B230 bruksbils test motorn. del 2

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

B230 bruksbils test motorn. del 2

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej tänkte göra en ny tråd med ännu en B230 test motor.

B230 8v är ju detta lands LS motor! = enkel, billig och otroligt bra men kanske lite väl vanlig? men gillar man inte de andra sakerna mer än den ända nackdelen?

Bakrunden är att jag känt sista åren att det spårat iväg med effekt på 600, 700 och till och med 918hk B230 8v motorer här i min verksta och det är ju jätte roliga motorer men de kanske börja skena iväg lite då de inte går att använda på gatan då de burnar på alla växlar bokstavligen än fast man har mer eller mindre bra chassin och däck så gör sig en sån nästan alltid bäst på en dragrace bana (eller extrem streetrace bil) så tanken är nu att gå tillbaka till lite snällare kombinationer som mina kunder oftast jobbar med.

Tanken är helt enkelt att visa hur man bygger en riktigt snäll och användarvänlig bruks bils B230 som även klarar avgasvärderna i en 90 tals bil och som går att köra till och från jobbet året runt som vilken bruks bil som helst (inte en bus race bil som man bokserar varannan dag hem då bakaxeln exploderat haha).

Utgångs läget är en av mina gammla bruksbils motorer som sparat den går under namnet COW "kossan" då regnummret va så. det är en vanlig B230F 116hk och 190 nm om jag mins rätt? från 1990 och det innebär regina styrsystem och sånt är inget man vill jobba med så det byts direkt bort mot ett programerbart Vems system som idag är billiga och bra grejor. även ett max ecu street skulle passaq bra. bör tillägas att motorn bara har ett rengjort oljetråg och ny toppackning då den va lite dålig efter ett par lättare överhettningar.

satt dit ett B230 LH 2.4 60-2 svänghjul istället det konstiga som satt på reginan med färre trigger hål. klockade missin tänderna i startmotor hålet.

monterade även nya modärna simens spridare ca 800cc (återkommer med exakt data).

sen satt jag dit lite bas trim från KL racing med ett billigt men bra grenrör och ett av den billigare typens insug.

ungefär där är jag nu. motorn är startad med lite hjälp av sävar motor mattias på grund instälningarna på induktiva trigger systemet. jo jag byggde en snabb kam synk som jag ska lägga ut bild på sen också för att få lite mer koll på spridar synkningen eller vart spridaren sprutar på de 720 graderna. motorn går fint på lamda 1.00 på tomgång och 10 grader förtändning.

har även köpt en 2.5" "race" cat men den är inte monterad ännu.

jag har läst på och dammat av lite grund kunskaper om avgasvärden och jag har en gammal sun avgastestare jag ska montera sen. jag är långt ifrån expert på avgasvärden men ska försöka lära mig mer om det nu.


återkommer med lite data vad den ger då jag grov mappat lite sen ska jag kolla lite leekdown och så så vi vet att den duger för detta men den gick som den skulle för 4-5 år sen iallafall.

fortsättning följer......

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

Föresten nån som vet hur en volvo orginal sugmotor B230 tänd kurva ser ut? jag har sett nå gammla data på hur fördelaren jobbar till en B23 men vet inte om nån har försökt fiska ur en burk med dator eller med strob lampa i en dyno? :)

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

här hittar jag lite B23 data http://www.240.se/litteratur/tp30431.pdf

287 B23 fördelaren

grovt sett 10 grader grund tändning tomgång utan vac påvärkan (ported vac) sen slår den ut 25 grader på vevaxeln sett till ca 35 grader på varv sen ca 12- 14 grader mer tänd med fullt vac....
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av dsimila »

Bifogar zipfil med divärse b21 - b230 volvo tändkurvor. Datatändning är fil 10 till 12 tror jag.
Såg nu att dom var inkluderade i din pdf fil. :-)
Bilagor
volvo-kurvor.zip
(1.14 MiB) Nerladdad 103 gånger
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av psa »

Jag minns att jag testade nån testbänk för fördelare för många år sen, men jag gissar att dom som har såna kvar låter dom samla damm i nått hörn nu för tiden.
Det kan fort bli lite laborerande med att byta fjädrar, ändra vikt och slag på dom.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

har hunnit jobba en liten stund i dag med lite fler givare i dynon inkoplade, men då jag skulle köra lite så vart det som vanligt då jag håller på med efi "Bad trigger blues"......

