Jonas S amazon bromsning. del 2 790hk/7800/2.9bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: Jonas S amazon bromsning. 607hk/7500/1.75bar

Inlägg av zeke varg »

Bild

Ett extra stort tack till Jens, Peter och Conny samt Mattias, Erik, Roger och Magnus som alla hjälpt till på ett eller annat sätt vilket lett till ett mycket lyckat resultat denna afton. 679hp vid 2 bar ladd
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: Jonas S amazon bromsning. 678hk/7500/2bar

Inlägg av zeke varg »

https://youtu.be/UcJoxxm-Xo0

Film från bromsningen
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Re: Jonas S amazon bromsning. 678hk/7500/2bar

Inlägg av DanielW »

Bra jobbat av er, lät gå fint motorn.
Blir det avsluta dynokörningen nu eller?
Vilken nockvinkel är det på kammen?
Bra med effekt :thumbright:
Senast redigerad av DanielW den ons mar 13, 2019 11:11 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Jonas S amazon bromsning. 607hk/7500/1.75bar

Inlägg av whilliam »

Roger Berglund skrev:vad händer om man öppnar ventil direkt det börjar byggas tryck säg typ 0.5 bar eller så sen uppöver spelar de nån roll? :). ni får ju djup dyka i detta tycker jag! :thumbright:
kanske endast funkar då det blir riktigt riktigt trångt i avgashuset för annars lär väl avgaspulserna köra direkt in i turbon och ut iställe för att det bli som en bilkö och det måste puls utgämnas?tänker nog galet men frågar man får man ju aldrig veta :scratch: :read:
Ni behöver inte djupdyka, svaret kommer från en sån ovanlighet som en turbobyggare :thumbright:

En "kortslutningsventil" skall endast öppnas på de allra högsta varvtalen och den ska bara öppnas när turbon är "bottnad" för att göra någon större skillnad.

Nytta gör den däremot alltid, men det går inte att säga i förväg hur mycket nytta den gör.

Utan att över huvud taget räkna på denna (endast kvalificerad gissning) sade Martin till mig: 2.2-2.5 Bar ger 750Hp vid c:a 6500 rpm (faller därefter och kan löna sig att öppna wastegate och låta laddet sjunka lite på höga varv)

Vad var det som gjorde att det inte testades högre än nu? Spridare i botten?


Jäkligt "rapp" bil måste det bli! Grattis :thumbright:
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: Jonas S amazon bromsning. 678hk/7500/2bar

Inlägg av zeke varg »

Både spridare och kompressor började nå taket. Nära max duty på spridarna och lambda började leana ut. Vi kommer göra lite finjusteringar på tändning och kamsynk innan vi är klara. Vi kommer prova labba lite till med passagen i grenröret för att se hur det fungerar vid höga effekt uttag.
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jonas S amazon bromsning. 678hk/7500/2bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

då vi ser att avgastrycket skenar och laddtrycket börjar sjunka så anser vi att turbon inte längre är "lämplig" till en sån här applikation och man har passerat gränsen då turbon inte är lämplig. vist det går att pressa den längre på ett lägre varv....

man måste se helheten i vad man är ute efter och i detta fallet med automat med en turbin så är vi helt ointreserad av mera vrid nere vid 6500rpm pågrund av att på de varvtalen så står bilen fortfarande still. effekten räknas mellan 7000-8500rpm ute på banan.

ett tydligt fall av för liten kompressor som vi snacka om för några dagar sen i nån annan tråd. man ser också att de gamla holset flödes mapparna är gjorda för under 2 bar oftast då nyare versioner av liknade turbosar trivs mycket bättre över 2 bar.

vi ska köra några pull till sen för att testa lite saker men inte direkt för att jaga mer toppeffekt sen är det race säsong i bil som hägrar :thumbright:

tror dock att jonas kommer va nöjd med denna kombo till sommaren och den ska räcka till låga nior på 402m (eller höga femmor på 201m) på strippen och det är nära 2 sekunder snabbare än tidigare resor med bilen för länge sen.


daniel jag mins inte exakt nock vinkel jag valde men gissar kring 110 på denna kam? jonas du kanske mins? andningen på motorn vart ju iallafall väldigt bra trots 33mm tryckare men beror också på toppen, grenröret och insuget som harmoniserade tillsammans bra. nära 100 liter hk sug utan väder kompenseringar eller special trix med super kall laddluft mm är väldigt bra på en volvo 8v eller 2v motorer i allmänhet :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: Jonas S amazon bromsning. 678hk/7500/2bar

Inlägg av zeke varg »

Ja, vad är nock vinkeln :)
Man skulle nog kunna tro att vi inte vill berätta och ha hemlisar men sanningen är att ingen kommer ihåg :D
Det var ett bra tag sen nu, som jag gjorde iordning toppen. Det satt en Nisse Hedlund kam i den gamla motorn på slutet. Den kammen heter 148 och har 104 graders nock. Kommer ihåg att vi bestämde oss för en kam med lite mindre overlap men i övrigt en profil som var väldigt lik den kammen. 110 låter troligt.
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Re: Jonas S amazon bromsning. 678hk/7500/2bar

Inlägg av DanielW »

Ja det är inte lätt att komma ihåg allt :D
Var bara lite nyfiken, kör med likadan kam med 108nockvinkel. Jag hoppas få bromsa klart min i vår utan nå missöden :)
Jag hoppas man får se din amazon i sommar nån gång, ser fin ut det man sett på bilderna i tråden din.

