B184 4v Competition Eliminator fräser snik doom kolvar!

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

ventil frigång efter fräsning med 35.5mm fräs insug. TDC 5.1mm / 10 grader ATDC 5.8mm


minsta nock vinkel olika kamaxlar och rätt ventilspel mm....

GL 20 kam 104 nock = TDC 3.77mm och 5.1mm vid 10 grader ATDC.

STS 238 kam 97.5 nock = tdc 3.77mm och 5.1mm vid 10 grader ATDC.

Mest anteckningar för mig själv men kan va kul för folk att se att det inte är vid tdc det är närmast kontakt!

Obs man ska ha mer frigång på en motor i en bil också men går att köra så här i extrem fall i test syfte med mekanisk kam och koll på alla mått och glapp några dyno pull. kommer nog att ha betydligt mindre överlapp också men detta är det mesta man kan testa med.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

ihop montering påbörjad. vart lyxiga KL racing H profilare på 695 gram istället för M stakar på 859 gram :shock: för att kunna varva lite mer (behövs inte för effekten).

vägd utan lager men med bultar och muttrar.

kör B20 vevaxel 8 bultad.

då jag inte har tid i verkstan så monteras denna skrot/test motorn ihop hemma i det garage-lösa huset i pannrum i ren folkrace anda.
får desutom ofta hjälp av werner på 1.5 år. jag hitta en avbruten krita i hålet där oljetrycks kontakten är och två M6 muttrar i kylkanalerna innan jag börja slutmontera i går kväll så blir lite extra spänande att starta denna haha.


mvh jens
Bilagor
149491997_10158935290479371_1505546400291237624_o.jpg
149491997_10158935290479371_1505546400291237624_o.jpg (89.21 KiB) Visad 3644 gånger
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

håller på montera kolvringarna nu. lägger spelet på de två övre just över 0.50mm.

funderar vilka oljeringar som ger minst friktion? orginal ringarna fins kvar och ser bra ut eller ska jag montera GOETZE 3 delade modellen tro?

goetze 1 och 2 ringar på kolv 1 2 3 sen grantes på kolv 4 då de va fel pakiterat. alla med standard oljering från volvo

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn

Inlägg av Erland Cox »

Jag har alltid gillat Mahles gjutna i ett stycke.
Men jag vet inte vilken som ger mest effekt.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag gillar dem också på enkla motorer. jag ska rengöra de noga och montera dem tror jag
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

bottendelen är klar. vart en B230 oljepump (den lilla) sen ett gammalt b230 tråg med utag för turbo från 673hk motorn om det ska testas lite överladdat sen.

har även köpt ett KL insug närmast toppen för enkel spjäll för turbo testerna med 3 distans flänsar mot toppen är man nära 3 pulsen med det. sen har jag ett weber insug också där jag med weber gasare/spjäll hittar av 2 pulsen med ca 50-70mm trattar. bara att testa och se därifrån vad motorn gillar... siktar på toppeffekt strax över 8000rpm som på B18 comp motorn ungefär sen att den fortsätter bra till 9000+rpm.

nu väntar vi på GL 20 kamaxlarna sen ska vi justera ventilspelet mm i toppen.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

har fått hem de omslipade GL20 kamaxlarna nu som normalt sätt slipas på nya stommar men då detta är en enklare test motor så fick det bli omslipat med lite mindre bascirkel än optimalt kanske? (men lite högre lyftare än volvos också så blir nog hyffsat bra ändå).

har börjat porta lite en timme i dag. blir inte alls nått märkvärdigt satsar på att få upp flödet ca 20cfm mot 240cfm på insug sen få till vettiga hastigheter i kanalen. arian/hastigheten går lite upp och ned men blir mer jämn nu som jag tycker borde bli bra? avgas tänker jag bara fin putsa lite små kanter och back cut ventilen den flödar nog över 200cfm ändå?

har tagit upp arian 10 mm in från packnings ytan från motsvarande ca 34mm rund diameter mot 38mm sen strömlinje forma lite i delningen samt slipat bort lite i styrningen (de är långa så det räcker ändå).

ska slipa lite mer i delningen och sen kolla flödet och kolla hastigheterna med pilotröret igen och se vart man är på väg innan jag fin lirar.

mvh jens
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: B19E 4v Test motorn

Inlägg av OttoB »

Jens Gustavsson skrev: ons mar 03, 2021 6:37 pm håller på montera kolvringarna nu. lägger spelet på de två övre just över 0.50mm.

funderar vilka oljeringar som ger minst friktion? orginal ringarna fins kvar och ser bra ut eller ska jag montera GOETZE 3 delade modellen tro?

goetze 1 och 2 ringar på kolv 1 2 3 sen grantes på kolv 4 då de va fel pakiterat. alla med standard oljering från volvo

mvh jens
I brukar ha lite mer gap på kompressionring två. Det är tryckdifferens som tätär ringar till cylinderväggen och kolven.

Man kan hitta även en liten volym mellan ringarna.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

så bruka jag ha också på lite finare motorer men på denna så handlar det inte om sånna små detaljer. vill bara inte ha för lite eller för mycket gap. tror inte det har nån större skillnad heller?

men än fast denna motor byggs med enklaste delarna och inte ends i ett garage. pannrums motorn byggs nån del nu och då under tiden jag är pappa ledig (på 50%) så har jag höga mål med den men det vill jag inte gå in på ännu haha :)

mvh jens
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: B19E 4v Test motorn

Inlägg av OttoB »

Jens Gustavsson skrev: sön apr 11, 2021 7:57 pm så bruka jag ha också på lite finare motorer men på denna så handlar det inte om sånna små detaljer. vill bara inte ha för lite eller för mycket gap. tror inte det har nån större skillnad heller?

men än fast denna motor byggs med enklaste delarna och inte ends i ett garage. pannrums motorn byggs nån del nu och då under tiden jag är pappa ledig (på 50%) så har jag höga mål med den men det vill jag inte gå in på ännu haha :)

mvh jens
I jobbet vi har AVL blow by mätare, men jag har aldrig testat den. Minst 40 år gammal och vet ej funkar den.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

den kan jag köpa och betala så ni får ett riktigt go fika nån fredag eftermiddag på ditt jobb :)

jag har så jag mäter blow by men en gansk enkel mätare som bygger på en stypning på ca 8mm sen tryck före och efter som kalibreras så man får ut flödet i CFM (all läsning är i cfm så lika bra att köra usa hela vägen haha). har lärt mig en hel del med den igenom åren med dyno både på sugmotorer och överladdat.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

fyller i med den lätt portade (steg 2) toppen med 34mm insugsventiler. den är upptagen mest i insugsflänsen så den liknar 2.3l toppen + liiiite till sen bara fin puts på "rätt ställen" vad jag lärt mig tidigare men väldigt liten aria och inte vasst i delningen bara fixat lite....
ventil nedtagen B234 till 34mm med BC.

Jens Gustavsson skrev: sön jun 21, 2020 10:08 am lite mer data om motorn......

blocket är ett SN B19 block med +7mm i cylindrarna 88,9 borr (starkast blocket volvo nånsin gjort?)

ca 0.1mm kolv uppstick standard. en liten doom på kolven i mitten.

förbränings utrymmet med 34mm ventil och säte ca 46cc

insugs ventilerna ligger ca 1.0 under toppens plan yta.
avgsventilerna som är 29mm ca 1.7mm.



flödet i toppen helt standard + standard ventil storlek (nya portningen 20220121)

mm std/ portad in/ portad ut

2 70 81 74

4 128 139 130

6 178 189 180

8 203 221 213

10 211 241 220

12 211 244 224

14 213 246 225

16 216 247 227 (ca 375fps i insugs fläns, lite lägre inne vid delningen)

standard ca 330fps/16mm/28" 1.57 tum kvadrat.


Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

inte nått jag skulle säga är nån optimal topp men där jag vill börja jobba i dynon också. toppen är inte snabbt byggd men under 40 timmar portning, säten och fix med ventiler uppskattar jag hittills. vist det är många timmar men bara 3 flödes testet i utväckligen av den men jämför man med b18 comp toppen så la jag 100tals timmar och testade 50 tal gånger och nådde ca 175cfm vid 14mm det passerar ju denna topp vid 5.5mm lyft :doh:

16v är så enkelt nästan lite tråkigt haha

erland vad tror du man ska jaga för flöde för att nå 125liter hk under 9000rpm (räknar på en 1.8-2l motor) med skapligt bra bottendel men inte prostock? möjligt? kamaxlarna blir GL 20 till en början 252 grader vid 0.05 och 12mm lyft.

mvh jens en fredag kväll i garaget efter fru och unge gått och lagt sig :)
Bilagor
20220121_231009.jpg
20220121_231009.jpg (221.31 KiB) Visad 1710 gånger
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn

Inlägg av Erland Cox »

En B234 med 270-280 CFM med std ventiler i nya grupp H ger mellan 280 och 300 hästar.
Så har du flöde motsvarande effekt så är du nära.
Sen får du räkna lite på kanalstorlek motsvarande varvtal med.

Erland
Skriv svar