ska muta mattias med bullar och kaffe till veckan och se vad han tror :hihi:

detta är rena kinesiskan för mig och säkert många fler?
Bilagor
Bad trigger blues.jpg
Bad trigger blues.jpg (132.97 KiB) Visad 3558 gånger
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har hunnit greja 30 min i dag och 95% av trigger felen försvan då jag tror tändkabeln mot spolen glidit isär lite och vart ett luft gap där med störning. inte tändkabelns fel utan jag som varit där.

mappa lite och gasa några försiktiga första fullgas pull med 109hk/5000rpm och 190nm vid 2500 eller max vrid direkt där jag börja gasa så pik är under det varvtalet men inget är optimerat ännu.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Erland Cox »

På sugmotorer med förgasare brukar jag köra rak tändkurva med startretard.
28-32 grader på en trimmad B230 med 13/1 i komp och runt 35 grader på en mera standard motor.
15 grader till 900 varv sen fullt utslag.

Erland
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av J00r »

Du kan inte köra triggerlog med 60-2 hjul och vr på vemset med motorn igång, den hinner inte med. Därför ser det extra konstigt ut. Kul projekt, blir kul att se om man kanske får köpa någon bra b230 bruks kam av dig.
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo mattias sa det också. den missar lite fortfarnade och man ser att burken typ botar om ibland? men mindre än tidigare

har dock vridit kamaxeln ett snäpp mer adv och det gjorde av sig bra på alla rpm utom max rpm vid 6000där den tappa.
Bilagor
b230 M kam adv ca 4 grader.jpg
b230 M kam adv ca 4 grader.jpg (184.63 KiB) Visad 3272 gånger
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

min plan med denna motor är att jobba 30 min per dag tills dynon ska köras med nån kund motor sen är jag pappa ledig så jobbar inte så mycket men när lilla werner sover mitt i dagen hinner jag dyna lite och meka lite. konstig nog så sover han fint då man gasar med motorn 30 meter från hans vagn :thumbright:

men efter jag optimerat motorn i denna nära standard setup hur ska vi gå vidare?

så här är planen men kom gärna med rimliga ideer!

1 byta till en vassare A kam

2 byta till en v kam

3 byta till min nya sts 239 max aria, min dur kam.

4 sen plana toppen lite för att komma mot 10.5:1

5 fila 2 timmar i 530 toppen.

6 nån typ av liten Hx35 turbo + E85 Ca 350- 400hk? som är enkelt utan att trimma som det vore en race motor eller förlora körbarhet.....

7 86mm vevaxel och svarvade kolvar?? men blir nog i en del 2?

ska hela tiden hålla kol på avgasvärdena så det går att besiktiga i en nyare bil samt att den fungerar i riktiga Bruks bilar utan att det blir en halv race motor.


låter det som en plan eller ska jag ta och ge toppen 2 timmar + planing direkt sen gå igenom kamaxlarna?

mvh jens
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Thunderbo1t »

Inte för att låta negativ, men jag misstänker att inte så många skulle putsa/porta toppen i bruksräsern, kanske bättre att testa först utan portning? Jag skulle iaf vara intresserad av att se hur det går med en orörd topp.
2 timmar är iofs inte så mycket jobb, mest lite putsning gissar jag, kanske t.o.m. jag skulle orka det :lol:
Ventilsäten och planing är intressant att se vad det gör, å en 239 kam skulle jag vara intresserad av att köpa tror jag :thumbright:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Steve »

Tycker också det skulle vara intressant att se vad den ger med original topp och turbo, och kanske sen porta och testa
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag skulle välja en 531 om man ska köra oportat men bästa bruks trim toppen är en 530 som är lite portad men utan portning är den rätt kass.
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av psa »

Jag har gjort en 30 minuters portning nån gång, i princip vad ett djupt botten skär hade tagit när man fräser sätet plus avrundning som öppnar lite till precis innan ssr. Det kan vem som helst klara av att göra. Snygga till ventilerna lite också, det skulle inte vara svårt att göra eller kosta mycket när någon lämnar in toppen för "renovering".
Dvs ihop med ett bra säte plus ventil jobb skulle personen kunna följa enkla steg att göra det sista och behöver inte lägga 10k på porting hos någon.

Vore intressant att se standard kammar först, som referens iaf.

Kanske två steg i turbo också, en mild uppgradering på standard och den du har planerat.
Jag läste att det skall gå att kombinera Holset HE221W med standard avgashus, om det stämmer och blir bättre, kanske det är lagom för nån. Antar att tex William kan svara på det iof utan att testa.

Kul projekt i alla fall. :thumbright:
Skriv svar