B184 4v Competition Eliminator fräser snik doom kolvar!

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: B19E 4v Test motorn

Inlägg av whilliam »

Ganska idiotisk diskussion eftersom jag nämner ett exempel där det fungerar och slutsatsen man kan dra av detta är att det fungerar när man behandlar motorn på rätt sätt.

Erland nämner flera exempel där det inte fungerat men inte varför, har de kanske kört långa perioder på höga varvtal? Det förtäljer inte historien.
1. Kan vi vara säkra på att ventilerna inte kroknat på grund av övervarv och ventilsläpp på traditionellt sätt?
2. Har du något förslag på hur mycket tryck det blir på oljeplungen i tryckaren? Detta förutsätter att man kollar hur tryckaren ser ut och vad det är för area där oljetrycket ligger. Är relevant i sammanhanget eftersom det ska övervinna fjädertrycket.
3. är det 16V toppar, så att vi är på samma nivå som i tråden? (kanske är mångdubbelt svårare att få det att funka när ventilsystemet blir tyngre, exempelvis 8V)
4. Enligt det Pacman skrev så kanske man bör ha koll på om det var gammal teknik eller hyffsat modern på tryckarna?

Man ska nog också tänka på att oljetrycket som når tryckaren sjunker på höga varv eftersom flödet inte räcker till (samma princip som flödet i toppens kanaler)

Bilen jag tog upp som exempel fick aldrig problem med tryckare som blev för mycket öppna, men väl ventilslammer om man varvade den ivrigt och mer än vad sig bör (luft i tryckarna)
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: B19E 4v Test motorn

Inlägg av psa »

På V8:or som gjorde så, så var det väl ofta fel på oljepumpen, kavitation skapade vibrationer som fick ventilfjädrarna att tappa kontroll. Så länge fjädern har kontroll är det nog inga problem.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn

Inlägg av Erland Cox »

Fjädern får ju jobba dubbelt.
Både kontrollera masskrafterna och oljetrycket.
De motorer jag sett det på är mest Audi femmor med 20 ventiler.
Om ventilerna flutit så brukar knastren sitta rejält i ventilbrickorna när man ska dela toppen.
Ska man plocka ut effekten vid 8000 på en 234:a så krävs det över 13mm lyft och runt 270 grader vid 1mm.
45 kg i sätet och 115kg fullt öppet, det är en dubbelfjäder.
jag har svårt att tänka mig att det går att varva över 10000 med de fjädertrycken på en 234:a motor.
En 230 med 46mm:s ventil klarar lite över 8500 innan seoaration med 50 i sätet och 120kg fullt öppet.
Över det så blir livslängden på kam och tryckare väldigt dålig vid vanlig transportkörning.
Varvar man mycket hela tiden så smörjs kam och tryckare bättre eftersom det är glidsmörjning.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B19E 4v Test motorn

Inlägg av Kadett4wd »

Problemet finns med lyftare som pumpar upp sig, Exempelvis Opel C20ne har en tryckregulator i toppen för att sprätta ut olja om trycket blir för högt.

Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: B19E 4v Test motorn

Inlägg av whilliam »

Tråden handlar ju om Volvo 16V så det är väl bäst att vi håller oss till dem även om det kan vara intressant med erfarenhet från andra motorer också.
Som det ser ut på bilden så är det ju ett helt annat system på den toppen, stillastående hydrauler och oljetillförseln blir ju då inte annorlunda vad än man har för varvtal. På Volvon så "klipps" tillförseln så fort tryckaren lämnar "dödläge".....

Problem med excesstryck borde ju kunna bli värre på en lösning med konstant tillförsel av oljetryck (att den pumpar upp sig) men att den får in luft kanske minskar?

@ Erland:
Extrema lyft behövs inte om det är turbomotor, på en atmosfärisk kan man vilja ha värre kammar och flöde men det är ändå bra att kunna varva motorn långt upp i registret (särskilt på ettans växel)
Anledningen är att det är vridmomentet på hjulen som är viktig för acc. och även om motorn tappar moment så pass så att effekten sjunker så är ofta momentet på hjulen högre om drar långt på ettan än om man växlar upp.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn

Inlägg av Erland Cox »

Patrik, de hålen är väl till för smörjningen mot vippan.

Whilliam, kör man en sketen standardmotor som inte är trimmad så kan det ju inte finnas nån som helst anledning att övervarva den.
Öven om en turbomotor drar längre med samma grejer som en N/A så finns det ingen mening att gå utanför varvet den är byggd för.
Momentet på hjulen faller ju procentuellt lika mycket som momentet i motorn.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: B19E 4v Test motorn

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev: Öven om en turbomotor drar längre med samma grejer som en N/A så finns det ingen mening att gå utanför varvet den är byggd för.
Momentet på hjulen faller ju procentuellt lika mycket som momentet i motorn.

Erland
Om man inte VILL förstå så gör man inte det, jag skrev tillräckligt tydligt för att nån med din erfarenhet skall förstå.

Ofta är 2:ans växel dubbelt så hög som ettans (eller däromkring) Detta betyder att motorns vrid på höga varvtal måste ner mot halva nivån innan det "lönar sig"
att växla till 2:an. På högre växlar så funkar det inte likadant, eftersom de är tätare i stegning.
Är detta något som du måste lära dig nu? Trodde din ålder skulle räcka för att begripa sånt här i stället för att bli irriterad.

När det gäller om en turbomotor drar längre än en N/A med samma kammar så beror det mest på hur effektiv turbon är, en turbo med riktigt hög verkningsgrad gör så att motorn upplever enorm skillnad mellan dynamiskt tryck på in/ut, liknande som en ren kompressormotor. Därav kan varvtalet utökas uppåt, finns fler grejer som spelar in men detta är den som märks mest för de som bygger effektstinna motorer.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: B19E 4v Test motorn

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev: Whilliam, kör man en sketen standardmotor som inte är trimmad så kan det ju inte finnas nån som helst anledning att övervarva den.

Erland
Var skrev jag det nånstans? Jag citerar ditt uttryck sedan förr: "hur är det med läsförståelsen grabbar :wink: "

Det jag skrev var att den inte kräver extrema lyft och det gör den inte heller, inte ens i närheten av vad en atmosfärisk behöver.

Faktum är att man inte behöver ha VM i "lågt laddtryck" när man har turbo. Tycker att när man monterat dit en turbo så ska den användas och det innebär rätt höga laddtryck på slutet (om man vill) Kan lova att effekten kommer! Hur mycket laddar Jens på Vegan? Den rör väl sig rätt skapligt fast han i början av tråden talar om hur "uselt" toppen flödar (jämfört med 16V)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5082
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn

Inlägg av The »

Vad är egentligen ett laddtryck? Varför vill man ha en hög siffra?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: B19E 4v Test motorn

Inlägg av whilliam »

Laddtryck är ju ett etablerat slang :hihi:
Men vad som borde menas med det är ju en förtätad atmosfär, ungefär som att en sugmotor ger högre effekt vid högre barometer/ lufttryck. (så blir det också om I/C är vettig och i dagens läge är sådana så billiga och lättåtkomliga så man behöver inte "spara på trycket" som man gjorde på 70 och 80 talet)

Vill man fundera vidare så är det lämpligt att ta till sig tankarna i denna tråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 29#p701493
Helt fantastiskt att man kan hänvisa till en sugmotortråd när man pratar turbo :thumbright:

En trycksänkning på avgassidan ger en liten fördel men den fördelen är enormt mycket lägre än motsvarande tryckökning på in! Anledning: trycksänkning ger "mindre tät" luft/gas och det går INTE att "dra" molekylerna framåt. Tryckökning gör dels att molekylerna "trycks" mot ett ställe med lägre tryck men mest av allt så är de mer sammanpressade och vid dubbla trycket (1 bar laddtryck) så går det dubbelt så många genom samma kanal.

Vill man alltså öka motorns genomflöde på höga varvtal så lönar det sig alltså mera att höja trycket än att göra någon annan åtgärd (och särskilt om det redan sitter en turbo på plats)

Nu kanske någon tänker att "ett tryck kommer ju aldrig utan ett motstånd", visst, det ligger nåt i det men på en turbomaskin har man alltid ett motstånd, om du så ställer turbon i garaget helt ensam och ger den bränsle och gnista så kommer där att vara ett tryck.
Missuppfattningen, att haka upp sig på hur motorn flödar eller inte flödar och dess påverkan på effekten kommer från att resonera som jag gör i inledningen av detta stycke. ("ett tryck kommer ju aldrig utan ett motstånd")

Nästan alla som ökar effekten brukar byta turbon men det är få som kollar vad som händer om man enbart byter turbon utan att göra något annat.

En fullständigt "preppad" motor fungerar uselt om inte turbon byts, men en "knappt preppad" motor fungerar riktigt bra ihop med rätt turbo.
Jag har skrivit det förr: När folk har 1000+ hästar då jublar och applåderar folk åt +4 Bar men varför är det inte ok att ladda 4 bar vid lägre effekter?

Kanske finns det en laddtryckspolis som kommer o e gnällig :wink:

Jaaa, det finns en sak till: Hur man än portar o grejar så är det knepigt att få 500Nm på en 2-liters sugmotor eller vid ett bar ladd. Detta är MYCKET relevant till denna tråden var det pratas höga varvtal.

Tänk dig att motorn bara KLARAR att varva max 7500 (blir dyrt att bygga om för högre varvtal) vill man då ha ett vettigt register så gäller det att ladda ordentligt i BÖRJAN av registret annars kommer medeleffekten genom växlarna att bli låg (eller så får man vackert sätta in tätstegad låda med fler lägen)

Man behöver alltså inte ha 500Nm om det går att varva mycket (då kanske det räcker med 350) men kan man inte varva så är det enda sättet att få vettigt register på motorn.

KAN man varva motorn så går det utmärkt att göra tvärt om, man laddar lite mindre nertill men rampar laddet på högre varvtal - ger en fin fin kurva med rätt turbo.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B19E 4v Test motorn

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:Patrik, de hålen är väl till för smörjningen mot vippan.

Erland
ja uppepå 'lyftarna' ja.
Men i det inringade området har du en fjäder med kula i sidled in i oljegalleriet.
Jag har sett på nån topp med lyftare som rör sig nån liknande funktion, men minns inte vilken modell det var.
Opel toppen var ett snabbt exempel jag kom på.

När jag körde 8v så byggde jag om den där regulatorn, trycket lyfte upp de där små pinnarna uppepå lyftarens dome och vippan högg av dem.
Så jag fick sänka trycket där då jag varvade nästan 9000rpm
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn

Inlägg av Erland Cox »

Så det är en slags oljetrycksregulator i kanalen till hydraulelementen?

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B19E 4v Test motorn

Inlägg av Kadett4wd »

yes, i ena änden.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B19E 4v Test motorn

Inlägg av Kadett4wd »

Audi 5an har ju nån skum regulator i blocket som en del pluggar, vet inte om det har med ventilmekanismen att göra, kommer inte ihåg.
Tror det är nå regulator som reglerar olja upp mot toppen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn

Inlägg av Erland Cox »

Undrar om det inte är en backventil?

Erland
Skriv svar