Checklista vid bromsning

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Checklista vid bromsning

Inlägg av sylta nr1 »

Tackar för den fina guiden "inför bromsning" och tycker att en bromsningsguide vore på sin plats också för att världens bästa forum ska bli ännu bättre.
Har inget att komma med själv men skulle vilja veta lite hur tankarna går hos olika mappare.
Till exempel i vilken ordning allt görs. Antar att man börjar med att kolla alla inställda värden i datorn på spridare mm stämmer, att tändningen är korrigerad och stämmer, tänkt lambdavärde vid olika belastning mm?
Fyll på från början snälla ni som är insatta :thumbright:
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Checklista vid bromsning

Inlägg av sylta nr1 »

Sådär ja, då har alla ”förståsigpåare” fått chansen att yttra sej några veckor men den nakna sanningen kan nog avslöja att man kanske inte vet och kan mer än vad som man själv har läst på forum (precis som jag :D ). Därav denna tystnad antar jag. Detta faktum diskvalificerar således oss amatörer att egentligen lägga oss i överhuvudtaget.-Även om det ju kan liva upp en tråd!
Men, vi har ju några riktigt erfarna och ödmjuka mappare här som sitter inne på en enorm samlad erfarenhet. Skulle tro att många här på forumet hade uppskattat lite proffstips på i vilken ordning allt görs och lite smarta ”att tänka på” kommentarer.
Fyll gärna på nu... :thumbright:
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Checklista vid bromsning

Inlägg av dundersmurfen »

"Mackans garage" youtube kanalen som blivit rätt stor vill komma å köra sin bil i bänken. Vi snackade om å slå på stort å göra en liten mappa själv guide.

Jag är lite för rörig för å få med allt snyggt å tydligt så om nån vill skriva nån form av manus så är det välkommet så får vi se hur de blir. Jag sätter mig liksom i en bil å börjar knappa å känner mig fram, har inget fast system å dom flesta är olika så man börjar på olika nivåer hela tiden
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Checklista vid bromsning

Inlägg av sylta nr1 »

Ok då börjar jag själv, märk väl att jag är fullständigt novis...
Först hade jag kollat att all konfiguration stämmer, satt varvspärr, kollat spridarnas flödesvärde, nollat alla korrigeringsfaktorer såsom accpump ,insugstemp mm. kollat att rätt typ av lambda är inställd. Kollat dwelltider på spolarna, dubbelkollat tändläge med stroboskop,
nollat alla korrigeringar till tändningen, kollat felkoder, kollat vev och kamaxelgivarsignalen, justerat varvräknaren, ställt temp och hysteres på fläkten.
Sen hade jag (kom ihåg att jag är amatör) bestämt mej för vad som kan vara lämpligt lambdatarget på olika varv/ gas.
Finns väl många olika läror där men jag tänker att lambda 1,0-1,03 borde funka på låglast, så länge det inte tvekar eller går illa borde det väl funka. Greta blir ju på köpet nöjd :hihi: .
Kanske hade satt lambda värdet på dellast på 0,98 och gått över till 0,88 eller nåt när det börjar ladda lite grann?!
Satt en godtycklig tändkurva baserad på erfarenhet samt likadant med bränslet på låga varv.
Hade jag haft separata spjäll så hade jag satt wastegaten i öppet läge samt ändrat i bränsletabellen så att det blir trottelposition istället för map och att man sätter täta steg i början så att man får till en fin gång på lite gas.
SEN hade jag försökt att starta och varmköra med lite justering av bränslet så att man tillslut hamnar på önskat lambdavärde.
Tänk på att avgaser är giftigt! På riktigt alltså!
Nu hade jag börjat att grovinställa bränslet på lite svepande gasningar och sedan hållt jämn gas med början på 1,2,3,4,5,7.5 10 15 20 30 % gas osv. upp till fullt och justerat bränslet så väl jag klarar mot angivet lambdavärde.
Har man sån tur att rullen har broms så kan man ju använda den nu för att finjustera både bränsle och tändningen.
Vid det här laget har det gått ett par timmar och det är lätt att börja bli trött och okoncentrerad och vad är bättre än lite KAFFE då :thumbright:
Sedan hade jag eftersom motorn svalnat lite kopplat in wastegaten igen och angett lämpligt laddtryck på MAC ventilen.
Gjort en extra bränsle mapp som börjar strax under laddtryck och upp till lite över maxladd.
Fortsatt mappa på ladd och justera MAC funktionen tills du är nöjd.
Gör ett par pull och testa med lite olika tändning, backa gärna av lite för att vara på säkra sidan.
Sådär ja, nu tror du att du är färdig, men koppla lös monstret nu och åk en sväng på vägen så kommer du märka att på 1-3000 varv kan det gå lite ryckigt. Varför? Jo, det är ju alltid uppförsbacke på rullarna, det är ju lite som att åka båt.

Kom nu ihåg att det här inte behöver vara nån sanning i mitt resonemang :roll:
Fyll på nu med era erfarenheter... när har jag tänkt fel?
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
mrjaybeeze
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
Ort: Bergen Norge

Re: Checklista vid bromsning

Inlägg av mrjaybeeze »

Jajamen, så blir det stort sett alltid om en inte kør lambda feedback på låglast.
Orsaken er komplex men resultatet blir stort sett alltid samma.

Mvh
Jens B
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
Skriv svar