Korrigeringar turbomotorer

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Korrigeringar turbomotorer

Inlägg av Erland Cox »

Hur korrigerade ni effekten på temperatur?
Plenumtemperatur eller rumstemperatur?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 704hk/7500/2.2bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

ingen vi mäter bara vad motorn ger den dagen.

man tappar en hel del "skryt" effekt så men käns mest ärligt på en turbo motor.
har mätt alla turbo motorer så i modärn tid.

man ser från usa mm ibland korr faktorer på mer än 10% på turbo motorer.....

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 704hk/7500/2.2bar

Inlägg av Erland Cox »

Jens Gustavsson skrev: lör maj 08, 2021 8:37 am ingen vi mäter bara vad motorn ger den dagen.

man tappar en hel del "skryt" effekt så men käns mest ärligt på en turbo motor.
har mätt alla turbo motorer så i modärn tid.

man ser från usa mm ibland korr faktorer på mer än 10% på turbo motorer.....

mvh jens
Du korrigerar alltså inte ens för atmosfären för dagen?
Hur jämför du då bromsningarna?
Jag anser att man ska kompensera till de värden som bilen får i sig, det är ju den effekten den lämnar, yttertemperatur och tryck.
Men korrigerat så man kan jämföra.
Att korrigera till 20 grader i plenumet om man har 90 när man kör är helt fel.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 704hk/7500/2.2bar

Inlägg av whilliam »

Detta har väl tagits upp massor av gånger? En turbomotor "kalibrerar" sig själv. Kompenserar man effekten med barometertryck så blir det missvisande och går ju ändå inte att jämföra (vare sig med andra eller sig själv)

Säkraste sättet är att bänka ENDAST de dagar då vädret stämmer med den förra bänkningen som man vill jämföra mot.

Skulle det vara så att man pressar turbon till sitt allra yttersta, då tappar den mera än vad en motsvarande sugmotor gör på lågt barometertryck men i de flesta fall så tappar inte turbomotorn ens i närheten av vad en sugmotor gör.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 704hk/7500/2.2bar

Inlägg av Erland Cox »

Så som du resonerar så skulle klusterladdning inte fungera.
Om turbon höjer trycket 2,5 gånger så gör den det 2,5 gånger atmosfärstrycket.
Om atmosfärstryck och temperatur varierar så varierar också effekten.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Korrigeringar turbomotorer

Inlägg av whilliam »

Skriv i k-kmätartråden i stället, din jämförelse är usel och det jag skrev är väldigt verklighetsförankrat hos var och en som pysslar med turbo och dess olika korrigeringar i olika bänkar.

Kommer du ihåg varför det började användes turbos på flygplan? Gör du det så har du redan svaret där.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 704hk/7500/2.2bar

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev: sön maj 09, 2021 10:24 pm Så som du resonerar så skulle klusterladdning inte fungera.
Erland
Det var inte vad jag skrev men du missförstod, exemplet du tar upp är dock inte så lämpligt för det är idiotiskt att reglera trycket på lilla turbon så att det alltid håller samma tryck i plenum (när man har en stor framför som matar på)
Erland Cox skrev: sön maj 09, 2021 10:24 pm
Om turbon höjer trycket 2,5 gånger så gör den det 2,5 gånger atmosfärstrycket.
Erland
Jo, det har jag aldrig sagt emot men du måste tänka på att turbon höjer det till ett bestämt/reglerat värde i plenum och därför påverkar inte atmosfär trycket speciellt mycket längre (i vart fall, inte ens i närheten av vad det gör på en sugmotor)
Erland Cox skrev: sön maj 09, 2021 10:24 pm
Om atmosfärstryck och temperatur varierar så varierar också effekten.
Erland
jo, det gör den, men inte så mycket som på sugmotorer (utom på bottnade turbos och restriktorturbos, där ändrar den sig MERA än på sugmotor)
Det finns inget vettigt sätt (eller standard) att kalibrera när det är turboinstallationer.
Egentligen skulle man kunna göra en LÅÅÅÅÅNG förklaring till allt som påverkar (bränsletyp, spridare, intercoolerdimensionering m.m.) och sedan skriva upp alla såna data i en medföljande lista, då kan var och en själv "kalibrera" på sitt eget sätt och med sitt eget "samvete"
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Korrigeringar turbomotorer

Inlägg av Erland Cox »

Varför skulle det göra mindre skillnad på en turbomotor än en N/A?
Dom andas väl från samma atmosfär.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Korrigeringar turbomotorer

Inlägg av Erland Cox »

Jag är fortfarande nyfiken på hur Sävarbromsningarna korrigeras på turbomotorer och resonenemanget kring det.
Mercedes Benz 500I stötstångsmotorn var korrigerad från 90 grader som den hade i plenum till 20 grader.
Men verkligheten på banan är 90 grader så motorn gav inte mer än 827 hästar istället för 1024.
Om ni inte korrigerar för atmosfären, vad är anledningen?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Korrigeringar turbomotorer

Inlägg av Jens Gustavsson »

ett kort men enkelt svar är att en turbo motor inte bryr sig om vädret lika mycket som en sugis därför så mäter bara vi vad motorn ger för effekt här och nu utan att spekulera i vad det kunde varit om det vore det och det vädret .......

vist en turbo motor tappar med dåligt luft (varmt och dåligt tryck) men olika från motor till motor och inte så mycket så vi låter det va och nöjer oss med lite mindre skryt effekt.

mvh jens
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Korrigeringar turbomotorer

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev: mån maj 10, 2021 2:51 pm Varför skulle det göra mindre skillnad på en turbomotor än en N/A?
Dom andas väl från samma atmosfär.

