Kalibrera sin bromsbänk

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Kalibrera sin bromsbänk

Inlägg av dundersmurfen »

Man vill ju ha så "rätt" siffror som det går och har klurat mycket på detta, nu så slog det mig att det är väl plättlätt? Man tar upp all kraft bilen drar sig framåt med via en våg av nåt slag och så kan man kalibrera hela systemet med rullar och transmissioner och bromsar som samroterar så uträkningen av momentet via rpm acceleration av rullen blir samma som vågen. Måste väl ge väldigt exakt kalibrering om vågen är fin?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Kalibrera sin bromsbänk

Inlägg av Pacman »

Remmarna som håller kvar bilen på rullen tar väl upp de krafterna redan?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Kalibrera sin bromsbänk

Inlägg av dundersmurfen »

Ja precis, tänker ersätta vanliga surrningen med spännband i bak med 1 spännband som är kopplat till en våg, så får man köra ett gäng med pulls å se hur mycket dragkraft man får och så ta den datan å se så det blir rätt moment kalibrerat i rullen
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Kalibrera sin bromsbänk

Inlägg av mattias »

Ett par lastceller och förstärkare så behöver du inte göra om uppspänningen av bilen så mycket. Intressant test!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Kalibrera sin bromsbänk

Inlägg av Pacman »

När jag snurrar iväg i tankar utanför boxen så brukar jag ta i med extrema ytterligheter för att testa mina teorier och försöka interpolera in mina tankar innanför boxen igen.

Ditt exempel med spännremmar i en lastcell som mäter bilens dragkraft på rullar under ett pull:

Ytterlighet 1 - Superlätta rullar med liten inertia men med extremt snabb avläsning och en supersnabb dator som kan registrera accelerationen. Bilen kommer att varva upp som en motorcykel och ta rullarna med sig, men ingen belastning alls i remmarna och minimalt utslag i vågen. Datorn visar dock effekt baserad på inertian i rullarna och hjulen.
EDIT: Vid närmare eftertanke så borde det bli väldigt lite effekt med. Newtons tredje lag om kraft och motkraft.....

Ytterlighet 2 - Supertunga rullar med inertia att jämföra med att krylla upp asfalten på gårdsplanen utanför. Bilen kommer att dra som ett lok och ta spjärn i remmarna vilket ger stora utslag i vågen, och motsvarande mätning kommer ev att korrelera med rullens inertiamätning.

Konstaterande: Ett pull i form av acceleration med avseende på rullarnas inertia fungerar dåligt att kalibrera mot en våg förankrad i spännremmarna.
Om man däremot ligger på konstant varvtal på rullarna och lägger på en broms så mäts ju en dragkraft i dynons lastcell. Den borde gå att kalibrera mot en lastcell i spännrem som borde ge ett likvärdigt resultat vid upprätthållet varvtal på rullen efter omräkning av moment etc. Sjunker eller stiger varvtalet blir det felvisning dock.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Kalibrera sin bromsbänk

Inlägg av dundersmurfen »

Tack för insikterna!

Jag gör helt enkelt så att jag loggar lastcellen som mäter dragkraften i dyno programmet så får jag ju 2 kurvor och kan få dom att synka. Då är det bara att mäta in å kalibrera lastcellen rätt så borde det bli fint
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar