-10 timmar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 704hk/7500/2.2bar

Inlägg av whilliam »

Beror ju på hur galet noggrann man ska vara? Är väl mest en dragracingbil och då kanske inte det behövs samma noggrannhet (egentligen räcker det att justera på maxbelastning) Även att det bara är en "ändring" av set-up gör ju att det borde gå fortare MEN å andra sidan, vill man ha det "perfekt"
så kan man hålla på extremt länge - kurvan under jobbades det med i en vecka för att få så brett register som möjligt.
Bild
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 704hk/7500/2.2bar

Inlägg av zeke varg »

Sen är det inte så att vi bromsar motor hela dagarna. Vi har kört en stund nu och då där det passar mellan familj och arbeten. Grunden börjar bli rätt bra och wastegates börjar även dom fungera bättre efter flera ombyggnationer/mix av komponenter. Dessa var hembyggen som jag gjorde för ca 20 år sedan. Dom kan eventuellt bytas framöver till modell med membran istället för kolv som jag använder nu. Det spökar lite när wastegates öppnar vid olika tider beroende på läckage invändigt. Nu verkar det funka bra och ska förhoppningsvis inte vara ett problem för bromsningen och senare under denna säsong.
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 704hk/7500/2.2bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

sen dricker vi ganska mycket kaffe också ? :)

nä men skilnaden mellan en "bromsning" och en riktig förfining/vidarutväckling av en motor är två helt olika saker.

de som ringer till mig ibland och undrar om de kan dyna sin cheva v8 en halv dag eller en RC motor så brukar jag försöka avråda till det då man bara hinner mäta effekten några pull men man hinner inte prata ut med motorn, fråga hur den mår och vad den tror om små ändrigar och ge tips om små uppdateringar mm.... det är sånt vi gör inte bara mäter effekt.

i detta fallet så är det en av mina älsta vänner och jag har också varit inblandad i "denna" motor i 30 år :shock: och då ska vi hinna fin putsa på den också så vi känner vi lärt oss nått och fått den så bra som vi kan.

en motor man vill komma ganska långt med bromsas järna utspritt på några dagar men korta pass då kan kunden jobba imellan körningarna som i detta fall med små grejor som behöver fin putsas. då jag har tid och det är nått intresant så tar jag bara betalt timarna jag aktivt jobbar sen kan jag göra andra saker då det inte körs (fungerar bäst på sesongen då det är lite lugnare).

käns som motorn fungerar rätt bra i dag också. jonas kan komma med mer info.

mvh jens
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 704hk/7500/2.2bar

Inlägg av whilliam »

Jag tycker det är bra att ni tar god tid på er, även att kaffepauserna är långa, alltihop ska ju kännas roligt också :thumbright: :thumbright:
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 704hk/7500/2.2bar

Inlägg av zeke varg »

Vi är nu vid 2.2bar ladd och 677hp. Det var här som det bottnade med turbo och spridare med förra utförandet. Kul att se motorn med den större turbon och spridare.
Avgastrycket ligger på ca 1.3bar och duty på spridare är 77%. Mer att ge :)
Service på wastegates blev bra med stabila värden även där. Finns en film på Sävar turbo på facebook om man vill se.
Jonas Sandström SÄVAR
Skriv svar