Oljeinblandning 2 takt.

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6879
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Oljeinblandning 2 takt.

Inlägg av Erland Cox »

Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6879
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Oljeinblandning 2 takt.

Inlägg av Erland Cox »

Hittade denna boken som pdf. Gordon Jennings var en mycket smart kille så den bör innehålla en hel del nyttigt:

http://www.amrca.com/tech/tuners.pdf

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10122
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Oljeinblandning 2 takt.

Inlägg av Kadett4wd »

Jag kör runt 7% i min TZR250 maskin, det kluddar inte ihop tändstiftet.
Jag kör dock på alkohol och det har ju mindre självsmörjande egenskaper än bensin.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6879
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Oljeinblandning 2 takt.

Inlägg av Erland Cox »

Jag körde 6% när jag körde gokart, cross och trimmade moppe.
Men jag hade läst det Gordon Jennings skrev och tog efter.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10122
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Oljeinblandning 2 takt.

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har testat i bromsbänken, med alkohol ger det mer pulver med mer olja, men jag vet inte vars övre gränsen går.
Tycker det blir att sulla och bli så kletigt överallt när man börjar gå över 5%, så jag har gett mig på 7%
Effekten ska ligga delvis i att kolvringen tätar bättre.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6879
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Oljeinblandning 2 takt.

Inlägg av Erland Cox »

Att vända avgas bakåt ska även det hjälpa med cylindertätning och ge en del effekt.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21407
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Oljeinblandning 2 takt.

Inlägg av Jens Gustavsson »

nån som provat nån/ några % i en fyrtaktare? den har nog olja så det räcker men enkelt och kul test! (kan pröva i fiddyn)

jag är på en väldigt låg nivå på 2 takts trimning ännu men har börjat kört en del i vår dyno som nu börjar bli en väldigt fin dyno.

har varit hit några duktiga trimmare så man lär sig lite då iallafall samt kört flera nya crossar.

har sett en del intressanta grejor som jag ska skriva lite om framöver som jag tror är lite "nytt" iallafall.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10122
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Oljeinblandning 2 takt.

Inlägg av Kadett4wd »

Jag körde lite ricinolja i soppan till kadetten.
Kanske 0.2-0.4% eller nåt, jag bara slattade i en liten skvätt.
Hade aldrig nåt bekymmer med soppasystemet(e85), trots långvariga stillaståenden.
Luktade gött också =)
Tanken var att spara lite på cylinderväggarna samt övriga slitagedelar där bensin normalt smörjer lite då E85 har sämre smörjegenskaper än ren bensin.

Den oljan jag körde ska ha slutat tillverkats, Shell Advance Racing M
I nuvarande 'moppe' kör jag Klotz techniplate.


Erland, i mitt andra projekt, en kawa 250, nedtagen till 211cc har jag vänt cylindern.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6879
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Oljeinblandning 2 takt.

Inlägg av Erland Cox »

OK. Provade du nånsin skillnaden mellan vänd och standardplacerad cylinder?

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10122
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Oljeinblandning 2 takt.

Inlägg av Kadett4wd »

Tyvärr inte direkta skillnaden.
Men samma cylinder gav mer vrid, men det kan berott på mycket annat tyvärr.
Blev ju en helt annan pipa.
Min tanke primärt var att det skulle vara enklare att bygga olika pipor eftersom de blev i stort sett helt raka.

Tyvärr gick kolven ganska snabbt åt pipan, tror det beror på att kolven fick inte mycket stöd eftersom insuget nu satt på 'thrust' sidan.
Bygger nu om den motorn till roterande slid samt en annan vass cylinder utan insug,(TMracing cylinder, uppskalad kopia på Hondas RS125R cylinder)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6879
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Oljeinblandning 2 takt.

Inlägg av Erland Cox »

Baksidan är trust sidan. Tanken är att kolven ska täta bättre mot avgas om man vänder cylindern.
Sen får du som du säger en fördel av rakare avgassystem och mindre fartvindskylning av rören.
Jag har lindat men bara bakre biten av pipan eftersom jag inte ville värma friskgasen som är ute i avgas och vänder mer än nödvändigt.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10122
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Oljeinblandning 2 takt.

Inlägg av Kadett4wd »

Det är ju olika på väg upp eller ned, hursom kolven överlevde bara tre fyra pull i bänken, sen låg den i vevhuset, hade dock tur, den ramlade sönder på tomgång efter ett pull, så motorn bara stannade.

Jag brukar linda pipan en bit ut på headern, från ca 3kolvdiametrar(från kolven) samt fram till bellyn, får ganska bra medeltemp på det viset.
Samt jag överhettar inte färskgasen som pipan dragit ut(som ska in igen)
Den finurlige kan bygga en vattenmantel på pipan första biten på headern, för att försöka kyla där så mycket det går.
Utvecklingen på tvåtaktare har på senare tid ändrats lite hur vattnet anländer i cylindern efter kylaren.
Många ville kyla avgasporten så mycket det gick, och de hittade effekt på det viset också.
Men det testas andra sätt idag, som verkar ge lite mer pulver enligt rykte.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6879
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Oljeinblandning 2 takt.

Inlägg av Erland Cox »

En gång hade jag en fläkt som blåste på pipan vid bromsning.
Den ändrade temperaturen och tuningen så att motorn missade.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10122
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Oljeinblandning 2 takt.

Inlägg av Kadett4wd »

Yes,, det är i stort sett därför jag lindar piporna där jag lindar dem.
De sitter i fartvinden och blir lite halvsvåra få upp temp i då jag kör på alkohol.
Även då i dynon, vinden genom kylaren träffar piporna.

Jag brukar köra en stund mot bromsbänkens retardbroms runt 9000-10000rpm, typ 20sekunder.
Just för att få upp piptempen till ca 450-480 grader innan jag startar ett pull.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
PPRMicke
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Ort: Bohus/kungälv
Kontakt:

Re: Oljeinblandning 2 takt.

Inlägg av PPRMicke »

Ni som håller på med moppar
Kolla hur man gjorde på 90 talet med luftkylda kartmotorer slidana varvade vi upp till 18-19 t reedana upp till 22 t på 100cc ( max hk vid 14-15)
då fick man ha 10% olja för att slippa kolven skulle gå i bitar
Vi fick ett tips att oljan skulle innehålla risinolja
Gamla castrol R40 finns än o elf har
Om man lindade kröken så skar det alltid på avgassidan eller körde kröken i RF
Vi kom fram till vevpartiet måste vara så stumt för dom sviktar ofta där o effekten går ner
Tappen till storändan är ofta problemet ( stålkvalitet )
/// Micke
Skriv svar