Mvh
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: Jonas S amazon bromsning. 678hk/7500/2bar

Inlägg av zeke varg »

Bild

Idag har vi gjort dom sista ändringarna på motorn. Med bättre tändkurva och lite mer laddtryck så fick vi en toppnotering på 704hp. Motorn känns stark genom hela registret. Nu är motorn tillbaka hemma i mitt garage. Återstår en hel del mek innan bilen är helt klar men det borde inte vara några bekymmer. Kika gärna in på min tråd om bilen för att följa fortsättningen.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 57#p694357
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jonas S amazon bromsning. 704hk/7500/2.2bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Nu kommer del 2 med större turbo och större spridare :thumbright: jonas får berätta mer och lägga upp lite bilder.
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 704hk/7500/2.2bar

Inlägg av zeke varg »

Innan vi ger oss in i del två så kan jag berätta lite om hur det gick med motorn i bilen efter bromsningen sist. Det hela har fungerat bra med få driftstörningar. Bilen har främst körts i Åmsele vid tävlings moment och lyckades 2020 knipa både Umeås snabbaste gatbil (Tröjan) samt bli vinnare i Umeå open 10.5 klassen. De problem som funnits och åtgärdats var dels fästet för vevtrigger som vibrerat av. Vid det tillfället sköt motorn toppackningen och blev tyvärr stående en period innan demontering då det var sent på hösten 2019. Loppen men kanske främst ringarna fick rostangrepp vilket putsades av och skickades in för ny tjänstgöring under förra säsongen. Motorn hade en del leakdown efter detta och till i år så byts ringarna, så det blir spännande att se om den är tillbaka i form. Till 2020 byttes även ventiler och styrningar i toppen tillsammans med kraftigare ventilfjädrar. Det fanns troligtvis ventilsläpp med de ursprungliga fjädrarna vilket kan ha påverkat motorns prestanda på höga varv. De nya fjädrarna tillåter högre varv.

Lite bakgrund till varför motorn uppgraderas, förutom att det är fränt! Växellådan är en TH400 med 7" converter. Den är lättstallad men låser upp dåligt på 'låga' varv. Motorn trycker snabbt förbi peak på effektkurvan och landar på högre varv där motoreffekten är dalande. Det skulle gå att kompensera med laddtrycks styrning, men då den gamla HX50 turbon bottnat ur liksom spridare så var inte detta möjligt med den gamla setupen, såvida man inte sänkte laddtrycket, men det vill man ju inte :)
Så en av målsättningarna med den nya turbon, en HX55pro är att arbeta med laddtrycks styrning och få en plattare effektkurva som samstämmer bättre med de varv som convertern arbetar bäst på. För att matcha den större turbon så byts även spridarna och valet föll på 2200 spridare. Dessa kommer även ge bättre gång på motorn vid låga varv jämfört med de 1680 spridare jag använt innan.

Nästa punkt som också kan sägas vara en större förändring är tändsystemet som byts från MSD6al med fördelare till separata Mototron spolar. Även här så länkar den tänkta funktionen till TH400 lådan och convertern. Det har varit svårt att vara konsekvent vid start förfarandet. Jag använder transbrake vid starten och det har gått att stalla convertern en bra bit över 7000rpm. Vid så hög stallning bildas onödigt mycket värme i oljan i växellådan, särskilt om man ska tävla i en stege. Man kan använda tändningen för att bygga en mjuk varvstopp med converter genom att backa tändning tills motorn blir svag och inte orkar varva mer än ett bestämt varvtal. Med fördelartändning finns det dock risk när man backar mycket, att man hamnar utanför fönstret för vad rotorn klarar, med risk att gnistan hoppar till en annan cylinder istället. Med de nya spolarna ska det förhoppningsvis gå bra att bygga detta system och skona transmissionen från soltemperaturer i nån utsträckning.

Efter en kort promenad i koppel så sitter motorn på plats i bänken med bara några småsaker kvar att göra innan vi kan börja. Fortsättning följer snart.
Bilagor
20210502_111036.jpg
20210502_111036.jpg (299.61 KiB) Visad 1812 gånger
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 704hk/7500/2.2bar

Inlägg av zeke varg »

Oljan som används är Cougar olja från Lube Tools.
Beprövad i många hårda motorer och har fungerat utmärkt! Till i år så provar jag gå från rak 40 till rak 50.
Bilagor
20210505_170218.jpg
20210505_170218.jpg (316.68 KiB) Visad 1812 gånger
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 704hk/7500/2.2bar

Inlägg av zeke varg »

Här några bilder på nya triggerskivan och hållare för triggern, samt nya spolarna och fästet för dessa. Jag ritade upp detaljerna och fick dom vattenskurna.
Här syns även remskivorna som bytts till multirib då den gamla remmen hade en tendens att vända på sig.
Gradskivan på triggerskivan är en dekal som klistrats på. Tack till Roger och Tommy för hjälp med utskriften!
Bilagor
20210429_200702.jpg
20210429_200702.jpg (244.05 KiB) Visad 1811 gånger
20210505_172622.jpg
20210505_172622.jpg (246.47 KiB) Visad 1811 gånger
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 704hk/7500/2.2bar

Inlägg av zeke varg »

Plenumet har fått ansiktslyft genom snygg skrynkelfärg. Tack Roger och Sävar Pulverlack för ett bra arbete där! På bilden syns även ny bränsleskena med ptfe AN8 slang till en malpassi bränsletrycksregulator. Den ersätter volvo orginal skena och regulator.
Bilagor
20210426_203826.jpg
20210426_203826.jpg (275.01 KiB) Visad 1811 gånger
Jonas Sandström SÄVAR
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 704hk/7500/2.2bar

Inlägg av Jarmo Y »

zeke varg skrev: ons maj 05, 2021 11:11 pm Här några bilder på nya triggerskivan och hållare för triggern

Hållare för triggern ser ut att vara lite för klen.
Skriv svar