Erland
Varför skriver du att du vill lära dig? Jag tror inte du läser vad jag skriver i sin helhet (eftersom jag försökte få dig att tänka på att plenumtrycket är reglerat)

Turbomotorn kompenserar alltså själv för varierande atmosfärtryck och det gör den ända tills turbon bottnar. När det sker så blir den känsligare än sugmotorn på barometerförändring.

Därefter blir förklaringen extremt långrandig eftersom en hel massa parametrar påverkar. Exempelvis är det inte ovanligt att om bränslet är bensin, så sjunker effekten extremt mycket med ökad inloppstemp (varmt på sommaren) Medan då, i stället, med alkohol kan man nå oanade "effektrekord".
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Korrigeringar turbomotorer

Inlägg av Erland Cox »

Jens Gustavsson skrev: mån maj 10, 2021 4:19 pm ett kort men enkelt svar är att en turbo motor inte bryr sig om vädret lika mycket som en sugis därför så mäter bara vi vad motorn ger för effekt här och nu utan att spekulera i vad det kunde varit om det vore det och det vädret .......

vist en turbo motor tappar med dåligt luft (varmt och dåligt tryck) men olika från motor till motor och inte så mycket så vi låter det va och nöjer oss med lite mindre skryt effekt.

mvh jens
Ja men bor ni i Norrland och bromsar på vintern så får ni ju skryteffekt.
Är det sen varmt på sommaren så blir det mindre effekt.
Det finns flera skäl till att vilja kunna jämföra och jag kan nämna ett.
Jag byggde en ban 230 motor förra året som lämnade 670 hästar på 1,966 bar.
I år hör mapparen av sig för dom kommer inte över 530 hästar oavsett laddtryck.
När jag forskar i vad som har hänt så har turbon fått en 3,5" eller större downpipe.
Sen visar det sig att motorn har rasat när dom monterat torrsump varvid alla ventiler har krökts.
Toppen har lämnats till en lokal kille för renovering, han har bytt ventiler och fräst radiesäten.
Mitt råd var att slänga toppen och få en ny gjord samt att bygga om downpipen efter mina instruktioner.
Nu ger motorn 600 hästar på strax under 2 bar, fattas fortfarande 70 hästar men den går.
Hur ska jag veta vad som är vad utan korrigering?

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Korrigeringar turbomotorer

Inlägg av Erland Cox »

whilliam skrev: mån maj 10, 2021 4:46 pm
Erland Cox skrev: mån maj 10, 2021 2:51 pm Varför skulle det göra mindre skillnad på en turbomotor än en N/A?
Dom andas väl från samma atmosfär.

Erland
Varför skriver du att du vill lära dig? Jag tror inte du läser vad jag skriver i sin helhet (eftersom jag försökte få dig att tänka på att plenumtrycket är reglerat)

Turbomotorn kompenserar alltså själv för varierande atmosfärtryck och det gör den ända tills turbon bottnar. När det sker så blir den känsligare än sugmotorn på barometerförändring.

Därefter blir förklaringen extremt långrandig eftersom en hel massa parametrar påverkar. Exempelvis är det inte ovanligt att om bränslet är bensin, så sjunker effekten extremt mycket med ökad inloppstemp (varmt på sommaren) Medan då, i stället, med alkohol kan man nå oanade "effektrekord".

Du menar att wastegatestyrningen kommer att justera trycket så att man alltid når samma absoluttryck?
Klarar du det med open loop eller krävs det closed loop?
Största skillnaden, temperaturen, hur kompenserar turbomotorn för den om man har en luft-luft intercooler?
Bränslets temperatur stiger ju också med yttertemperaturen.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Korrigeringar turbomotorer

Inlägg av Kadett4wd »

En sak,, wastegaten,, glöm inte trycket på andra sidan membranet om det är ventilerat ut mot atmosfären.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Korrigeringar turbomotorer

Inlägg av whilliam »

Precis så menar jag Erland (och jag tror det är samma tankegång som Jens m.fl. har) Flygplanen skaffade turbo för att kunna hålla samma effekt även på hög höjd.
Både closed och open loop klarar att hålla laddtrycket konstant, closed = snabbare och stabilare men huvuddelen av tiden blir det samma ladd.
Man mäter ju från MAP sensor och den ger sprutet/styrningen vetskap om tryck i plenum.

Temperatur påverkar såklart också men problemet är att korrigeringarna ställer till det än värre än med tryckskillnader och särskilt om man kör på alkohol. På vintern har man knappt nån effektvinst alls med E-85 vs. 98okt (exempelvis) men en varm sommardag så kan det skilja över 15% till alkoholens fördel.
Skriv svar