Gratis Dyno program RBD. Senaste version i alla länkar nu

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Gratis Dyno program RBD. Senaste version i alla länkar nu

Inlägg av dundersmurfen »

Jag börjar så här, så får vi se hur uppdateringen av kod får bli om jag får hjälp med kodningen. Ska försöka uppdatera detta inlägget så alla frågor å svar blir samlade.

Videoklipp där det ritar ett pull:

https://youtu.be/GRoZomMG9Kg
https://youtu.be/i-M7SRlpVrA
https://youtu.be/jGYMvmJ2VkI


Programmet är gjort så att allt som har med muspekaren omskalas ej utan för att kunna hålla koll på vilken knapp man klickar på måste pixlarna vara ej omskalade. För att se allt så får man köra 1920x1080, annars hamnar knappar utanför skärmen. Det går att köra endå och allt som knapparna längst ner gör går att ändra direkt i variablerna i början av koden. Rpm scale, torque scale och några andra knappar, men dessa värden går att lägga in som default direkt i variablerna så startar programmet alltid med din önskade skala, eller max vrid och eller max varv exempelvis

Eftersom jag ofta är inne och ändrar i koden så slår jag på vissa diagnos funktioner och stänger av andra saker så verkar det bete sig skumt är detta troligen anledningen. Säg till här om ni vill ladda ner så rättar jag till sådant


Man får välja vilken processor man har

Bild



Sen får man välja vilken comport den är på (virtuell comport)

Bild


Ladda upp firmware genom att öppna filen RBD_firmware.ino och tryck på andra knappen, pilen till höger som ser ut som en vanlig vhs play symbol

Bild





Man startar genom att först öppna processing programmet och öppna filen RBD_program, sedan tryck på play knappen uppe i vänster hörne. För att koppla upp sig måste man ha rätt drivrutin till usb adaptern som används. Sedan listar programmet tillgängliga comportar i meny fältet til vänster, ett klick på en av com texten så försöker programmet koppla upp sig. Man får antingen kontrollera vilken comport det hamnade på eller bara testa tills man hittar rätt och offline i rött ändrar sig till grönt och säger online. Klicka på en com* där som muspekaren är för att koppla upp om autostart ej är aktiverat. Den man har pekaren över blir lila så man ser vilken comport man försöker koppla mot

Play knappen för att starta programmet när man laddat in huvud program filen, har namn typ RBD_program.pde:
(Nu måste man ha processing 3)

Bild



Koden är inte bra, jag är ingen programmerare så det blir som det blir. Behövs läggas till eller bytas kod för att spara all data till csv fil. Nu sparas bara vrid, lambda 1 och boost 1. Senare tillägg som knock boost2 å lambda2 sparas inte i nuläget

Drivrutiner till usb adapter ch340:
https://www.dropbox.com/sh/y02mn5a1ggi5 ... FIyYa?dl=0

Om man köper an "äkta" arduino så får man ta dom drivrutinerna.

Senaste versioner:

Programmet:

https://www.dropbox.com/sh/rxeme8mvxyqo ... aqima?dl=0

Firmware:

https://www.dropbox.com/sh/526s8ngj9s2l ... ClVva?dl=0
Senast redigerad av dundersmurfen den ons jun 17, 2020 10:42 am, redigerad totalt 34 gång.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Gratis programvara, mitt Rolling Butt Dyno

Inlägg av dundersmurfen »

Bild


Bild
Senast redigerad av dundersmurfen den ons jun 17, 2020 10:43 am, redigerad totalt 1 gånger.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Gratis programvara, mitt Rolling Butt Dyno

Inlägg av Erland Cox »

Ett bra initiativ, hoppas du hittar rätt folk som kan hjälpa till.

Erland
Senast redigerad av Erland Cox den mån jul 01, 2019 9:02 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Eckan
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: lör feb 19, 2005 7:53 am
Ort: Köping

Re: Gratis programvara, mitt Rolling Butt Dyno

Inlägg av Eckan »

Kul initiativ, följer projektet med glädje!
Kämpa på!
//Eckan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
EMTUNING.SE
Erik Malmström
Köping
Västmanland

Bromsar bilar i navdyno.
Portar, MIRA Fräser samt flödar toppar.

Bygger:
Porsche 944 Turbo -88

Åker:
Audi A4 Avant 2.7TDI -07
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Gratis programvara, mitt Rolling Butt Dyno

Inlägg av dundersmurfen »

Nu vill jag logga mer kanaler än det finns ingångar på processorn så har skaffat ett gäng såna här små analog 12bitars kort, dom går å gömma inne i boxen eller var man vill. Dom snackar på en bus så man kan koppla flera om man vill å det finns många roliga funktioner. Detta ger 4 extra analoga in


Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Gratis programvara, mitt RBD. Uppdaterat första inlägget

Inlägg av dundersmurfen »

Kom på att man kan sätta en hallgivare på en drivaxel och och mäta bilens acceleration med finfin precision jämfört med gps baserade instrument.

Någon som vill pröva så hjälper jag gärna till att sätta upp detta. Det viktiga att man kör lika och på samma sträcka.

Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 248
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Gratis programvara, mitt RBD. Uppdaterat första inlägget

Inlägg av Hasse Bus »

Faan vad du klurar Björn. :thumbright:
Jag gillar ditt minst möjliga insats max utdelningstänk.
Går det inte att "sniffa" signalen från ABS givaren?
Jag har Suzuki1100 kanske man kan prova på bakre bromsskivan?

//Hasse.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Gratis programvara, mitt RBD. Uppdat första inlägget 18j

Inlägg av dundersmurfen »

Det skulle såklart gå att sniffa abs, men har av någon anledning en bugg som gör att det inte funkar med mer än 1 trigger per varv.

Ska man sniffa abs så är det vr signal och då behöver man nån form av vr conditioner krets å då blir det lite mer krångel. Tror det är enklare å bara smäcka dit en hallgivare.


Hasse vill du ha tillbaka speeduino grejerna, tror inte det blir använt
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: Gratis programvara, mitt RBD. Uppdat första inlägget 18j

Inlägg av Kwirk »

Har kört hos dundersmurfen några gången och ibland
Fått knappa bänken själv med..lätt använt och funkar fint :)

Man är sugen på att bygga egen bänk men tid saknas..
Och smurfen är så snäll så bättre att åka dit :)
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Gratis programvara, mitt RBD. Uppdat första inlägget 5ju

Inlägg av dundersmurfen »

Uppdatering av programvaran

Enkelt körläge som visar lambda och lambdatarget lättolkat i ögonvrån, även färgkodat så rött är snålt, gul fett, grön = tillräckligt nära :wink:


Bild


2d interface för alla parametrar bromsstyrning, istället för gain så har man en kurva att plotta duty cycle beroende av avstånd från target (finns såklart snabbjustering via en gain slider också)


Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Gratis programvara, mitt RBD. Uppdat första inlägget 5ju

Inlägg av dundersmurfen »

Bild

Lite uppdateringar, programmet går nu i processing 3. En lambdatarget tabell är tillagd och plottar target på lambda loggen så man lätt ser hur lambda ligger jämfört med target. Sen har jag gjort så man kan visa livedatan på analoga mätare istället för text

Bild
Senast redigerad av dundersmurfen den ons jun 17, 2020 10:55 am, redigerad totalt 2 gång.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Gratis programvara, mitt RBD. Uppdat första inlägget 5ju

Inlägg av quattro »

När jag började mappa själv, på landsväg, så köpte jag en Road Dyno härifrån http://www.dynoplus.co.uk/roaddyno.shtml

Finns inte längre någon att kontakta även om hemsidan finns kvar.
Fördelen med just denna produkt var dels att den kopplades på en tändkabel eller på "inputten" till en tändspole. Sen behövdes det inget mer utom lite data om utväxling, däck, vikt, temperatur, CW-värde osv - så den var väldigt enkel att använda. Koppla in den och ut och kör. Datan fick man sen tanka över till en pc.
En annan stor fördel var att den var väldigt exakt. Inga grova, utsmetade grafer med jämna fina kurvor. Nej, den här hade samma nivå på grafen som du kan få i en bra motorbänk. Och den repeterade på runt 1% vad gäller effekt och vrid. Väldigt mycket bättre än vad surfplattor med olika g-kraftsgrundade dynoprogram klarar av. Enligt min erfarenhet. Jag har några men de är rätt meningslösa.

Nu kör jag med EMU styrsystem och i det finns en inbyggd dynofunktion. Väldigt praktiskt, men tyvärr håller den inte samma standard och precision som den gamla Road Dynon gjorde.

Det du håller på med låter klart mer avancerat (mina kunskaper i elektronik är begränsade) men jag skulle vilja ha det lika enkelt som den gamla Road Dynon. Alla motordata har jag ju tillgång till ändå efter EMUt automatiskt loggar precis allt man kan önska sig och lite till.

Varför jag skulle vilja ha något sådant är för att min Road Dyno slutat att fungera efter många års lång och trogen tjänst.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Gratis programvara, mitt RBD. Uppdat första inlägget 5ju

Inlägg av dundersmurfen »

Klart vi fixar till en lösning till dig Göran. Du får komma å hälsa på nån dag. Har ju inte 4hjuls bänk längre men om du tror att drivlinan klarar att köra på en axel så kan vi göra det också
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Gratis programvara, mitt RBD. Uppdat första inlägget 5ju

Inlägg av quattro »

Audin är svår att få att prestera med restriktor. Tryckbalansen över motorn är helt avgörande och allting måste lira perfekt ihop för att den skall ge någon vettig effekt. Det gjorde det inte sist jag var hos dig o mappade Björn, men jag håller på och testar/grundmappar en intressant motor set-up nu, med 10,5 i komp och en specialturbo från Martin Palm tillsammans med en egendesignad kam. Än så länge känns det lovande, men det är en del kvar innan jag vet om det är lönt att mappa den i bänk.

Drivlinan borde inte ha några problem alls med att all belastning hamnar på en axel. Men man måste kunna palla upp den andra änden så jag slipper plocka bort drivaxlarna.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Gratis programvara, mitt RBD. Uppdat första inlägget 5ju

Inlägg av dundersmurfen »

Låter fint, du är så välkommen, vi pallar upp den hehe, inga problem har provat förr
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar