Äntligen händer det

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Post Reply
User avatar
m6
För mycket laddtryck
Posts: 153
Joined: Sun Aug 05, 2007 1:06 pm
Location: Karlskoga
Contact:

Äntligen händer det

Post by m6 »

Har haft tid att hålla på med min bromsbänk som jag köpte för ca 10 år sendan.
Håller på koppla in el och hydrauliken som styr bänken

Image
Image

Styrskåpet för pumpar och fläktar
Image

Mina övriga maskiner
Block och topp slip under renovering
Image

Topplocks rummet
Image

Image

För vevstakar och små cyl honing

Image

Borrmaskin, honingsmaskin och vevaxelslip

Image

Image
Cnc fräs

Image


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Last edited by m6 on Sun Aug 04, 2019 3:37 pm, edited 1 time in total.
Peter Andersson
AutoRep & Mek

Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Cnc fräsning.
motorbromsning 1300hp/ 14000rpm inte än men snart
http://www.autorepmek.com
Erland Cox
Topplocks-guru
Posts: 6945
Joined: Mon Oct 15, 2007 10:00 pm
Location: Lund
Contact:

Re: Äntligen händer det

Post by Erland Cox »

Du verkar ha en massa fina maskiner.
Var det en Avellan flödesbänk?

Erland
User avatar
m6
För mycket laddtryck
Posts: 153
Joined: Sun Aug 05, 2007 1:06 pm
Location: Karlskoga
Contact:

Äntligen händer det

Post by m6 »

Jepp det är det. Och den sista han byggde.
Enligt han jag köpte den av.
Image

Maskiner måste man ha och kunskap i de så man kan använda de.
Bara bli klar med bromsbänken så ska det testas lite med idéer man hade på 80 talet om tid finns.

Det går framåt med bänken
Matningen till skåpet klart samt 24 volten som styr kontaktorna

Image

Knaparna som jag startar hyd-pump, vatten pumparna med och fläktar

Image

Hyd pump

Image

Proportionalventil och läges givare
Från stängd till öppen 100ms

Image

Avgasfläkt

Image

Vattenpumpar

Image

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Peter Andersson
AutoRep & Mek

Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Cnc fräsning.
motorbromsning 1300hp/ 14000rpm inte än men snart
http://www.autorepmek.com
User avatar
m6
För mycket laddtryck
Posts: 153
Joined: Sun Aug 05, 2007 1:06 pm
Location: Karlskoga
Contact:

Re: Äntligen händer det

Post by m6 »

Då har man fått lite gjort igen
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Peter Andersson
AutoRep & Mek

Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Cnc fräsning.
motorbromsning 1300hp/ 14000rpm inte än men snart
http://www.autorepmek.com
User avatar
m6
För mycket laddtryck
Posts: 153
Joined: Sun Aug 05, 2007 1:06 pm
Location: Karlskoga
Contact:

Re: Äntligen händer det

Post by m6 »

Image
Image
Image
Image
Image
Image


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Peter Andersson
AutoRep & Mek

Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Cnc fräsning.
motorbromsning 1300hp/ 14000rpm inte än men snart
http://www.autorepmek.com
Erland Cox
Topplocks-guru
Posts: 6945
Joined: Mon Oct 15, 2007 10:00 pm
Location: Lund
Contact:

Re: Äntligen händer det

Post by Erland Cox »

Har du kopplingsschema på hur allt ska kopplas?
Har själv köpt en bänk men utan kopplingsschema till elen.

Erland
User avatar
m6
För mycket laddtryck
Posts: 153
Joined: Sun Aug 05, 2007 1:06 pm
Location: Karlskoga
Contact:

Äntligen händer det

Post by m6 »

Tyvärr så har jag inte det utan jag plockade ner den från custom racing, så jag har klippt kablar och märkt upp plus att jag har mycket i bak huvudet hur det satt och så vidare yrkes skada.
Köpte du den i stockholm från dödsbot? Kommer inte ihåg vad han hette som gick bort, men var kompis med appel

Har fixat med luften till dimsmörjningen av lagren och det är en skydds krets oxå för ingen luft ingen olja till lager då stannar eller startar inte bänken.
En bra sak samt att i den kretsen kommer även olje tryck på den motor som ska bromsas försvinner olje trycket så kommer det att bryta både motor och bänk för att förhindra ras
Image
Image
Image


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Peter Andersson
AutoRep & Mek

Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Cnc fräsning.
motorbromsning 1300hp/ 14000rpm inte än men snart
http://www.autorepmek.com
User avatar
m6
För mycket laddtryck
Posts: 153
Joined: Sun Aug 05, 2007 1:06 pm
Location: Karlskoga
Contact:

Re: Äntligen händer det

Post by m6 »

Har kopplat in ström till bänken och det verkar funka som det ska även lastcellen Image


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Peter Andersson
AutoRep & Mek

Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Cnc fräsning.
motorbromsning 1300hp/ 14000rpm inte än men snart
http://www.autorepmek.com
Erland Cox
Topplocks-guru
Posts: 6945
Joined: Mon Oct 15, 2007 10:00 pm
Location: Lund
Contact:

Re: Äntligen händer det

Post by Erland Cox »

Jag köpte Tommy Flitts bänk ja.
Styrningen till vattnet var enkelt för där fanns bra instruktioner.
Men loggningen går över ett skåp och land and seas instruktioner är på 1600 sidor.
Inget som visar hur det varit kopplat, allt låg i lådor.
Så det får nog bli en ny loggningsutrustning.

Erland
User avatar
m6
För mycket laddtryck
Posts: 153
Joined: Sun Aug 05, 2007 1:06 pm
Location: Karlskoga
Contact:

Re: Äntligen händer det

Post by m6 »

Det kan jag vara intresserad av, slår dig en pingla någon dag


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Peter Andersson
AutoRep & Mek

Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Cnc fräsning.
motorbromsning 1300hp/ 14000rpm inte än men snart
http://www.autorepmek.com
Post Reply